Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Scholen of instellingen staan na goedkeuring voor de bouw van nieuwe infrastructuur voor de volgende vragen:
- "hoe zorgen we ervoor dat onze leerlingen en onderwijsprofessionals zich hier in hun sas voelen, maar dat de omgeving ook toelaat om kwaliteitsvol onderwijs te bieden aan iedereen?"
- “hoe moet onze toekomstige leer- en leefomgeving eruit zien opdat wij samen die favoriete leergemeenschap zouden vormen die in onze poolstervisie beschreven staat?”
Een grondige voorbereiding – zelfs nog vóór het opstellen van een projectdefinitie – is cruciaal voor een succesvol verloop van een nieuwbouwproject.
Doel van de dag
We richten op het volledige traject dat scholen of instellingen kunnen doorlopen in voorbereiding op hun (nieuw)bouwproject. Zo'n traject focust niet enkel op de technische aspecten, maar ook op de pedagogisch-didactische en menselijke.
We duiden de kaders vanwaar het GO! vertrekt om die leeromgevingen vorm te geven. Daarnaast verkennen we welke vormen van ondersteuning beschikbaar is om die kaders en visie te vertalen naar de praktijk. Daarin prikkelen we de geesten en brengen we ideeën op gang.
Een proces van reflectie komt op gang om samen te komen tot een ontwerp waarin de omgeving, het gebouw en de school als leergemeenschap optimaal op elkaar zijn afgestemd. Het proces is minstens even belangrijk én boeiend als het eindresultaat.
Doelgroepen
Bij een (nieuw)bouwproject zijn – naast de leerlingen en onderwijsprofessionals – heel wat stakeholders op de verschillende bestuursniveaus betrokken:
- directieleden of TAC’s (op lokaal niveau)
- infrastructuurverantwoordelijken en coördinerend directeurs / directeurs-coördinators (op scholengroepniveau) en
- projectmanagers bouw (op niveau van de centrale diensten van het GO!).
Samen denken zij na over de toekomst van de school of campus. Elk vanuit hun eigen perspectief dragen ze bij aan de realisatie van een uniek, gedragen en duurzaam (nieuw)bouwproject:
- directeurs en TAC’s doen inspiratie op hoe een bouwproject binnen hun eigen school vorm kan krijgen, afgestemd op hun eigen visie en pedagogisch-didactische aanpak, en hoe zij hun team hierin meenemen;
- coördinerend directeurs, directeur-coördinators, infrastructuurverantwoordelijken en beleidsmedewerkers op scholengroepniveau krijgen dezelfde taal en kaders aangereikt om directies op gepaste wijze te ondersteunen.
Datum & locatie
Vrijdag 16 mei 2025 - GO! atheneum Etterbeek
Programma
Een mix van informatieve, inspirerende en interactieve sessies:
- aandacht voor het belang van een gedragen en doordacht pedagogisch project als fundament voor infrastructuurbeslissingen;
- praktijkgetuigenissen van al gerealiseerde (nieuw)bouwprojecten;
- inzichten in het proces van de projectdefinitie en de beschikbare ondersteuning.
Tijdstip | Onthaal | Wie |
---|---|---|
9.30 - 9.45 uur | Inleiding | Marijn Vandevelde - cel Regie |
9.45 - 10.15 uur | Onderwijskwaliteit als rode draad | Marijke Verdoodt - cel Regie |
10.15 - 10.45 uur | Flexibel organiseren | Freya Konings en Lien Bomon - PBD-GO! |
10.45 - 11 uur | Pauze | |
11.00 - 11.30 uur | Praktijkgetuigenis 1: bouwproces KA Aalst | Marie-Paule Haegeman - directeur |
11.30 - 12.30 uur | Inspiratiesessie 1 | Heidi Van Eetvelt en Annaïk Deceunink - INFRA |
12.30 - 13.30 uur | Lunch + vrijblijvende rondgang in GO! Atheneum Etterbeek | Sophie Allein - directeur KA Etterbeek |
13.30 - 14 uur | Praktijkgetuigenis 2: bouwproces BS Klim-Op Zandbergen | An Eeman - kwaliteitsdirecteur SGR 20 |
14u.00 - 15.30 uur | Inspiratiesessie 2 | Heidi Van Eetvelt en Annaïk Deceuninck - INFRA |
15.30 - 15.45 uur | Het proces van een bouwproject | Sara Loonbeek - INFRA |
15.45 uur | Slotwoord | Marijn Vandevelde - cel Regie |