Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Missie
Het team Onderwijsaanbod en -organisatie legt zich toe op de onderwijsorganisatorische aspecten van de verschillende onderwijsniveaus en -vormen die deel uitmaken van het GO!:
- het basisonderwijs (BaO), inclusief de schoolgebonden materies van het buitengewoon basisonderwijs (BuBaO) en het Jonge kind/kinderopvang;
- het secundair onderwijs (SO), inclusief de schoolgebonden materies van het buitengewoon secundair onderwijs (BuSO) en het deeltijds beroepssecundair onderwijs (DBSO; uitdovend tot 30 juni 2025);
- het volwassenenonderwijs (VO), het deeltijds kunstonderwijs (DKO), de onderwijsinternaten, de welzijnsvoorzieningen en de leersteuncentra/CLB.
Het team legt zich hierop toe vanuit een dubbele focus:
- ondersteuning bieden aan scholengroepen en de instellingen met betrekking tot de regelgeving;
- beleidsvoorbereiding.
Daarnaast zijn binnen het team ook een aantal taken ingebed in het kader van het stimuleren van de samenwerking tussen onderwijs en de arbeidsmarkt, onder meer via de implementatie van duaal leren, en in het kader van het stimuleren van de samenwerking tussen onderwijs en welzijn, onder meer via de welzijnsvoorzieningen en mogelijke welzijnstrajecten binnen de onderwijsinternaten.
Eveneens ingebed binnen het team vormt de juridische ondersteuning op diverse onderwijsorganisatorische aspecten.
In haar werkzaamheden besteedt het team bijzondere aandacht aan de optimalisatie van het onderwijslandschap op het vlak van onderwijsaanbod.
In onderstaande overzicht wordt de eerste focus van het team ‘ondersteuning bieden aan scholengroepen en de instellingen met betrekking tot de regelgeving’ verder geoperationaliseerd en geconcretiseerd.
Globaal voor alle onderwijsniveaus en -vormen
Het Team Onderwijsaanbod en -organisatie:
- Ondersteunt en begeleidt zo nodig alle stakeholders (algemeen directeurs, codi’s, dico’s, directeurs, …) op de vigerende regelgeving m.b.t. onderwijsorganisatorische aspecten in diverse vormen: via telefoon, email, overleg (ter plaatse of digitaal), d.m.v. het ter beschikking stellen van modellen, draaiboeken, sjablonen, via de GO! Pro en de GO! Nieuwsbrief en d.m.v. het organiseren van of participeren aan studie- en reflectiedagen en lerende netwerken.
- Informeert over en attendeert op opportuniteiten in de regelgeving, onder meer via de organisatie van contactdagen, studie- en reflectiedagen, netwerkdagen, thematische infosessies, lerende netwerken met coördinerend directeurs, directeurs-coördinatoren en directeurs alsook via de GO! Pro en de GO! Nieuwsbrief.
- Geeft advies in functie van het optimale onderwijsaanbod voor de diverse instellingen in samenwerking met de PBD GO! en betrokken teams en afdelingen van de administratieve diensten van het GO!
- Ondersteunt scholen, academies, centra, … bij het opstellen van programmatieaanvragen (op vraag aanreiken van aandachtspunten bij de opmaak van het dossier) en geeft nazorg.
- Ondersteunt scholen, centra, onderwijsinternaten, … in het kader van herstructureringen en herprofileringen.
- Ondersteunt de scholengroepen bij een overname van een instelling onder leiding van het team Netbrede projecten onderwijslandschap en strategisch plan.
- Maakt simulaties in het kader van de omkadering (in hoofdzaak in relatie tot herstructureringen en programmaties).
- Voorziet in opvolging en ondersteuning van de instellingen in relatie tot de programmatie, rationalisatie- en bestaansnormen.
- Geeft input op de analyses van het team digitaal beleid, data en analyse over de leerlingencijfers leerplichtonderwijs, de cursistenaantallen en lesurencursist in het volwassenenonderwijs, de leerlingenaantallen in het deeltijds kunstonderwijs en de internenaantallen. Dit maakt het mogelijk de evolutie op te volgen en moet het GO! toelaten zich beter te positioneren in het landschap.
Meer info op 'Organisatie en regelgeving'
Specifieke ondersteuning in specifieke materies
Het Team Onderwijsaanbod en -organisatie:
- Ondersteunt bij de toepassing van de reglementering scholengemeenschappen en bij de uitbouw van scholengemeenschappen.
- Ondersteunt onderwijsinstellingen buitengewoon basisonderwijs, secundair onderwijs, de centra voor volwassenenonderwijs en de academies voor deeltijds kunstonderwijs bij het opstellen van programmatieaanvragen en verdedigt en behartigt de programmatieaanvraagdossiers op de Vlaamse Onderwijsraad/VLOR. De inhoudelijke voorbereiding die hiermee gepaard gaat kan impliceren dat er bijkomend contact wordt opgenomen met de desbetreffende scholen m.h.o.o. het verder stofferen en onderbouwen van de aanvraag.
- Specifiek in het kader van de ondersteuning van scholen voor secundair onderwijs bij het programmeren van onderwijsaanbod organiseert het team onderwijsaanbod en -organisatie helpdesksessies op vraag. Deze helpdesksessies hebben tot doel de scholengemeenschappen te ondersteunen bij het regelgevend kader rond programmaties in het SO en het BuSO (niet-duaal en duaal) alsook advies te geven met betrekking tot het onderwijsaanbod dat men wenst te programmeren op niveau van de school en in relatie met het reeds bestaande onderwijsaanbod in de omgeving.
- Ondersteunt kinderdagverblijven op regelgevende aspecten en aanvullend, bij acties gelinkt aan doorstroming gekaderd in de ‘warme transitie’ naar kleuteronderwijs.
- Ondersteunt scholen gewoon basisonderwijs op de programmatie, rationalisatie- en bestaansnormen.
- Ondersteunt scholen gewoon basisonderwijs met regelgevende aspecten vanuit het BOA Decreet (Buitenschoolse opvang en activiteiten).
- Geeft ondersteuning met betrekking tot afwijkingsuren buitengewoon onderwijs. Dit betreft administratieve ondersteuning en belangenbehartiging bij de toewijzing van de afwijkingsuren buitengewoon onderwijs (bubao/buso).
- Volgt de aanvragen Kunstkuur op. Via Kunstkuur krijgen scholen de kans om hun beleid rond kunst en cultuur te versterken, dankzij een samenwerking met een academie, die op die manier ook expertise binnenhaalt. Het team geeft ondersteuning op de aanvragen, staat in voor de belangenbehartiging bij de Vlor van de resp. dossiers, distilleert leerpunten en geeft nazorg.
- Specifiek m.b.t. het opleidingsaanbod van de Centra voor Volwassenenonderwijs in afstandsonderwijs ontwikkelde het GO! de GO! Academy waarvan het onderhoud en de verdere optimalisering in het team OA is ingebed.
- Online leren, offline groeien via GO Academy! GO! Academy is een platform voor alle onlineopleidingen van het GO! volwassenenonderwijs. Deze website helpt potentiële cursisten kiezen uit het gevarieerde aanbod van onlineopleidingen die de centra voor volwassenenonderwijs van het GO! te bieden hebben. De tien CVO’s bundelen hun krachten én hun aanbod op de nieuwe website, GO! Academy, waar iedereen die wil bijleren via afstandsonderwijs zich kan informeren, oriënteren en meteen kan inschrijven.
- Ondersteunt Onderwijsinternaten op allerhande regelgevende aspecten van onderwijsorganisatorische aard.
- Ondersteunt GO! Welzijnsvoorzieningen op de regelgevende aspecten in relatie tot hun verdere transitie naar Welzijn en op financiële aspecten en het vormgeven aan een financieel beleid in het bijzonder.
- Ondersteunt de academies, scholen, centra, … bij problemen met de verificatie en met AGODI/AHOVOKS.
- Ondersteunt de CVO’s in hun contacten met de Agentschappen Integratie & Inburgering en bij de verdeling van de extra middelen NT2 voor asiel. Dit betreft administratieve ondersteuning en belangenbehartiging bij de toewijzing van de extra uren uit de reservepot binnen de ambtelijke werkgroep.
- Ondersteunt de CVO’s in hun contacten met softwareleveranciers voor de pakketten cursisten- en personeelsadministratie.
- Biedt op vraag ondersteuning aan de leersteuncentra met betrekking tot de onderwijsorganisatorische aspecten van het leersteuncentrum.
- Doet de reservaties van Sport Vlaanderen-sportklassen voor de scholen.
- Coördineert en volgt het dossier kinderopvang op samen met externe partners en de pedagogische begeleidingsdienst; ondersteunt ook de netwerking Nestling voor kleuterparticipatie en kinderopvang (zowel opvang Baby’s en peuters als buitenschoolse opvang) op GO! domeinen .
- Ondersteunt GO! locaties kinderopvang en de eraan verbonden basisscholen via nieuwsbrieven op maat, netwerkdagen en lokale projecten rond samenwerking over de beleidsgrenzen onderwijs en welzijn heen.
- Ondersteunt bij de diverse stappen van verkiezingen voor de Raden van Bestuur en de schoolraden: reikt modellen aan in verband met de verkiezing van de schoolraden en van de raden van bestuur en geeft ook ondersteuning gedurende de hele verkiezingsprocedure.
- Biedt juridische ondersteuning en advies op diverse onderwijsorganisatorische aspecten (niet-limitatief): het doorlopen van een tuchtprocedure (schorsing of uitsluiting), de beroepsprocedures tegen definitieve uitsluiting of tegen een eindevaluatie, de werking en samenstelling van de klassenraad en beroepscommissie, ouderlijk gezag binnen de schoolcontext, het schoolreglement, …
- Biedt ondersteuning bij duaal leren en specifiek aan centra dbso (met het oog op de transitie naar duaal leren - einddatum 30 juni 2025): coördineert, volgt op en biedt organisatorische ondersteuning aan scholen voltijds secundair onderwijs en aan centra voor deeltijds beroepssecundair onderwijs die in het stelsel van duaal leren stappen.
- Ondersteunt en sensibiliseert scholen en centra wat betreft samenwerking met bedrijfssectoren, het bedrijfsleven en de arbeidsmarkt. Stimuleert contacten en samenwerkingsverbanden tussen scholen, centra en het bedrijfsleven, inclusief raadpleging en bevraging van het veld. Informeert actief de scholengroepen, scholengemeenschappen en scholen of centra over initiatieven en acties georganiseerd door het bedrijfsleven.
- Volgt alle evoluties op met betrekking tot de Regionale Technologische Centra (RTC) en de samenwerking tussen GO! en VDAB. Informeert actief de scholengroepen, scholengemeenschappen en scholen of centra over opportuniteiten die zich stellen binnen dit kader. Ontsluit informatie vanuit de stuurgroep GO!-VDAB ten behoeve van scholengroepen, scholengemeenschappen en scholen of centra.
- Faciliteert de regionale samenwerkingsverbanden volwassenenonderwijs van het GO!. Via de regionale samenwerkingsverbanden wordt de samenwerking tussen de verschillende centra binnen een regio verdiept. Tevens wordt beoogd om de samenwerking tussen het CVO enerzijds en de andere instellingen van een scholengroep te maximaliseren.
Modellen, draaiboeken en IT-tools
- Model van schoolreglement bao en bubao
Het model schoolreglement, bijgewerkt conform de laatste regelgeving, wordt als model aangereikt aan de scholen. In het schoolreglement worden o.a. decretaal verplichte informatie en regelgeving opgenomen. In de toelichting voor directeurs wordt verwezen naar de relevante regelgeving. - Model van schoolreglement so en centrumreglement dbso
Het model schoolreglement/centrumreglement, bijgewerkt conform de laatste regelgeving, wordt als model aangereikt aan de scholen/centra. Hierin worden o.a. decretaal verplichte informatie en regelgeving opgenomen. In de toelichting voor directeurs/coördinatoren wordt verwezen naar de relevante regelgeving, de gebruikte omzendbrieven en extra informatiebronnen. - Model van centrumreglement CVO en model van academiereglement academies dko Het model van centrumreglement CVO en het model van academiereglement dko, bijgewerkt conform de laatste regelgeving, wordt als model aangereikt aan resp. de centra voor volwassenenonderwijs en de academies voor deeltijds kunstonderwijs. In de reglementen wordt onder meer decretaal verplichte informatie en regelgeving opgenomen (zoals de bijdrageregeling, het evaluatiereglement en de klachtenprocedure). Daarnaast worden in de modellen een aantal thema’s uitgebreider toegelicht, zoals certificering, toelatings- en inschrijvingsvoorwaarden en voordelen in de vorm van opleidingscheques en educatief verlof, … In de toelichting voor directeurs wordt verwezen naar het bronnenmateriaal: de regelgeving, de gebruikte omzendbrieven en extra informatiebronnen.
- Model van reglement onderwijsinternaat
Het model van reglement onderwijsinternaat, bijgewerkt conform de laatste regelgeving, wordt als model aangereikt aan de onderwijsinternaten. Hierin worden o.a. decretaal verplichte informatie en regelgeving opgenomen. In de toelichting voor directeurs onderwijsinternaten wordt verwezen naar de relevante regelgeving, de gebruikte omzendbrieven en extra informatiebronnen.
Tool berekening pakket uren-leraar (voltijds gewoon SO)
Dit betreft een tool in Excel die jaarlijks wordt bijgewerkt conform het meest recente onderwijsaanbod en de meest recente regelgeving met het oog op het berekenen van het pakket uren-leraar op het niveau van scholen voor voltijds gewoon SO.
Deze tool staat niet online. Indien je deze tool wil gebruiken, stuur je een mail naar leerplichtonderwijs@g-o.be.
Draaiboeken en sjablonen
Dit betreft een veelheid van aangereikte instrumenten, sjablonen en draaiboeken waarvan het merendeel via de website GO! pro raadpleegbaar is.
Draaiboeken secundair onderwijs
- Draaiboeken secundair onderwijs
- Attestering voltijds secundair onderwijs
- Brochure flexibele leertrajecten
- Draaiboek lesbijwoning andere school-VP-pedagogische entiteit
- Handleiding verloren diploma voltijds secundair onderwijs (so)
- Overzicht toelatings-en overgangsvoorwaarden
- Draaiboek programmaties secundair onderwijs (so) en draaiboek buitengewoon secundair onderwijs (buso)
- Sjablonen voor de opmaak van een programmatiedossier (so, dbso en duaal leren)
- Sjablonen voor de opmaak van een programmatiedossier (buso)
- Schrijfwijzer programmaties secundair onderwijs (so) en schrijfwijzer buitengewoon secundair onderwijs (buso)
Draaiboeken basisonderwijs
- Draaiboek programmatie basisonderwijs (bao)
- Schrijfwijzer programmaties en herstructureringen BaO
- Draaiboek programmatie en herstructurering buitengewoon basisonderwijs (bubao)
- Schrijfwijzer oprichtingsdossier buitengewoon basisonderwijs (bubao)
- Draaiboek: ‘Hoe inzetten op de warme transitie binnen kleuterparticipatie?’
Uitrol van verschillende scenario’s die verband houden met de warme transitie ‘Na succesvol verbinden, samen op stap’. Concreet houdt dit ondersteuning in bij de keuzebepaling van het scenario dat het meest aansluit bij een lokale situatie binnen een scholengroep, Ook het document ‘Missie kinderopvang GO!’ wordt hiervoor ingezet.
Modellen volwassenenonderwijs
- Model protocol samenwerking over scholengroepen heen
- Model van gebruiksovereenkomst
- Servicedocument Samenwerking bedrijven/organisaties (uitrol)
Modellen Onderwijsinternaten
- Model afsprakenkader en ondersteuningsplan Onderwijsinternaten