Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Verandertraject: Methode
In het verandertraject Methode ondersteunen we het beleidsteam om te werken aan de kwaliteit van hun freinet-, leef- of daltonschool, om een visie te creëren die inzet op samen leren en samenleven, zelfgestuurd, coöperatief, onderzoekend en ontwerpend leren vanuit beleving, verwondering en interesse.
We zetten in op het waardengedreven leiderschap waarbij de schoolleiding een gedragen schooleigen freinet-, leefschool of dalton visie ontwikkelt en implementeert met het schoolteam.
We zetten in op het onderwijskundig leiderschap waarbij de schoolleiding het leren van de lerende voorop stelt, met het schoolteam in dialoog gaat over de onderwijskundige vernieuwingen en hen kritisch laat reflecteren om hun werking bij te sturen.
We zetten in op breed leiderschap waarbij de schoolleiding draagvlak creëert en aan het werk gaat met het team. Daarbij activeren ze verantwoordelijkheid en initiatief nemen, en spelen in op de competenties van het team.
We helpen de schoolleiding keuzes te maken, tussentijds te evalueren en overzicht te houden over het veranderingsproces, en de focus en de rust te bewaken om zo de verandering waar te kunnen maken.
Doelen
- Het schoolteam kent de visie en kan de schooleigen visie (dalton, leefschool, freinet) actualiseren en expliciteren.
- Het schoolteam kan de visie vertalen naar gedragen afspraken over het samen leren en samenleven.
- Het schoolteam kan de visie vertalen naar gedragen afspraken over een schoolorganisatie die sterk inzet op zelfregulerende vaardigheden bij leerlingen.
- Het schoolteam kan de visie vertalen naar gedragen afspraken over een schoolorganisatie die aan leerlingen kansen biedt tot coöperatief, onderzoekend en ontwerpend leren vanuit beleving, interesses en talenten.
- Het beleidsteam van de school faciliteert de implementatie van afspraken, borgt ze in het schoolwerkplan en monitort de kwaliteit van de uitvoering.
Opbouw
- Intake: een veranderstrategie (vanuit visie, samen leren samenleven, zelfgestuurd leren of vanuit beleving van de kinderen) en een selectie van doelen, prioriteiten en effecten
- Uitrol van het traject in acht dagdelen
- Evalueren en borgen van de effecten
Optioneel kunnen er in jaar na het verandertraject drie bijkomende dagdelen worden uitgetrokken voor de opvolging van kwaliteitszorg.
Tijdens het verandertraject worden de materialen uit de PBD-GO! Materialenbank ingezet.
Effecten
-
De specifieke schoolvisie (dalton, leefschool, freinet) is duidelijk herkenbaar in de aanpak m.b.t. samen leren en samenleven.
-
De specifieke schoolvisie (dalton, leefschool, freinet) is duidelijk herkenbaar in het werken aan zelfregulerende vaardigheden.
-
De specifieke schoolvisie (dalton, leefschool, freinet) is duidelijk herkenbaar in de aanpak van coöperatief, onderzoekend en ontwerpend leren vanuit beleving, verwondering en interesse.
-
De visie wordt geconcretiseerd in de klas- en schoolwerking en de afspraken worden vastgelegd in het schoolwerkplan, een dynamisch en levend instrument. Het schoolteam evalueert regelmatig in welke mate de visie wordt bereikt.
-
De onderwijskwaliteit wordt PCDA-gewijs gemonitord en zo nodig aangescherpt door het beleidsteam.
We plannen de trajecten in via de jaarlijkse begeleidingsovereenkomst tussen PBD-GO! en je scholengroep.