Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Werkdruk en stress onder de loep in het Vlaamse onderwijs
Ongeveer een op de drie leraren ervaart hoge stress volgens het TALIS 2024 rapport*. De belangrijkste oorzaken zijn administratieve lasten, bepaalde gedragsproblemen van leerlingen en werkdruk. Een positief teamklimaat, zoals collegiale samenwerking of steun van de directie, correleert sterk met een lager stressniveau en meer jobtevredenheid. Vrouwen en jongere leraren rapporteren gemiddeld meer stress.
Ook leidinggevenden ervaren stress: meer dan de helft voelt zich “regelmatig tot vaak overbelast”. Belangrijkste bronnen van stress zijn administratieve verplichtingen, personeelsproblemen en tijdstekort voor pedagogisch leiderschap. Zelfzorg en werk-privébalans blijven onder druk staan; velen besteden “nauwelijks tijd aan herstel of reflectie”. Opvallend: schoolleiders met een sterk ondersteunend team en een duidelijke taakverdeling rapporteren significant minder stress.
Zelfzorg: bewust omgaan met je grenzen als leidinggevende
Zelfzorg gaat als leidinggevende over weten waar je grenzen liggen, wat je energie geeft en hoe je in verbinding blijft met de ander. Vanuit dat bewustzijn kan je op een duurzamere en authentiekere manier leidinggeven én kan je ook de stap zetten naar teamzorg. Vanuit die brede benadering van zelfzorg, stelde de PBD-GO! een vormingsaanbod samen dat een verschil kan maken voor jou als leidinggevende.
Dit schooljaar biedt de PBD-GO! vier gloednieuwe vormingen rond zelfzorg aan, helemaal op maat van leidinggevenden in onderwijs. Het overzicht vind je hieronder en ook onder het thema 'zelf- en teamzorg' bij de andere vormingen voor leidinggevenden. De vormingen starten na de kerstvakantie.
Van zelfzorg naar teamzorg (Dominique Roos)
Waarom is zelfzorg essentieel voor jou als leidinggevende? In deze tweedaagse vorming krijg je inzicht in jezelf en leer je welke zelfzorgstrategieën voor jou effectief zijn. Op dag twee wordt de brug gemaakt naar zorgen voor je team en het creëren van een gezonde en energieke werkomgeving. Je leert welke interventies mogelijk zijn en hoe je je team duurzaam kan ondersteunen.
Datum: 24 februari en 10 maart 2026
Schrijf je in via deze link.
Nieuwe Autoriteit/Verbindend Gezag voor leidinggevenden (Hilde Leonard)
In deze tweedaagse vorming onderzoek je hoe het model ‘Nieuwe Autoriteit/Verbindend gezag’ jou kan helpen om op een krachtige en warme manier leiding te geven in je relatie en contacten met volwassenen. Met concrete materiale leer je je functie krachtig én verbindend in te vullen, zodat je dicht bij de directeur blijft die je wil zijn.
Datum: 10 maart en 21 april 2026
Schrijf je in via deze link.
Webinar ‘De kracht van bewuste aandacht en focus voor leidinggevenden’ (Safe Haven for Leaders)
Ontdek hoe aandacht dé hefboom is voor rust, effectiviteit en leiderschap. Minder afleiding, meer focus. Geen timemanagement, maar aandachtmanagement.
Datum: 9 januari 2026
Schrijf je in via deze link.
Webinar ‘Positieve intelligentie: mentale fitness voor leidinggevenden’ (Safe Haven for Leaders)
Leer hoe je je mentale en emotionele veerkracht traint als een spier vanuit het wetenschappelijk onderbouwde model van Positieve Intelligentie (PQ) van Shirzad Chamine.
Datum: 6 maart 2026
Schrijf je in via deze link.
Zelfzorg voor je team
Zelfzorg is voor een stuk eigen verantwoordelijkheid, daarom biedt de PBD-GO! ook vormingen aan voor je teamleden.
Zelfzorg in relatie met de ander
In deze tweedaagse vorming staan jij en de zorg voor jezelf centraal. Je leert hoe zelfzorg niet alleen een persoonlijke nood is, maar ook een professionele verantwoordelijkheid. Het gaat over jezelf serieus nemen, zonder de ander uit het oog te verliezen.
Datum: 29 januari 2026 en 13 februari 2026
Welzijn (ook) op het werk
Deze vorming op maat wil scholen en centra een brede basisvorming aanbieden om met het hele team aan de slag te gaan rond welzijn. Je werkt met persoonsgebonden aspecten die invloed hebben op welzijn, onafhankelijk van externe factoren. Je bekijkt met je team hoe je welzijn op de werkvloer kunt bevorderen tijdens een werkdag en hoe je daarin voor jezelf ook een stukje de regie kan opnemen.
Vraag deze vorming aan op locatie voor je team via deze link.
(*) TALIS staat voor Teaching and Learning International Survey en is een onderzoek op initiatief van de OESO. De VUB analyseerde de resultaten voor Vlaanderen. Het rapport geeft een belangrijke inkijk in de werkomstandigheden van Vlaamse leraren en schoolleiders en plaatst de bevindingen ook in internationaal perspectief.


