Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Onze maatschappij wordt elk jaar diverser en onze scholen weerspiegelen dat. Denk dan zeker niet alleen aan verschillen in taalvaardigheid en cultuur. We worden ons ook steeds bewuster van allerlei leermoeilijkheden of psychosociale factoren en hun invloed op het leren. Elke leraar probeert bovendien de motivatie hoog te houden door in te spelen op verschillen in leerstijlen, talenten en interesses in de klas. Een hele opgave als je dat wil doen met aandacht voor élke leerling!
In steeds diverser wordende klassen toch de leerwinst van élke leerling maximaliseren? Met aandacht voor onderwijskwaliteit én leermotivatie? Om een antwoord op al deze vragen en uitdagingen te bieden schuiven zowel nationale als internationale onderwijsexperts gepersonaliseerd leren naar voor als na te streven ideaal. De GO! visie gepersonaliseerd samen leren (GSL) vormt een brede aanzet tot een nieuwe, wetenschappelijk onderbouwde, kijk op leren.
Wat is gepersonaliseerd samen leren?
Gepersonaliseerd samen leren betekent dat we met élke lerende, binnen een sociale context, maximaal rendement nastreven op het vlak van leervermogen, leerwinst en leermotivatie.
Dat verwezenlijken we met doelgerichte differentiatie in combinatie met het systematisch aanleren van zelfregulerende vaardigheden binnen een sociale context. We maken daarvoor gebruik van evidence-informed praktijken en een onderzoekende aanpak op school.
Gepersonaliseerd samen leren realiseren
Gepersonaliseerd samen leren kun je alleen realiseren met de actieve betrokkenheid van zowel de lerende, de leraar als het (school)beleid. Een schoolbrede aanpak is noodzakelijk met een duidelijke visie omtrent zelfsturing, een lerende organisatiestructuur, een gericht professionaliseringsbeleid en gedeeld leiderschap.
De school is en blijft een ankerpunt waar kinderen, jongeren en volwassenen elkaar ontmoeten om te leren van en met elkaar. Onze leer- en leefomgeving strekt zich echter uit over de school(m)uren en is steeds vaker plaats- en tijdonafhankelijk. Lerenden krijgen gradueel meer autonomie om te beslissen wat ze waar en wanneer doen. We werken daarom steeds meer klas- en vakdoorbrekend in een flexibele schoolorganisatie.
Als team moet je de tijd te nemen om te groeien in zelfsturing en verantwoordelijkheid. Sterk en gedeeld leiderschap ondersteunt dit groeiproces. Ook de cultuur, structuren en systemen dienen het collectief leren en samenwerken te bevorderen. Een goede match tussen de onderwijsprofessionals, een open communicatiecultuur en ruimte voor overleg zijn cruciale randvoorwaarden.
Ondersteuningsaanbod
Gepersonaliseerd samen leren hoef je niet alleen te realiseren. PBD-GO! biedt hiervoor verschillende soorten ondersteuning.
Zo organiseren we een verandertraject 'Flexibele schoolorganisatie' waarin we de flexibilisering van verschillende 'structuren' binnen een school op een integrale manier benaderen, met een gedifferentieerde aanpak voor basisonderwijs en secundair onderwijs.
Daarnaast professionaliseert PBD-GO! school- of centrumleiders en beleidsteams in gedeeld leiderschap en neemt hen niet enkel mee in de inhoud daarvan, maar ook in hun eigen ontwikkeling.
Op de PBD-GO! Materialenbank vind je nog meer informatie en tools rond gepersonaliseerd samen leren. Zo ontdek je hier in een webinarreeks hoe GSL onder andere samen gaat met digitale transformatie, flexibele curriculumorganisatie, LIST en meer.