Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Vormingen
Als onderwijsprofessional in het methodeonderwijs bieden we jou een aantal vormingen die zeer nauw aansluiten bij methodeonderwijs.
- Bakjestijd in de kleuterklas
- Kleuters met een plan? Het kan!
- Freinettechnieken voor wereldoriëntatie| Middenbouw L1, L2, L3
- Freinettechnieken voor wereldoriëntatie| Bovenbouw L4, L5, L6
- Freinettechnieken voor vrije expressie in de vrije werktijd | Middenbouw L1, L2, L3
- Freinettechnieken voor vrije expressie in de vrije werktijd | Bovenbouw L4, L5, L6
Ontdek ook onze vormingen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, zoals cognitief sterk functionerende leerlingen, of met noden op vlak van specifieke begeleiding, zoals autisme, CVI of STOS, in het thema leerlingenbegeleiding.
Professionele leergemeenschappen
We zetten vanuit het methodeonderwijs in op Vlaanderenbrede professionele leergemeenschappen (PLG). Dat zijn momenten van verbinding en ondersteuning. Deze bijeenkomsten worden gefaciliteerd door de begeleiders methodeonderwijs.
Deze momenten zijn gratis, maar om organisatorische redenen vragen we wel om in te schrijven.
Voor schoolleiders
Voor de schoolleider en een kartrekker uit het team:
Helpdesk
We voorzien een helpdeskreeks voor startende leraren in de drie grootste strekkingen binnen het GO! Methodeonderwijs.
- Helpdesk: startende leraren in het daltononderwijs
- Helpdesk: startende leraren in het freinetonderwijs
- Helpdesk: startende leraren in een leefschool
Inschrijven is gratis, maar wel verplicht.
Materialenbank
De materialenbank op de GO! Navigator op Smartschool bevat een schat aan specifieke informatie voor methodeonderwijs waar je meteen mee aan de slag kan.
Je vindt deze informatie hier terug onder de tegel 'Basisonderwijs'. Hier klik je door op 'Methodeonderwijs' en vind je de informatie per methode terug.
Verandertraject: Methode
In het verandertraject Methode ondersteunen we het beleidsteam om te werken aan de kwaliteit van hun freinet-, leef- of daltonschool, om een visie te creëren die inzet op samen leren en samenleven, zelfgestuurd, coöperatief, onderzoekend en ontwerpend leren vanuit beleving, verwondering en interesse.
We zetten in op het waardengedreven leiderschap waarbij de schoolleiding een gedragen schooleigen freinet-, leefschool of dalton visie ontwikkelt en implementeert met het schoolteam.
We zetten in op het onderwijskundig leiderschap waarbij de schoolleiding het leren van de lerende voorop stelt, met het schoolteam in dialoog gaat over de onderwijskundige vernieuwingen en hen kritisch laat reflecteren om hun werking bij te sturen.
We zetten in op breed leiderschap waarbij de schoolleiding draagvlak creëert en aan het werk gaat met het team. Daarbij activeren ze verantwoordelijkheid en initiatief nemen, en spelen in op de competenties van het team.
We helpen de schoolleiding keuzes te maken, tussentijds te evalueren en overzicht te houden over het veranderingsproces, en de focus en de rust te bewaken om zo de verandering waar te kunnen maken.
Doelen
- Het schoolteam kent de visie en kan de schooleigen visie (dalton, leefschool, freinet) actualiseren en expliciteren.
- Het schoolteam kan de visie vertalen naar gedragen afspraken over het samen leren en samenleven.
- Het schoolteam kan de visie vertalen naar gedragen afspraken over een schoolorganisatie die sterk inzet op zelfregulerende vaardigheden bij leerlingen.
- Het schoolteam kan de visie vertalen naar gedragen afspraken over een schoolorganisatie die aan leerlingen kansen biedt tot coöperatief, onderzoekend en ontwerpend leren vanuit beleving, interesses en talenten.
- Het beleidsteam van de school faciliteert de implementatie van afspraken, borgt ze in het schoolwerkplan en monitort de kwaliteit van de uitvoering.
Opbouw
- Intake: een veranderstrategie (vanuit visie, samen leren samenleven, zelfgestuurd leren of vanuit beleving van de kinderen) en een selectie van doelen, prioriteiten en effecten
- Uitrol van het traject in acht dagdelen
- Evalueren en borgen van de effecten
Optioneel kunnen er in jaar na het verandertraject drie bijkomende dagdelen worden uitgetrokken voor de opvolging van kwaliteitszorg.
Tijdens het verandertraject worden de materialen uit de PBD-GO! Materialenbank ingezet.
Effecten
-
De specifieke schoolvisie (dalton, leefschool, freinet) is duidelijk herkenbaar in de aanpak m.b.t. samen leren en samenleven.
-
De specifieke schoolvisie (dalton, leefschool, freinet) is duidelijk herkenbaar in het werken aan zelfregulerende vaardigheden.
-
De specifieke schoolvisie (dalton, leefschool, freinet) is duidelijk herkenbaar in de aanpak van coöperatief, onderzoekend en ontwerpend leren vanuit beleving, verwondering en interesse.
-
De visie wordt geconcretiseerd in de klas- en schoolwerking en de afspraken worden vastgelegd in het schoolwerkplan, een dynamisch en levend instrument. Het schoolteam evalueert regelmatig in welke mate de visie wordt bereikt.
-
De onderwijskwaliteit wordt PCDA-gewijs gemonitord en zo nodig aangescherpt door het beleidsteam.
We plannen de trajecten in via de jaarlijkse begeleidingsovereenkomst tussen PBD-GO! en je scholengroep.