Hier vind je het antwoord op een aantal veelgestelde vragen in verband met klachtenbehandeling.
Je zal er ook regelmatig een voorbeeld terugvinden.
Veelgestelde vragen
-
Algemeen
- Moet ik de klacht persoonlijk bespreken met de klager of kan ik enkel schriftelijk antwoorden?
- Moet de Vlaamse Ombudsdienst altijd vermeld worden in het antwoord aan de klager?
- Wanneer een personeelslid denkt het slachtoffer te zijn van ontoelaatbaar gedrag (geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag) van collega’s, leidinggevenden, ondergeschikten of externen, dan biedt de wetgeving omtrent psychosociale belasting op het w
- Kan een 16-jarige leerling een klacht indienen?
- Ik krijg een klacht van de vader van een 20-jarige zesdejaarsleerling. Kan ik die klacht behandelen of moet ik laten weten dat de zoon de klacht moet indienen?
- Een ouder heeft een klacht ingediend maar beslist om niet op het antwoord van de instelling te wachten en schrijft zijn kind in een andere school in. Moet zijn klacht nog verder behandeld worden?