Voorkeuren
Cookie instellingen
Aanmelden
Aanmelden met je GO! account

Artificiële intelligentie in schoolbeleid

AI weer een hype? Zeker niet. De wereld van generatieve artificiële intelligentie staat niet stil en glipt meer en meer ons onderwijs binnen en zal daar ook blijven. Voor leidinggevenden en beleidsteams in scholen werpt dit belangrijke (beleids-)vragen op. Wat is AI nu eigenlijk echt? Wat kan het en wat kan het niet? Welke plaats zou AI op mijn school kunnen krijgen en welk formeel standpunt moet mijn school dan innemen? Mogen leerlingen, leerkrachten en ander personeel dit gebruiken? Wanneer wel en wanneer niet? Moeten we dit opnemen in het schoolregelement? Hoe kunnen we een degelijk AI-beleid uitwerken waarbij we als school de kansen benutten en de risico's beperken?

Tijdens deze vorming helpen we jullie om antwoorden te vinden op bovenstaande vragen en reiken we jullie handvatten aan om de dialoog op jullie school te voeren.

Wat staat er op het programma?

In de voormiddag nemen we jullie mee doorheen de richtlijnen die rond AI bestaan op Europees en Vlaams niveau. Vervolgens gaan we na aan welke randvoorwaarden de school best voldoet om AI sterk in te zetten in het pedagogisch beleid. We schenken hierbij expliciet aandacht aan het evaluatiebeleid. Het einddoel van deze sessie is om de eerste stappen te zetten om het AI-beleid in jouw school vorm te geven.

In de namiddagsessie gaan we concreet aan de slag met AI. Je kan immers pas een beleid vormgeven, als je als leidinggevende of beleidsmedewerker zelf ook ervaring hebt met het praktische gebruik van generatieve AI en platforms zoals Copilot, Gemini en ChatGPT. We beginnen met een introductie in het schrijven van prompts vanuit het Doel-TRICK promptkader van PBD-GO!. Hierbij doe je praktische vaardigheden op in het formuleren van effectieve prompts en leer je over krachtwoorden en gewoonten die essentieel zijn voor productieve interacties met AI. Vervolgens werken we in kleine ontwerpteams om AI-implementatieplannen te ontwikkelen, waarbij we gebruik maken van de intelligentiedriehoek die Human Intelligence, Artificial Intelligence en Collaborative Intelligence combineert. Elk ontwerpteam bouwt voort op de theorieën en ethische richtlijnen besproken in de ochtendsessie.

Via het proces van prompting onderzoeken we hoe deze inhouden afgestemd kunnen worden met de eigen schoolcontext, schoolvisie en het PPGO. De sessie wordt afgerond met een plenair moment waarin alle ontwerpteams hun inzichten delen, wat een rijke bron van inspiratie en praktische ideeën biedt voor iedereen.

Kortom ervaar wat AI is, ontdek de mogelijkheden, regelgeving en risico's en ga naar huis met een aantal kapstokken om te werken aan een AI-beleid op jouw school én om vooral ook zelf aan de slag te gaan met AI.

Voorkennis

Deze vorming staat open voor beginners en voor (al meer frequente) gebruikers van AI. 

Krijg je niet genoeg van AI? Schrijf je dan in voor de PBD-GO! appetAIsers: maandelijkse webinars die dieper ingaan op een aspect van AI.

Praktisch

1
vrijdag 22 november 2024, van 9u30 tot 16u00
Artificiële intelligentie in schoolbeleid

Herman Teirlinckgebouw
Havenlaan 88, 1000 Brussel
Wegbeschrijving

Schrijf je individueel in
Individuele prijs: €90

Doelstellingen

Na deze vorming:

  • kan je de basis van de Europese en Vlaamse richtlijnen met betrekking tot AI in het onderwijs in eigen woorden toelichten;
  • kan je een standpunt innemen t.a.v. AI-gebruik op school door leerlingen, leraren en ander personeel;
  • ken je de randvoorwaarden om AI sterk in te zetten vertalen naar een eigen AI-beleid op school;
  • heb je inzicht in hoe generatieve AI-platforms zoals Copilot, Gemini, en ChatGPT kunnen worden ingezet binnen je schoolvisie, gealigneerd met het  PPGO! en de intelligentiedriehoek van persoonlijke, collectieve, en artificiële intelligentie;
  • heb je vaardigheden ontwikkeld in het gebruik van de Doel-TRICK techniek voor het stellen van effectieve prompts;
  • heb je kennis van krachtwoorden en gewoonten die de interactie met AI verbeteren en bijdragen aan de efficiëntie en effectiviteit van administratieve en onderwijsprocessen;
  • heb je inzicht in concrete strategieën voor de integratie van AI in je schoolpraktijk met aandacht voor hoe deze technologieën het onderwijs binnen je instelling significant kunnen ondersteunen.

Extra informatie

Voor leraren hebben we een specifieke vormingsdag rond AI in de klas.

Lesgevers

Willems Mark

Mark houdt zich bezig met de thema's innovatie en ICT bij PBD-GO! 

  • Expert in Innovatie en ICT-integratie
  • Brede ervaring in onderwijstechnologie en AI
  • Actieve bijdrager aan onderwijsvernieuwing binnen GO! (o.a. Ixzo, Install-ed, l-earn, Sandbox)

Bonne Basiel

Basiel Bonne is opleidingsmanager van de cluster School of Education aan Howest. In 2023 startte hij het onderzoeksproject EdHub & AI op, waarin onderzocht wordt welke toepassingen AI in het secundair en lager onderwijs kunnen hebben.

Van Assche Lieve

Lieve Van Assche is werkzaam aan de lerarenopleiding secundair onderwijs in Howest Brugge. Ze is aangesloten bij het onderzoeksproject EdHub & AI waarbij ze onderzoekt welke toepassingen AI in het secundair en lager onderwijs kan hebben.

Pagina delen

GO! nieuwsbrief

Ontvang nieuws en ondersteuning voor GO! professionals, ons opleidingsaanbod en zoveel meer.

Schrijf je in

Welkom op GO! pro

Niet aanmelden
Personaliseer je GO! pro-ervaring en kies je onderwijsniveau als kijkfilter voor nieuws en opleidingen.
of
Meld je aan met je GO! account en krijg nieuws en inhoud op jouw maat te zien.

Nog geen GO! account?

Jouw GO! account, sleutel tot een gepersonaliseerde GO! pro

Jouw GO! account is jouw persoonlijk toegangsticket tot het afgeschermde nieuws en inhoud op maat van jouw profiel. Jouw GO! account betekent niet dat je een g-o.be e-mailadres hebt of krijgt.
  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Nog even geduld. Momenteel heb je nog geen (recht op een) GO! account met toegang tot GO! pro. Van zodra de GO! contactendatabank beschikt over de contact- en functiegegevens van het (niet-)onderwijzend personeel in de scholen en instellingen, heb ook jij (recht op) een GO! account met toegang tot GO! pro.

Hoe krijg je een GO! account, wanneer je er recht op hebt?
De lokale gegevensbeheerder van je scholengroep of de personeelsdienst (enkel voor Huis GO! medewerkers) zorgt voor de registratie of aanpassing van je gegevens in de GO! contactendatabank. Vervolgens krijg je de juiste toegangsrechten en kun je aanmelden op GO! pro.