Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
In deze vorming vertalen we het proefondervindelijk verkennen, de kern van Freinets visie op wereldoriënterend onderwijs, naar een aanpak op de klasvloer. Centraal in die aanpak staan beleving, onderzoek en opzoekwerk waar kinderen aan de slag gaan met ‘de freinettechnieken voor wereldoriëntatie’: beleving, natuur op school, actualiteit, vragen stellen, vondsten, de klaskas, zelfstandig opzoeken, wetenschappelijk onderzoeken, … We onderzoeken samen hoe jij dat met jouw groep vorm kan geven.
Wat betekent proefondervindelijk verkennen voor kinderen van de middenbouw (niveau L1, L2, L3)?
Wat is relatie met de pedagogische invarianten van Freinet?
Wat is het belang van beleving en hoe pak je dat doelgericht aan?
Welke belevingsmogelijkheden moet jij als freinetleerkracht minimaal inbouwen in je werking?
Hoe prikkel je nieuwsgierigheid en verwondering bij kinderen?
Hoe kom je tot rijke vragen vanuit belevingen?
Wat is het belang van klastaken en hoe kan je die inbouwen in je werking?
Hoe installeer je opzoekroutines en hoe stel je kinderen in staat om op hun niveau zelf antwoorden te vinden op vragen?
Hoe installeer je onderzoeksroutines en koppel je die aan STEM?
Welke onderzoeksroutines kan je introduceren?
Hoe kan je doelgericht evalueren (product, proces, portfolio, observatie)?
Praktisch
donderdag 16 januari 2025, van 9u30 tot 16u00
Freinettechnieken voor wereldoriëntatie| Middenbouw L1, L2, L3
Huis van het GO!
Willebroekkaai 36, 1000 Brussel
Wegbeschrijving
Doelstellingen
- Je kent het belang van de beleving en pakt dit en het proefondervindelijk verkennen doelgericht aan
- Je kan opzoek en onderzoeksroutines introduceren, installeren en koppelen aan bv STEM.
- Je kan doelgericht evalueren (product, proces, portfolio, observatie)?
Extra informatie
Bij deze vorming hoort een digitale reader en een hoop kant-en-klare materialen waarmee we tijdens de sessie oefenen. De deelnemers brengen een eigen device (smartphone of tablet) mee. Vooraf peilen we met een onlineformulier naar de beginsituatie en de specifieke verwachtingen van de ingeschreven deelnemers.
Er zijn broodjes voorzien.
Lesgever
D'Hondt Stefaan
Stefaan D'Hondt was achtereenvolgens onderwijzer, directeur van een school en pedagogisch adviseur bij de Pedagogische Begeleidingsdienst van het GO! In september 2023 beëindigde hij zijn 18 jaar lange loopbaan bij de PBD-GO! Hij stelt zijn specifieke expertise m.b.t. wiskunde graag nog ter beschikking van GO!-professionals.