Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
“Een vormingsaanbod rond digitalisering in onderwijs, moet dat echt? We hebben toch massaal die Digisprong genomen?” Inderdaad, ICT is niet meer weg te denken uit de klas- en schoolomgeving. Missie geslaagd, niet? Wel, nog niet helemaal.
“Ik doe mijn job goed. Ik zie echt niet waar het digitale een meerwaarde kan zijn voor mij.” Heel begrijpelijk, maar soms kan het digitaal gewoonweg beter, sneller en fijner. Met ons gloednieuwe aanbod vormingen rond digitalisering helpen we jou graag (verder) op weg.
Digitaal als middel
Digitaal is een buzzword in onderwijs waardoor het vaak eerder een doel lijkt dan een middel. Daarom keren we even terug naar de basis: waar werkt het digitale versterkend in de klas en waar niet?
Wegwijs in het digitale landschap
Digitalisering evolueert razendsnel. Er is een wildgroei aan apps, tools, leerplatformen en digitale aanbieders. Om nog maar te zwijgen over de recente opkomst van artificiële intelligentie. Het is normaal dat je als leraar of leidinggevende door de bomen het bos niet meer ziet. Ons digitaal motto? Het doel gaat altijd voor op de tool. Dat doel hoeft niet enkel een leerdoel te zijn, maar bijvoorbeeld ook beter evalueren of planlast verminderen.
- Artificiële intelligentie in de klas: wat is AI, hoe kan ik het doelgericht inzetten in de klas en waar kan het mij ondersteunen in mijn job als leraar?
- Artificiële intelligentie in schoolbeleid: hoe bouw ik aan een degelijk en gedragen schoolbeleid rond AI? Open voor kansen, beschermd voor risico's.
- PBD-GO! appetAIsers: inspirerende webinars rond AI en specifiek topic in onderwijs. Momenteel liggen onderstaande sessies reeds vast, binnenkort verschijnen alle titels.
Digitale vaardigheden bij jongeren
Onze leerlingen ontpoppen zich als digital natives, of zo lijkt het tenminste. Onderzoek toont immers aan dat onze jongeren essentiële digitale vaardigheden missen. Dus zet als leraar je onzekerheid opzij, als je leerlingen weer vingervlug de slag zijn met een nieuwe app. Ze hebben jou nodig om veilig en mediawijs te navigeren in de digitale wereld.
Sleutelcompetentie 4
Sleutelcompetentie 4 en dan vooral computationeel denken blijft een plek hebben in de nieuwe leerplannen voor het secundair onderwijs, en (binnenkort ook) in basisonderwijs. Nieuw bij het secundair onderwijs is de link tussen SC4 en het vak techniek in de eerste graad. Voor basisonderwijs is er de koppeling met de nieuwe eindterm wiskunde.
Pedagogisch ICT-coördinator
De leraar ben je samen. In het geval van digitalisering speelt een pedagogisch ICT-coördinator op school een sleutelrol om, samen met leraren als inhoudelijk experten, ICT te linken met pedagogisch-didactische afspraken. Vandaar richten wordt deze opleiding wegens succes herhaald en uitgebreid naar de CVO’s:
De digitale reflex
Voel je je overweldigd na het lezen van dit nieuwe aanbod? Is dit echt noodzakelijk bovenop alle andere prangende uitdagingen in onderwijs? Absoluut. Onze tip: de digitale reflex. Integreer de digitale reflex in de trajecten en het beleid die je als school uitstippelt. Ga enkel digitaal waar het een meerwaarde is en maak die inschatting al aan het begin. Digitalisering kan de druk en planlast verminderen, waardoor er weer ruimte vrijkomt om met andere dingen aan de slag te gaan. De PBD-GO! wil jou hierin ondersteunen via de kracht van professionalisering, zo ben en blijf jij digitaal mee.