Uit onderzoek blijkt dat verantwoordelijkheid delen een goede manier is voor leerkrachten om hun takenpakket draaglijker te maken, om elkaar te ontlasten en te ondersteunen. Het verhoogt tijdswinst, productiviteit en voldoening. Het geeft leerkrachten niet enkel kansen om te groeien binnen hun eigen expertise en te leren van anderen, maar het laat ook ruimte voor zorg voor de lerende. Door mekaar aan te vullen en taken uit elkaars handen te nemen, verlicht de werkdruk. Het geeft leerkrachten kansen om te focussen op hun talenten/expertise en zo verder te groeien in hun job.
Onderzoek toont aan dat voor leraren team teaching positieve gevolgen heeft zoals het ondersteunen van hun professionele groei, een kwaliteitsverbetering van de lessen, het gevoel van ondersteuning op emotioneel én professioneel vlak, een toename in reflectieve dialoog, en het ondersteunen van groei in de samenwerkingsrelatie tot een gedeeld ‘wij-gevoel’. Op schoolniveau heeft team teaching het potentieel om de school “tot een meer lerende organisatie te maken door elkaar collectief, via reflectieve dialoog, professioneel te versterken, en om de betrokkenheid van leraren op de organisatie waarin zij werkzaam zijn, te verhogen.”
Een aantal randvoorwaarden kunnen best voldaan zijn om team teaching optimaal te doen werken. Zo is een goede ‘klik’ tussen de samenwerkende leerkrachten, en een sfeer van openheid, respect, veiligheid en vertrouwen van groot belang. Ook moeten de samenwerkende leerkrachten in staat zijn om open te communiceren, de verantwoordelijkheden effectief delen en samen reflecteren. Steun vanuit de directie of het leidinggevend kader is noodzakelijk. De leraren moeten van hun schoolleiding autonomie en vertrouwen krijgen, en ook de nodige tijd om samen te plannen, uit te voeren en te reflecteren. Het is bovendien cruciaal dat de samenwerkende leraren vrijwillig kiezen om met mekaar samen te werken en dat er een zekere continuïteit is in hun samenwerking (Meirsschaut & Ruys, 2017).