Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
De uitdaging
Als schoolleider heb je een sleutelfunctie in het gesmeerd laten lopen van relaties tussen teamleden, ouders en leerlingen. Zelfs bij gedeeld leiderschap of als je deel uitmaakt van een beleidsteam, gaat jouw rol gepaard met bijzondere verantwoordelijkheden.
Dit kan zorgen voor heel wat dilemma’s. Hoe blijf je de directeur die je wil zijn in uitdagende situaties, en wat heb je daarvoor nodig? Hoe zorg je ervoor dat je niet te sturend of niet te eenzijdig ondersteunend aanwezig bent? Hoe voorkom je dat je meegesleept wordt in escalaties en spiralen van onmacht? Denk aan een teamlid waarover geklaagd wordt, aanslepende conflicten tussen collega’s of ouders die onmiddellijk een oplossing verwachten voor een probleem.
De oplossing
Nieuwe autoriteit / Verbindend Gezag (Haim Omer en team, Tel Aviv) staat voor een vorm van gezag, die een hedendaags antwoord kan bieden op deze vragen. In deze vorming passen we het gedachtegoed toe op de relatie van de schoolleider met volwassenen in en rond de school (leerkrachten, onderhoudspersoneel, ouders, schoolbestuur, secretariaatsmedewerkers,… ).
De vorming
Ben je benieuwd hoe Nieuwe Autoriteit / Verbindend Gezag voor jou als directeur een bruikbaar kompas kan zijn om je relaties met teamleden en ouders vorm te geven? Vraag je je af hoe het je helpt te handelen als praten geen effect heeft, als de onmacht overneemt, als je je verscheurd voelt tussen het schoolteam, leerlingen en hun ouders? Met dit gedachtegoed gaan we met jou op zoek naar bruikbare antwoorden.
Verwacht je aan een helder kader met focus op wat jij zelf kan doen. We zoomen in op onderliggende attitudes én reiken concrete tools aan om je gezagsfunctie krachtig én verbindend in te vullen. Dit zowel 'in goede tijden' als wanneer de onmacht dreigt over te nemen.
Voorkennis
Kennis van het gedachtegoed Nieuwe Autoriteit / Verbindend Gezag is een pluspunt, maar niet noodzakelijk.
Voor wie Nieuwe Autoriteit / Verbindend Gezag nog niet kent, kan dit een uitdagende en inspirerende introductie zijn met focus op jouw rol als (adjunct)directeur.
Voor wie vertrouwd is met het gedachtegoed in de context van leerlingbegeleiding, biedt deze vorming een vertaling naar jouw eigen rol, en een verdieping naar onderliggende attitudes.
Dag 1
- De NAGV-mindset: wat is Nieuwe Autoriteit en waarom zouden we hier als leidinggevende voor kiezen? Hoe sluit dit gedachtegoed aan bij andere invalshoeken, en waarin onderscheidt het zich?
- Het uitbouwen van een samenwerkingsrelatie met collega’s en ouders, als basis voor een samen gedragen schoolwerking
- De waaier van NAGV, toegepast op jouw relaties met volwassenen, beschreven in 6 pijlers
- Drie niveaus van waakzame zorg, focus op open opmerkzaamheid, de basishouding van waaruit je vertrekt als alles goed gaat
- Wat doen conflicten en onmacht met mij als directeur? Herkennen van escalaties en rode knoppen, voorkomen dat je meegesleept wordt in negatieve spiralen
- Vorm geven aan je rol in het 'steunend netwerk' met collega’s en ouders, en jouw eigen steunnetwerk vorm geven
Dag 2
- Verhoogde opmerkzaamheid bij ongerustheid en conflicten, waarin je focust op vanuit samenwerking aan de slag gaan met moeilijke situaties
- Het oplossingsverzoek als hulpmiddel om samenwerking te stimuleren
- Eenzijdige acties van geweldloos én krachtig verzet daar waar de bereidheid van anderen om samen te werken binnen het kader van de schoolvisie ontbreekt
- Relatiegebaren en herstelacties als krachtig instrument om het vertrouwen te herstellen
- Toepassing op casussen uit je eigen werkcontext.
Praktisch
dinsdag 10 maart 2026, van 9u30 tot 16u00
Nieuwe Autoriteit / Verbindend Gezag voor leidinggevenden
Huis van het GO!
Willebroekkaai 36, 1000 Brussel
Wegbeschrijving
dinsdag 21 april 2026, van 9u30 tot 16u00
Nieuwe Autoriteit / Verbindend Gezag voor leidinggevenden
Huis van het GO!
Willebroekkaai 36, 1000 Brussel
Wegbeschrijving
Doelstellingen
- je verkent hoe je je verantwoordelijkheid als directeur met de hulp van Nieuwe Autoriteit / Verbindend Gezag krachtig en verbindend vorm kan geven in relatie tot volwassenen in en rond de school
- je maakt kennis met een kompas om vanuit jouw rol te navigeren binnen complexe relaties en veelvuldige verwachtingen en past dit toe op eigen casussen
- je reflecteert over de impact van je eigen handelen en leert je eigen invloed te versterken, ook daar waar onmacht en escalaties dreigen over te nemen
- je onderzoekt wat je nodig hebt om dit te kunnen volhouden en creëert voor jezelf een ondersteunend netwerk
- je maakt kennis met éénzijdige geweldloze acties die je kan inzetten bij conflicten waarin praten niet voldoende is en de onmacht groot.
Lesgevers
Leonard Hilde
Hilde Leonard is een ervaren nascholer, gespecialiseerd in de ondersteuning van leerkrachten en schoolteams bij het omgaan met ongewenst gedrag van leerlingen en het versterken van sociale vaardigheden. Zij is drijvende kracht van het Vormingsnetwerk Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet op school (www.NAGVopschool.be).
Jaenen Anton
Anton is adjunct-directeur in het buitengewoon secundair onderwijs en trainer bij NAGVopschool en Loket Verzet.
Hij ondersteunt scholen in het ontwikkelen van gedragen beleid rond gedrag en leergedragingen, met oog voor verbinding en duurzaamheid.