Voorkeuren
Cookie instellingen
Aanmelden
Aanmelden met je GO! account

Effectieve digitale didactiek: hoe maak ik mijn lessen sterker met digitale tools (in het basisonderwijs)?

Digitalisering krijgt steeds meer een plek op school dankzij de Digisprong, maar als leraar blijf je toch vaak zitten met de vraag hoe die beschikbare toestellen je lessen nu echt sterker kunnen maken. En met welke digitale tools en digitale leermiddelen je best aan de slag gaat, die passen bij jouw klascontext.  


Ben je op zoek naar handvatten om jouw didactiek een boost te geven met ICT? Dan is deze tweedaagse vorming rond effectieve digitale didactiek echt iets voor jou. We slaan hiervoor de handen in elkaar met Mitte Schroeven verbonden aan het expertisecentrum ExCEL van Thomas More (cfr. Wijze Lessen).  

Tijdens deze boeiende tweedaagse gaan we dieper in op hoe je ICT actief kan inzetten in je lessen, zodat je je leerlingen nog beter kan ondersteunen bij het behalen van hun leerdoelen. Verder staan we ook stil bij de didactische meerwaarde van digitale leermiddelen en hoe je deze effectief kan integreren in je onderwijspraktijk. We hebben hierbij ook aandacht voor evalueren en feedback geven.Tenslotte bespreken we hoe digitale leermiddelen kunnen bijdragen aan differentiatie, autonomie en samen leren, de bouwstenen van de GO! visie op gepersonaliseerd samen leren.  

 

Programma: 

Dag 1:   

  • Digitale didactiek: basisvorming  

  • GSL en effectieve digitale didactiek 

 

Dag 2:  

  • Digitale tools inzetten voor evalueren en feedback  

  • GO!proof innovatief evalueren en feedback geven 

 

De 4 sessies uitgelicht: 

Dag 1:

Digitale didactiek: basisvorming (Mitte Schroeven, Thomas More)

Het gebruik van EdTech (educatieve technologie) vindt meer en meer zijn weg naar de onderwijspraktijk. Zowel tijdens de instructie van leraren als bij het (zelfstandig) leren van leerlingen worden allerhande digitale applicaties ingezet om het leerproces te bevorderen. Maar hoe zet je technologie in zodat het bijdraagt tot het leren van leerlingen?    

We nemen je mee door een aantal belangrijke inzichten uit wetenschappelijk onderzoek over effectieve digitale didactiek, EdTech als afleider, technologie om leren te bevorderen, en de voor-en nadelen van lez(r)en op papier. Daarna tonen we een aantal concrete voorbeelden van EdTech als hefboom voor effectieve didactiek, gekoppeld aan een aantal bouwstenen. We baseren ons hiervoor op het boek ‘Wijze Lessen: Digitale Didactiek’.  

GSL en effectieve digitale didactiek (Karolien Vertriest, expert digitale didactiek PBD-GO!) 

In deze sessie leggen we de link tussen digitale didactiek en gepersonaliseerd samen leren.  We verkennen de GO! visie op GSL.  Deze workshop biedt waardevolle inzichten en handvatten om de technologie te gebruiken om het leren te personaliseren en samen te groeien. 


Dag 2:

Digitale tools inzetten voor evalueren en feedback (Mitte Schroeven, Thomas More) 

Evaluatie en feedback zijn belangrijke aspecten van ons onderwijs. Er wordt daarbij steeds vaker gekeken naar digitale tools die leraren hierin te ondersteunen. Bij een overschakeling naar een meer digitale evaluatie is het in de eerste plaats belangrijk om je didactische kijk op evaluatie onder de loep te nemen: hoe zetten we in op effectieve formatieve evaluatie? Hoe krijg je een goed beeld van waar leerlingen staan in het leerproces? Hoe geven we feedback die werkt? En welke meerwaarde kunnen digitale tools bieden bij dit alles?  We nemen een kijkje naar wat onderzoek ons vertelt over evaluatie en feedback op basis van het boek ‘Wijze Lessen’ en bespreken wanneer en hoe technologie een meerwaarde kan betekenen.   

GO!proof innovatief evalueren en feedback geven (Nik Vissers, Smartschool en AI expert, PBD-GO!) 

Punt en lijn eronder? Niet helemaal... . In deze sessie ontdek je innovatieve, digitale manieren om te evalueren en feedback te geven volgens de HGW GO! cyclus. We gebruiken Smartschool als platform en ontdekken hierin samen de allernieuwste features. Zo krijg je een goed beeld hoe en waar de GO! visie, het nieuwe leerplan en Smartschoolmogelijkheden elkaar ontmoeten. Verder tonen we je in deze sessie hoe je AI kan inzetten voor evaluatie en feedback en ga je naar huis met heel wat praktische tips. 

Praktisch

1
maandag 21 oktober 2024, van 9u30 tot 16u00
Effectieve digitale didactiek: hoe maak ik mijn lessen sterker met digitale tools (in het basisonderwijs)?

Huis van het GO!
Willebroekkaai 36, 1000 Brussel
Wegbeschrijving

2
maandag 25 november 2024, van 9u30 tot 16u00
Effectieve digitale didactiek: hoe maak ik mijn lessen sterker met digitale tools (in het basisonderwijs)?

Huis van het GO!
Willebroekkaai 36, 1000 Brussel
Wegbeschrijving

Schrijf je individueel in
Individuele prijs: €265

Doelstellingen

Na deze vorming: 

(m.b.t. digitale didactiek) 

  • Ken je een aantal belangrijke inzichten uit wetenschappelijk onderzoek over effectieve digitale didactiek, zoals de voor- en nadelen van lezen op papier versus digitaal lezen.   

  • Weet je hoe EdTech als afleider kan werken en hoe je dit kunt minimaliseren.  

  • Heb je kennisgemaakt met een aantal concrete digitale tools.   

  • Heb je gereflecteerd over hoe je technologie op een zinvolle manier kan inzetten in je lessen zodat het bijdraagt tot beter leren.   

  • Heb je inzicht in de principes van gepersonaliseerd samen leren 

  • Begrijp je hoe digitale tools en strategieën gebruikt kunnen worden om het leren te personaliseren en samenwerking te bevorderen. 

  • Kan je de geleerde inzichten vertalen naar jouw eigen onderwijspraktijk. 

(m.b.t. digitaal evalueren en feedback geven) 

  • Ken je het verschil tussen formatieve en summatieve evaluatie.   

  • Weet je hoe je digitale tools krachtig kan inzetten in het evaluatieproces.   

  • Ken je de mogelijkheden van het inzetten van digitale tools voor het geven van feedback (mondelinge feedback, klassikale feedback, peer feedback).  

  • Heb je nagedacht over je eigen lespraktijk en mogelijkheden om digitaal evalueren en feedback geven te versterken.    

  • Heb je inzicht in wat handelingsgericht werken binnen het GO! betekent. 

  • Weet je welke nieuwigheden bij Smartschool de visie van het GO! ondersteunen. 

  • Kan je inschatten hoe AI jou helpt bij evalueren en feedback geven. 

Lesgevers

Vissers Nik

Nik is pedagogisch medewerker onderwijsinnovatie en Smartschoolcoördinator van het GO!

Vertriest Karolien

Karolien is medewerker bij PBD GO! Zij is experte in alles wat met digitale didactiek en digitale tools te maken heeft.

Schroeven Mitte

Mitte is nascholer bij het Expertisecentrum Onderwijs en Leren aan Thomas More Hogeschool. Ze heeft meer dan 15 jaar ervaring als leerkracht Nederlands en Engels en werkte als gedetacheerd leerkracht bij Het Archief voor Onderwijs. Haar expertise ligt voornamelijk bij digitale didactiek. Ze geeft als gastdocent les aan het postgraduaat Digitale Didactiek bij HOWEST en PXL en bij het expertisecentrum volgt ze onderwijsonderzoek op dat betrekking heeft op EdTech en digitale transformatie.     

Pagina delen

GO! nieuwsbrief

Ontvang nieuws en ondersteuning voor GO! professionals, ons opleidingsaanbod en zoveel meer.

Schrijf je in

Welkom op GO! pro

Niet aanmelden
Personaliseer je GO! pro-ervaring en kies je onderwijsniveau als kijkfilter voor nieuws en opleidingen.
of
Meld je aan met je GO! account en krijg nieuws en inhoud op jouw maat te zien.

Nog geen GO! account?

Jouw GO! account, sleutel tot een gepersonaliseerde GO! pro

Jouw GO! account is jouw persoonlijk toegangsticket tot het afgeschermde nieuws en inhoud op maat van jouw profiel. Jouw GO! account betekent niet dat je een g-o.be e-mailadres hebt of krijgt.
  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Nog even geduld. Momenteel heb je nog geen (recht op een) GO! account met toegang tot GO! pro. Van zodra de GO! contactendatabank beschikt over de contact- en functiegegevens van het (niet-)onderwijzend personeel in de scholen en instellingen, heb ook jij (recht op) een GO! account met toegang tot GO! pro.

Hoe krijg je een GO! account, wanneer je er recht op hebt?
De lokale gegevensbeheerder van je scholengroep of de personeelsdienst (enkel voor Huis GO! medewerkers) zorgt voor de registratie of aanpassing van je gegevens in de GO! contactendatabank. Vervolgens krijg je de juiste toegangsrechten en kun je aanmelden op GO! pro.