Op 5 mei 2021 ging het eerste online evenement 'Morgen maken we samen - afspraak met GO! 2030' door. Een namiddag vol inspiratie en praktische wegwijzers voor al onze GO! professionals. Je vindt hier alle opnames en materialen terug, zodat je hier binnen jouw school/instelling mee aan de slag kan met al je collega's. Samen maken we van ons GO! dé favoriete leergemeenschap.
Het geheel werd muzikaal omkaderd door onze getalenteerde leerlingen van De!kunsthumaniora Antwerpen. Hoe dit klonk? Bekijk het hier.
Live gesprek met afgevaardigd bestuurder Raymonda Verdyck en onderwijsexperten Els Consuegra en Jo Tondeur over de kern van onze GO!2030 visie gepersonaliseerd samen leren, de (hybride) leeromgeving en de rol van de onderwijsprofessionals onder leiding van VRT-journalist Michaël Van Droogenbroeck. Bekijk hun boeiende inzichten hier.
- Vier thematische break-outsessies. Kijk hieronder naar deze sessies. Je kan daar ook de presentaties en praktische informatie over deze sessies terug vinden.
Afsluitend antwoordden de sprekers van de break-outsessies op enkele vragen die onze professionals via de chat stelden tijdens de sessies. Dit kan je hier bekijken.
Gepersonaliseerd Samen Leren en digitale transformatie
Waarom bewust kiezen voor digitale didactiek? En met welke instrumenten? Hoe kan ik mijn leerlingen motiveren tijdens hybride of afstandsonderwijs? Hoe kies ik een digitale tool of digitaal platform vanuit digitale didactiek? Dit zijn maar enkele van de vragen waar we het in deze sessie zullen over hadden.
Presentatie
Meer info over digitale didactiek kan je hier terug vinden.
- Schoolbrede implementatie van zelfregulerend leren
Hoe ga je als school aan de slag met zelfregulerend leren? Wat zijn de stappen? Wat zijn valkuilen en opportuniteiten? Wat leren we uit scholen die ons zijn voor gegaan en wat leert onderzoek ons hierover?
In deze sessie werden inzichten uit grootschalig onderzoek in basisonderwijs gedeeld en ervaringen uit het lopend project in het secundair onderwijs bij GO! atheneum Avelgem.
Presentatie
Meer informatie over zelfregulerend leren kan je hier terug vinden.
- Professionele leergemeenschappen als motor voor onderwijskundig beleid.
Wat verstaan we onder een professionele leergemeenschap en hoe zet je dit op in je school of scholengroep? Aan de hand van de ervaringen van scholengroep Invento kom je te weten wat dit in jouw praktijk kan betekenen.
Presentatie
Denkwijzer professionele leergemeenschappen
Professionele leergemeenschappen resultaten geordend volgens tempel
Leerlingenbegeleider zijn we samen
Leerlingenbegeleiding is de pedagogische opdracht die we als onderwijsprofessionals allemaal opnemen en die pas krachtig wordt in een contextgericht SAMENverhaal. Door in te zetten op een goede begeleiding van leren en studeren, onderwijsloopbaan en gezondheid, worden voorwaarden voor gepersonaliseerd samen leren opgebouwd.
Presentatie