Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Grip krijgen op artificiële intelligentie
Artificiële intelligentie is niet meer uit onderwijs weg te denken, evolueert razendsnel en roept veel vragen op. Wees maar zeker dat jouw leerlingen hiermee al volop aan het experimenteren zijn. En wie weet waagt hier en daar ook een collega zich aan een eerste prompt, of jij zelf? De pedagogische begeleidingsdienst volgt de ontwikkelingen hieromtrent nauwgezet op. Omdat steeds meer scholen op zoek zijn naar ondersteuning om grip te krijgen op AI, organiseren de PBD-collega's komend schooljaar drie vormingen over artificiële intelligentie:
- AI in de klas
- AI in schoolbeleid
- PBD-GO! appetAIsers
1. AI in de klas
Een goed begrip van wat AI kan en niet kan en hoe deze technologie in elkaar zit, is de eerste stap naar een doelgericht gebruik ervan in de klas. Tijdens deze vorming (https://pro.g-o.be/agenda/8146-15354-artifici-le-intelligentie-in-de ) krijg je in de voormiddag van Lara Schallenbergh (Brightlab) een basisvorming rond AI en leert PBD!-GO! expert in AI, Mark Willems, je in de namiddag the basics van prompten.
Na deze vorming:
- heb je inzicht op wat artificiële intelligentie is en hoe het aanwezig is in tools die we elke dag gebruiken;
- weet je hoe je AI kan inschakelen om jou als leraar te ondersteunen;
- heb je tools om met leerlingen over AI, bias en ethiek te spreken;
- heb je een aantal concrete lesactiviteiten om mee aan de slag te gaan in de klas;
- heb je praktische ervaring opgedaan met het toepassen van generatieve AI via platforms zoals Copilot, Gemini en ChatGPT;
- ben je vaardig in het formuleren van effectieve prompts met behulp van het Doel-TRICK-kader, specifiek afgestemd op de behoeften van je klas;
- ben je voorbereid om AI-hulpmiddelen te integreren in je dagelijkse onderwijspraktijk, met een helder plan om zowel de leerervaring van leerlingen te verrijken als jouw eigen onderwijsproces te ondersteunen.
Voor wie is het bedoeld en hoe schrijf je in?
Deze vorming vindt plaats op vrijdag 18 oktober en is in eerste instantie gericht op leraren en andere onderwijsprofessionals die hun eerste stappen binnen AI net gezet hebben of nog moeten zetten. Ben je al iets meer vertrouwd met de mogelijkheden van AI, maar ben je op zoek naar inspiratie om met leerlingen hierrond aan de slag te gaan en/of heb je nood aan handvatten rond prompten, dan kan deze vorming eveneens iets voor jou zijn. Inschrijven doe je hier.
2. AI in schoolbeleid
“Help, mijn leerlingen gebruiken AI bij hun opdracht!” Ongetwijfeld kwam dit de voorbije maanden al eens ter sprake in de leraarskamer of op een teamoverleg. De druk om als school een standpunt in te nemen rond AI neemt toe. Howest onderzocht de voorbije jaren hoe je rond AI een schoolbeleid kan uitstippelen. De PBD-GO! bleef niet achter: ook wij ontwikkelden dit schooljaar ondersteunend materiaal. Samen met partner Howest delen we al deze bevindingen in de vorming ‘AI in schoolbeleid’.
Na deze vorming:
- begrijp je wat AI is;
- heb je inzicht in de mogelijkheden van AI in onderwijs, maar ken je ook de risico’s ervan;
- ken je de belangrijkste Europese en Vlaamse regelgeving;
- ga je naar huis met kapstokken om te werken aan een AI-beleid op jouw school en een standpunt rond AI in te nemen;
- ken je het PBD-GO! Doel-TRICK-kader voor effectieve prompts;
- ben je gemotiveerd en heb je de competenties om zelf op een doelgerichte manier aan de slag te gaan met generatieve AI-platforms zoals Copilot, Gemini en ChatGPT binnen jouw schoolvisie.
Voor wie is deze vorming en hoe schrijf je inschrijf?
De vorming vindt plaats op 22 november 2024 en is bedoeld voor leidinggevenden, beleidsmedewerkers, (P)ICT-coördinatoren en leraren die willen werken aan een standpunt rond AI in hun school of centrum. Beginners, maar ook (al meer frequente) gebruikers van AI zijn welkom.
3. PBD-GO! appetAIsers
Krijg je niet genoeg van AI? Schrijf je dan in voor de PBD-GO! AppetAIsers, maandelijkse webinars die dieper ingaan op een aspect van AI. Die starten in januari en de eerste drie sessies liggen al vast.