Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
In deze vorming vertalen we de ‘pedagogie van het werk’, de kern van Freinets visie op onderwijs, naar een aanpak op de klasvloer.
Centraal in die aanpak staan de ‘vrije werktijd’ en de ‘ateliers’ waar kinderen aan de slag gaan met ‘de freinettechnieken voor vrije expressie’: mondelinge en schriftelijke taal, beeld, techniek, drama, muziek, dans, wiskunde, multimedia, … We onderzoeken samen hoe jij dat met jouw groep vorm kan geven.
Wat betekent de pedagogie van het werk voor kinderen in de lagere school
Wat is relatie met de pedagogische invarianten van Freinet?
Wat is het onderscheid tussen de vrije werktijd en de ateliers?
Welke technieken voor vrije expressie gebruiken kinderen tijdens de vrije werktijd?
Hoe bouw je een groeiend aanbod van expressietechnieken op?
Hoe visualiseer je het patrimonium van reeds aangeboden technieken?
Welke zelfregulerende vaardigheden oefenen kinderen tijdens vrij werk?
Hoe bouw je vrij werk stapsgewijs op (van exploreren naar creëren)?
Hoe kan je kinderen die niet tot vrij werk komen ondersteunen?
Hoe zorg je ervoor dat kinderen van elkaar leren door een galerij en een leerkring te organiseren?
Hoe zorg je ervoor dat je (leerplan)doel gericht werkt?
Hoe kan je vrij werk doelgericht evalueren (product, proces, portfolio, observatie)?
Praktisch
dinsdag 21 januari 2025, van 9u30 tot 16u00
Freinettechnieken voor vrije expressie in de vrije werktijd
Huis van het GO!
Willebroekkaai 36, 1000 Brussel
Wegbeschrijving
Doelstellingen
- Je begrijpt en kan aan de slag met vrije expressie vanuit 'de pedagogie van het werk'
- je weet welke zelfregulerende vaardigheden kinderen oefenen tijdens vrij werk
- Je varieert in technieken, bouwt doelgericht op en evalueert vanuit product, proces, portfolio en observatie
Extra informatie
Bij deze vorming hoort een digitale reader en een hoop kant-en-klare materialen waarmee we tijdens de sessie oefenen. De deelnemers brengen een eigen device (smartphone of tablet) mee. Vooraf peilen we met een onlineformulier naar de beginsituatie en de specifieke verwachtingen van de ingeschreven deelnemers.
Er zijn broodjes voorzien.
Lesgever
D'Hondt Stefaan
Stefaan D'Hondt was achtereenvolgens onderwijzer, directeur van een school en pedagogisch adviseur bij de Pedagogische Begeleidingsdienst van het GO! In september 2023 beëindigde hij zijn 18 jaar lange loopbaan bij de PBD-GO! Hij stelt zijn specifieke expertise m.b.t. wiskunde graag nog ter beschikking van GO!-professionals.