Voorkeuren
Cookie instellingen
Aanmelden

Modernisering van het secundair onderwijs

Pagina delen

14 maart 2025 - besluit van de Vlaamse Regering tot goedkeuring van curriculumdossiers voor de structuuronderdelen van de 7de leerjaren van het secundair onderwijs gericht op instroom arbeidsmarkt - definitief goedgekeurd door Vlaamse regering

De Vlaamse regering had in oktober 2024 nog niet alle curriculumdossiers die betrekking hebben op de 7de jaren gericht op instroom arbeidsmarkt goedgekeurd. De indieners kregen de mogelijkheid tot een herwerking van die curriculumdossiers en herindiening tegen 31 december 2024.

Een curriculumdossier beschrijft op samenhangende wijze en vanuit onderwijskundig perspectief het geheel van de vorming van een structuuronderdeel van het secundair onderwijs en brengt alle doelen die van toepassing zijn op dat structuuronderdeel samen. De curriculumdossiers worden gezamenlijk door alle onderwijsverstrekkers ontwikkeld en ingediend.

Nu keurt de Vlaamse Regering deze herwerkte curriculumdossiers goed.

17 januari 2025 - wijzigingsbesluit duurtijd 7de jaren gericht op instroom arbeidsmarkt - definitief goedgekeurd door de Vlaamse regering

Na advies van de Raad van State keurt de Vlaamse Regering definitief haar besluit goed waarin de duurtijd van de 7de jaren gericht op instroom arbeidsmarkt wordt geregeld.

De meerderheid van de 7de jaren zullen een duurtijd van 2 semesters hebben. De 7de jaren met een duurtijd van 1 of 3 semesters zijn opgenomen in de bijlage bij dit besluit.

De stukken kan je via volgende linken raadplegen: het besluit, de nota aan de Vlaamse regering en de bijlage. Via deze link kan je het advies van de Raad van State nalezen.

13 december 2024 - wijzigingsbesluit duurtijd 7de jaren gericht op instroom arbeidsmarkt - tweede principiële goedkeuring door Vlaamse regering

Het ontwerp van wijzigingsbesluit werd, na de onderhandelingen, opnieuw goedgekeurd door de Vlaamse regering. Vervolgens zal de Raad van State haar advies uitbrengen.

De Vlaamse regering heeft na de onderhandelingen in SC X slechts een beperkt aantal wijzigingen doorgevoerd: uit een bevraging van AGORIA blijkt immers dat voor de betrokken sector de opleidingen Industrieel uitvoeringstekenaar en Meettechnieker toch realiseerbaar zijn in één semester in plaats van in de oorspronkelijk voorziene 2 semesters.

Via volgende linken kunnen de documenten geraadpleegd worden: het aangepaste besluit, de bijhorende nota aan de Vlaamse regering, de bijlage met het overzicht van de 7de jaren met één of drie semester en het verslag van de onderhandelingen.

De standaardduurtijd van de toekomstige 7de jaren wordt 2 semesters, de bijlage bevat de oplijsting van 7de jaren die ofwel 1 semester ofwel 3 semester zullen duren.

29 november 2024 - wijzigingsbesluit duurtijd 7de jaren gericht op instroom arbeidsmarkt - onderhandeld in Sectorcomité X

Het wijzigingsbesluit werd onderhandeld met de sociale partners in Sectorcomité X, het GO! gaf een protocol van akkoord maar betreurt de keuze van de Vlaamse regering om de nieuwe beroepskwalificaties farmaceutisch-technisch assistent gericht op de publieke apotheek, respectievelijk op de ziekenhuisapotheek, in te schalen op niveau 5. 
 
De samenvatting van het besluit en het volledige protocol van akkoord kan je nalezen in Op Stapel 2024-08.
 
Vervolgens wordt het voor advies ingediend bij de Raad van State. 

8 november 2024 - wijzigingsbesluit duurtijd 7de jaren gericht op instroom arbeidsmarkt - eerste principiële goedkeuring door Vlaamse regering

De Vlaamse Regering wijzigt hiermee het bestaande besluit met maatregelen voor de modernisering van het secundair onderwijs, voor wat de duurtijd van de 7de jaren gericht op instroom arbeidsmarkt betreft. Dit besluit bepaalt welke 7de jaren gericht op instroom arbeidsmarkt een duurtijd hebben van één semester of drie aaneensluitende semesters. De duurtijd is afhankelijk van de breedte en het niveau van competenties van de beroepskwalificatie(s) waaruit het 7de leerjaar gericht op instroom arbeidsmarkt is samengesteld. 

Het besluit dient in te gaan op 1 september 2025 omwille van de uitrol van de modernisering secundair onderwijs in het 7de jaar tijdens het schooljaar 2025-2026.

Dit wijzigingsbesluit wordt nu voor onderhandelingen voorgelegd aan de sociale partners en daarna voor advies ingediend bij de Raad van State.

Via volgende linken kunnen de stukken geraadpleegd worden: het wijzigingsbesluit, de bijlage en de bijhorende nota aan de Vlaamse regering

25 oktober 2024 - besluit van de Vlaamse Regering tot goedkeuring van curriculumdossiers voor de structuuronderdelen van de 7de leerjaren van het secundair onderwijs die gericht zijn op het hoger onderwijs - definitief goedgekeurd door Vlaamse regering

Een curriculumdossier beschrijft op samenhangende wijze en vanuit onderwijskundig perspectief het geheel van de vorming van een structuuronderdeel van het secundair onderwijs en brengt alle doelen die van toepassing zijn op dat structuuronderdeel samen. De curriculumdossiers worden gezamenlijk door alle onderwijsverstrekkers ontwikkeld en ingediend.

Voorafgaand aan de wettelijk vastgelegde jaarlijkse indieningsdatum (01/09/2024) werden 142 curriculumdossiers ingediend. In dit kader keurt de Vlaamse Regering de curriculumdossiers voor de structuuronderdelen van de 7de leerjaren van het secundair onderwijs die gericht zijn op het hoger onderwijs goed maar geeft nog geen goedkeuring aan de heringediende curriculumdossiers voor de derde graad en de curriculumdossiers voor de 7de leerjaren gericht op doorstroom arbeidsmarkt na onderwijskwalificatie 3 en na onderwijskwalificatie 4.

De indieners krijgen de kans de curriculumdossiers te herwerken, in dialoog met de adviserende diensten.

Via volgende linken kan je de stukken raadplegen: het besluit van de Vlaamse regering en de bijhorende nota aan de Vlaamse regering.

Veelgestelde vragen over de modernisering SO

  • De modernisering van het secundair onderwijs ordent nieuwe studierichtingen in een matrix van acht domeinen verdeeld over drie graden en drie finaliteiten. Binnen die studierichtingen voorziet de overheid nieuwe onderwijsdoelen, waaronder ook eindtermen. De modernisering startte in het schooljaar 2019-2020 voor het eerste jaar van de eerste graad en wordt trapsgewijs verder uitgerold tot de eerste lichting leerlingen in 2024-2025 afzwaait met een diploma van het gemoderniseerde secundair onderwijs. Ook na de vernietiging van de eindtermen voor de tweede en derde graad blijft dit tijdspad behouden.

  • Studierichtingen worden gesitueerd in een matritx van graden, finaliteiten en domeinen. Er zijn 3 graden van telkens 2 studiejaren. De eerste graad bereidt de leerling voor op een studiekeuze. Er is nog geen sprake van finaliteiten, maar van een A-stroom en een B-stroom. Vanaf de tweede graad onderscheiden we 3 finaliteiten:

    • De arbeidsmarktfinaliteit bereidt leerlingen voor op de arbeidsmarkt of een graduaatsopleiding. Deze finaliteit vinden we terug in het BSO.
    • De doorstroomfinaliteit bereidt leerlingen voor om verder te studeren in het hoger onderwijs. Deze finaliteit vinden we terug in het ASO, TSO en KSO.
    • De dubbele finaliteit bereidt leerlingen voor om te gaan werken of verder te studeren. Deze finaliteit vinden we terug in het TSO en KSO.


    Daarnaast ordenen we de studierichtingen in 8 domeinen: taal en cultuur, STEM, kunst en creatie, land- en tuinbouw, economie en organisatie, maatschappij en welzijn, sport en tenslotte voeding en horeca. In het ASO zijn de studiegebieden domeinoverschrijdend. 

    Ook na de vernietiging van de eindtermen voor de tweede en derde graad blijft de matrix met nieuwe studierichtingen behouden. Voor een overzicht en beschrijving van de meest voorkomende studierichtingen kun je deze pagina van PBD-GO! raadplegen. In dit filmpje kun je je nog verder verdiepen in de matrix. 

  • Onderwijsdoelen is de overkoepelende naam voor alle door de overheid vastgelegde doelen in het gemoderniseerde secundair onderwijs en zelfs in ons onderwijs in het algemeen. Daaronder vallen ook de eindtermen. Onderwijsdoelen krijgen een andere naam afhankelijk van hun plaats in een studierichting én afhankelijk van de plaats van die studierichting in de matrix SO. Op de website onderwijsdoelen.be leer je er alles over, maar we helpen je hier al even op weg! 
    De eerste graad kent geen studierichtingen, enkel een A-stroom en een B-stroom. Daarbinnen organiseren we telkens basisvorming en een keuzegedeelte. De basisvorming richt zich op maatschappelijke participatie en persoonlijke ontplooiing van de leerling. Het keuzegedeelte richt zich op een goede oriëntering naar een studierichting vanaf de tweede graad. In de eerste graad bestaan volgende soorten onderwijsdoelen:

    • Eindtermen zijn minimumdoelen aan kennis, inzicht, vaardigheden en attitudes die we op het niveau van de leerlingenpopulatie haalbaar vinden. Ze zijn ingedeeld in 16 sleutelcompetenties zoals Nederlands, burgerschap, lichamelijke en geestelijke gezondheid…  
    • Eindtermen basisgeletterdheid zijn eindtermen die ervoor zorgen dat een leerling normaal kan participeren aan de samenleving. Ze moeten door elke individuele leerling worden bereikt op het einde van de eerste graad.
    • Uitbreidingsdoelen Nederlands zijn extra doelen bovenop de eindtermen voor leerlingen die zich uitgedaagd weten door competenties in het Nederlands. 
    • Doelen basisopties zijn de doelen binnen het keuzegedeelte in de eerste graad. 

    De eindtermen voor de eerste graad werden niet vernietigd. We kunnen dus verder werken met de bestaande GO! leerplannen.

    In de tweede en derde graad kiest de leerling een studierichting. Die bestaat telkens uit een gedeelte basisvorming en specifieke vorming. In de tweede en derde graad bestaan volgende soorten onderwijsdoelen:

    • Eindtermen zijn ook hier minimumdoelen aan kennis, inzicht, vaardigheden en attitudes die we op het niveau van de leerlingenpopulatie haalbaar vinden. Ze zijn ingedeeld in dezelfde 16 sleutelcompetenties. Ze situeren zich in de basisvorming van elke studierichting en zijn binnen elke finaliteit telkens identiek.
    • Beroepskwalificaties zijn doelen die leerlingen voorbereiden op de arbeidsmarkt. Je vindt ze terug in het specifieke gedeelte van studierichtingen met een dubbele- of arbeidsmarktfinaliteit.
    • Specifieke eindtermen zijn doelen gericht op de vaardigheden, kennis, inzichten en attitudes waarover een leerling moet beschikken om studies in het hoger onderwijs aan te vatten. Je vindt ze terug in de derde graad in het specifieke gedeelte van alle studierichtingen uit de doorstroom- en dubbele finaliteit. Ze zijn verdeeld over 16 wetenschapsdomeinen zoals fysica, economie, gedragswetenschappen…
    • Cesuurdoelen vervullen dezelfde functie als specifieke eindtermen maar dan voor de tweede graad. In tegenstelling tot eindtermen worden ze niet decretaal vastgelegd, maar afgesproken in een akkoord tussen overheid en onderwijsverstrekkers. 

    De vernietiging van de eindtermen voor de tweede en derde graad stelt de eindtermen en specifieke eindtermen in hun huidige vorm buiten gebruik vanaf het schooljaar 2025-2026. De beroepskwalificaties en cesuurdoelen werden niet vernietigd, maar kunnen niet op zich staan. Ze vormen immers complementair met de eindtermen de nieuwe studierichtingen. 

    In dit filmpje krijg je alles nog eens helder uitgelegd. Voor meer details kun je ook de FAQ op onderwijsdoelen.be raadplegen.

  • De Vlaamse Regering coördineert het ontwikkelen van eindtermen, maar het eigenlijke werk gebeurt in ontwikkelcommissies met zowel vertegenwoordigers van onderwijsnetten als leraren en wetenschappelijke experten. De onderwijsadministratie begeleidt de ontwikkelcommissies en bewaakt de kwaliteit van de ontwikkelde eindtermen. De ontwikkelcommissies bepalen samen de inhoud van de eindtermen. Dat is een proces van maandenlang intensief overleg waarbij gezocht wordt naar consensus tussen de betrokkenen. Ze baseren zich daarvoor onder andere op erkende en gedragen referentiekaders, wetenschappelijke onderzoeken en (inter)nationale curricula.

    Een valideringscommissie met wetenschappelijke experten en de onderwijsinspectie controleert vervolgens de evalueerbaarheid van de eindtermen en de coherentie en consistentie van het geheel. De gevalideerde eindtermen worden vervolgens besproken, waar nodig aangepast en goedgekeurd door de Vlaamse Regering en door het Vlaams Parlement tot decreet gestemd. Zoals bij elk decreet kan de Raad van State en het Grondwettelijk Hof ook over de eindtermen uitspraken doen. 

    Nu de eindtermen voor de tweede en derde graad vernietigd zijn, zullen we deze ontwikkelingscyclus opnieuw doorlopen om tot nieuwe eindtermen te komen.

  • Het geheel aan onderwijsdoelen moet omgezet worden in leerplannen per studierichting om er concreet mee aan de slag te gaan. In het GO! heeft men die verantwoordelijkheid gedelegeerd aan de pedagogische begeleidingsdienst, PBD-GO!. De eindtermen en andere onderwijsdoelen worden daarin letterlijk overgenomen en voorzien van de nodige informatie om ze in de klas te implementeren. Die vertaalslag gebeurt in leerplancommissies samengesteld uit leraren en pedagogisch begeleiders. Met het oog op het waarborgen van het studiepeil keurt de Vlaamse Regering de leerplannen goed volgens de vooraf door haar bepaalde criteria en op advies van de onderwijsinspectie. Nu de eindtermen voor de tweede en derde graad vernietigd zijn, zullen we deze ontwikkelingscyclus opnieuw doorlopen om tot nieuwe leerplannen te komen. We wachten daarvoor op de ontwikkeling van nieuwe eindtermen. 

    De nu geldende leerplannen voor het secundair onderwijs vind je steeds hier terug, maar eerst en vooral in de GO! Navigator. Daar bieden we de onderwijsdoelen vlot navigeerbaar aan met de nodige achtergrond en didactische wenken in een overzichtelijke fiche per doel. Je kunt de doelen ook koppelen aan vakken, leraren of zelfs projecten én zelf subdoelen formuleren. Zo kom je tot een schooleigen curriculum in de geest van de modernisering.

    PBD-GO! helpt je ook bij de implementatie van de GO! leerplannen op de klasvloer. Ze doen dat met vakspecifieke sessies leerplanimplementatie. Het aanbod voor 2022-2023 kun je hier bekijken. De sessies voor de derde graad worden in het voorjaar van 2023 gepubliceerd.
     

Welkom op GO! pro

Niet aanmelden
Personaliseer je GO! pro-ervaring en kies je onderwijsniveau als kijkfilter voor nieuws en opleidingen.
of
Meld je aan met je GO! account en krijg nieuws en inhoud op jouw maat te zien.

Nog geen GO! account?

Jouw GO! account, sleutel tot een gepersonaliseerde GO! pro

Jouw GO! account is jouw persoonlijk toegangsticket tot het afgeschermde nieuws en inhoud op maat van jouw profiel. Jouw GO! account betekent niet dat je een g-o.be e-mailadres hebt of krijgt.
  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Nog even geduld. Momenteel heb je nog geen (recht op een) GO! account met toegang tot GO! pro. Van zodra de GO! contactendatabank beschikt over de contact- en functiegegevens van het (niet-)onderwijzend personeel in de scholen en instellingen, heb ook jij (recht op) een GO! account met toegang tot GO! pro.

Hoe krijg je een GO! account, wanneer je er recht op hebt?
De lokale gegevensbeheerder van je scholengroep of de personeelsdienst (enkel voor Huis GO! medewerkers) zorgt voor de registratie of aanpassing van je gegevens in de GO! contactendatabank. Vervolgens krijg je de juiste toegangsrechten en kun je aanmelden op GO! pro.