Het geheel van de door de PBD-GO! en het mesoniveau aangegane engagementen ter ondersteuning van de scholen, centra en internaten, leggen we vast in een begeleidingsovereenkomst. Dit is een werkinstrument om te komen tot een optimale ondersteuning en een billijke verdeling van de begeleidingscapaciteit.
De betrokken SPOC en hoofdadviseur analyseren samen met de algemeen directeur en coördinerend directeur of directeur-coördinator de ondersteuningsvragen van de instellingen. Vragen van instellingen en scholengroepen worden gebundeld, op elkaar afgestemd en waar relevant geclusterd op het niveau van een volledige scholengroep of scholengemeenschap. Daarnaast brengen we ook de afspraken met eventueel externe actoren in kaart. Het biedt een helikopterzicht op de initiatieven van de verschillende scholen binnen de scholengroep.
De clusterplanning is een instrument waarin de afspraken die gemaakt worden over de scholengroepen van de cluster heen samengebracht worden. Zo krijgen we een totaalbeeld van de trajecten die binnen de cluster worden opgenomen en de tijdsinvestering die dat met zich mee brengt.
Reflectievragen
De keuzes die je maakt, zijn niet louter inhoudelijk. Vaak is er veel expertise aanwezig in je scholengroep waar je al een beroep op kunt doen. Misschien wil een scholengemeenschap samenwerken rond een bepaald thema. Of loopt er een infrastructuurtraject waar je op wil inhaken. Om je te helpen in je keuze geven we je graag een aantal reflectievragen mee. Ze kunnen een mooie leidraad vormen voor een gesprek tijdens een College van directeurs.
- Waar staat de school rond volgende aspecten van het strategisch plan:
- Curriculumkwaliteit
- Onderzoekende houding en werken met 'geïnformeerde praktijken'
- Hoe groot is de nood om het curriculum flexibeler te organiseren?
- Welke ondersteuning is er nodig voor de leidinggevende?
- Welke expertise is er al in de scholengroep? En wat kan de scholengroep zelf opnemen als basiszorg?
- Hoe verhoudt de begeleiding door de PBD zich tot begeleiding door externen?
- Kiest de scholengroep een rode draad voor alle scholen? Of maakt elke school apart keuzes?
Ondersteunings- en professionaliseringsaanbod
Om als directeur goed te weten waarvoor je als school, centrum, academie of scholengroep bij de PBD-GO! ondersteuning kan vragen, nemen we je ieder jaar mee op pad doorheen het ondersteunings- en professionaliseringsaanbod voor het komende schooljaar.
Hieronder vind je de opnames en presentaties van elke introductiesessie over ons aanbod én een brochure die dient als leidraad voor je voorbereiding op de begeleidingsovereenkomsten 2024-2025.
- Aanbod Leiderschap (niveau-overstijgend)
Schoolleiders en hun beleidsteams worden meegenomen in een professioneel continuüm voor leidinggevenden. Ontdek hier hoe dat is opgebouwd en wat het betekent voor jouw professionele ontwikkeling.
- Aanbod Aanvangsbegeleiding (niveau-overstijgend)
Het PBD-GO! aanbod om starters, mentoren en zij-instromers te motiveren en te ondersteunen aan het begin van hun onderwijsloopbaan in het GO!.
- Aanbod Flexibele schoolorganisatie (niveau-overstijgend)
Je school flexibel organiseren om maximale kansen en passende begeleiding te bieden aan elke lerende.
- Aanbod Iedereen inclusief (niveau-overstijgend)
Beleidsmakers, leerlingenbegeleiders, zorgcoördinatoren, leerondersteuners, leraren en paramedici buitengewoon onderwijs, en leraren regulier onderwijs worden vanuit een GO! mindset ondersteund in het bieden van inclusieve leersteun.
- Aanbod Digitale transformatie (niveau-overstijgend)
Digitalisering is overal in de samenleving en er bestaat al veel professionalisering over. Bij de PBD-GO! ligt de focus in het aanbod op de beleidsmatige visie op digitalisering en de didactische aanpak ervan.
- Aanbod Onderzoekende houding (niveau-overstijgend)
Onderzoek en data als basis voor kwaliteitsontwikkeling en vernieuwing op school.
Leraren versterken in hun curriculumpraktijk in het secundair onderwijs met een focus op de modernisering en de implementering van de nieuwe onderwijsdoelen.
Leraren (regulier en methodeonderwijs) versterken in hun curriculumpraktijk, door hen te ondersteunen in het doelgericht inzetten van didactiek op klas- en schoolniveau.