Voorkeuren
Cookie instellingen
Aanmelden
Aanmelden met je GO! account

Professionalisering en verdieping

Pagina delen

Om ons strategisch plan GO! 2030 in praktijk te brengen, maken we een speerpunt van professionalisering: we vormen immers een grote professionele leergemeenschap. De uitdagingen die er zijn en de kansen en oplossingen die onder andere digitalisering en data ons bieden, vergen een grote expertise van onze onderwijsprofessionals. Die expertise vraagt om een brede, wetenschappelijk onderbouwde kijk op professionalisering, en voldoende tijd en middelen om ze mogelijk te maken.

De visieteksten leggen elk afzonderlijk de nadruk op de nood aan expertise. Hoe een school die nood invult, zal een onderdeel zijn van het volledige schoolontwikkelingsplan en een invloed hebben op de schoolorganisatie.

Materialenbank in GO! Navigator

Ben je een GO! professional, dan verwijzen we jou graag door naar de ondersteuning van de Pedagogische Begeleidingsdienst van het GO! die volledig gericht is op het realiseren van ons strategisch plan. Je kunt ook onmiddellijk zelf aan de slag met de Materialenbank in GO! Navigator

Je vindt er tal van tools, tips & tricks die je zelf kan gebruiken in je eigen school of onderwijsinstelling. Op de openbare versie van de GO! Navigator, die je op dezelfde pagina vindt, kan je enkel de onderwijsdoelen vinden.

Ben je op zoek naar nog meer verdieping of heb je nood aan onderbouwing, dan vind je hieronder een overzicht van relevante literatuur, websites, video’s en podcasts die ingaan op de pedagogisch-didactische bouwstenen van ons strategisch plan GO! 2030.

Literatuur

Hoe willen we daartoe komen? – De lerende en het leerproces 
+ Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (2013). The impact of cooperative, competitive, and individualistic learning environments on achievement. In J. Hattie & E. Anderman (Eds.), International handbook of student achievement (372-374). New York: Routledge. 
+ Peeters J. (2022). Zelfregulerend leren Hoe? Zo!. Uitgeverij LannooCampus. 
+ Struyven, K., Ghyeyssens, E., Coubergs, C., De Doncker, H., & De Neve, D. (2021). Binnenklasdifferentiatie in de praktijk. Ieders leer-kracht realiseren (4e editie). Uitgeverij Acco.

Welke ondersteunende voorwaarden zijn er nodig? – De leeromgeving
+ Vandevelde, M. (2023). Innovatieve leeromgevingen op school. Pedagogische projecten koppelen aan fysieke ruimtes. Politeia. 
+ Valcke, M., & Adams, B. (2023). Digitaal Leren: Slimme keuzes maken: de juiste digitale leermiddelen voor jouw klas. Owl Press. 
+ Vandecandelaere, M., Van den Branden, N., Juchtmans, G., Vandenbroeck, M. , & De Fraine, B. (2016). Flexibele Leerwegen. Inspiratiegids voor basisonderwijs en secundair onderwijs. Uitgeverij Lannoo.

Wat eist dit van het schoolbeleid?
+ Verbiest, E. (2022). Professionele leergemeenschappen: Een inleiding (6e editie). Garant Uitgevers. 
+ Marichal, K., & Wouters, K. (2018). Naar gedeeld leiderschap: van oud naar nieuw leidinggeven. Pelckmans. 
+ Maenen, S. (2018). Van Babel tot ontwerp: concepten en methoden voor organisatieontwikkeling. Pelckmans.

Heb je een vraag?

Communicatie en kennisdeling - 02 790 93 00

Of stuur je vraag via info@g-o.be

GO! nieuwsbrief

Ontvang nieuws en ondersteuning voor GO! professionals, ons opleidingsaanbod en zoveel meer.

Schrijf je in

Welkom op GO! pro

Niet aanmelden
Personaliseer je GO! pro-ervaring en kies je onderwijsniveau als kijkfilter voor nieuws en opleidingen.
of
Meld je aan met je GO! account en krijg nieuws en inhoud op jouw maat te zien.

Nog geen GO! account?

Jouw GO! account, sleutel tot een gepersonaliseerde GO! pro

Jouw GO! account is jouw persoonlijk toegangsticket tot het afgeschermde nieuws en inhoud op maat van jouw profiel. Jouw GO! account betekent niet dat je een g-o.be e-mailadres hebt of krijgt.
  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Nog even geduld. Momenteel heb je nog geen (recht op een) GO! account met toegang tot GO! pro. Van zodra de GO! contactendatabank beschikt over de contact- en functiegegevens van het (niet-)onderwijzend personeel in de scholen en instellingen, heb ook jij (recht op) een GO! account met toegang tot GO! pro.

Hoe krijg je een GO! account, wanneer je er recht op hebt?
De lokale gegevensbeheerder van je scholengroep of de personeelsdienst (enkel voor Huis GO! medewerkers) zorgt voor de registratie of aanpassing van je gegevens in de GO! contactendatabank. Vervolgens krijg je de juiste toegangsrechten en kun je aanmelden op GO! pro.