Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Als je denkt aan toepassingen van artificiële intelligentie, is geografie misschien niet het eerste wat in je opkomt. Toch is de vakgroep geografie pionier binnen de Universiteit Gent wat betreft AI in onderwijs en onderzoek. In dit webinar geeft prof. Van de Weghe een inkijk in kansen en randvoorwaarden die hij ziet voor gebruik van AI in onderwijs. De sessie is uiteraard interessant voor leraren aardrijkskunde, maar staat open voor iedereen die nieuwsgierig is naar en geprikkeld wordt door AI.
In dit inspirerend webinar krijg je eerst een korte introductie over GenAI (Generatieve AI) in het onderwijs en de relevantie van het onderwerp. Professor Van de Weghe maakt het snel concreet met specifieke voorbeelden van het gebruik van GenAI in het (aardrijkskunde)onderwijs, ondersteund door case studies en goede praktijken. De voordelen van GenAI in het onderwijs komen aan bod. Denk aan gepersonaliseerd samen leren, efficiëntie en tijdsbesparing, en verbeterde leerresultaten. Daarnaast krijg je ook een goed beeld van de uitdagingen en ethische overwegingen: privacy en gegevensbescherming, bias en eerlijkheid in GenAI en de veranderende rol van leraren.
Met kansen, uitdagingen en ethische overwegingen in het achterhoofd verkennen we het toekomstperspectief van GenAI in onderwijs. Hoe kan deze technologie het onderwijslandschap veranderen? Wat is de visie voor de toekomst? Tot slot geeft Prof. dr. Van de Weghe nog enkele aanbevelingen mee voor leraren en beleidsmakers.
Digitale voorkennis: dit webinar staat open voor zowel voor beginners als meer frequente gebruikers van AI
Deze sessie past binnen een reeks van webinars rond AI, de PBG-GO! appetAIsers, waarbij we van januari tot mei maandelijks inzoomen op een aspect van AI in onderwijs.
Doelstellingen
Na deze sessie kan ik:
- De basisprincipes van GenAI en de verschillende technologieën die worden toegepast in het onderwijs uitleggen.
- Specifieke voorbeelden van GenAI-toepassingen in het (aardrijkskunde)onderwijs identificeren en beschrijven.
- De voordelen en uitdagingen van het integreren van GenAI in het onderwijs evalueren.
- De ethische overwegingen rondom het gebruik van GenAI in het onderwijs begrijpen en hierover kritisch nadenken.
- Praktische aanbevelingen doen voor het verantwoord gebruik van GenAI in de klas.
Lesgever
Van de Weghe Nico
Prof. dr. Nico Van de Weghe is professor GIScience (GIWetenschap) aan de Vakgroep Geografie van de Universiteit Gent. GIWetenschap is een wetenschappelijke discipline op het snijvlak van informatica, sociale wetenschappen en natuurwetenschappen, en houdt zich bezig met de studie van georuimtelijke informatie en hoe verschijnselen van de wereld opgeslagen, gevisualiseerd en geanalyseerd kunnen worden. GIWetenschap ligt aan de basis van GeoAI, dat als doel heeft machines te leren redeneren en ruimtelijk te analyseren zoals een mens. Sinds zijn doctoraatsonderzoek in 2004 heeft hij een brede interesse in kennisgebaseerde artificiële intelligentie. Zoals in alle gebieden gerelateerd aan AI, worden datagestuurde (data-driven AI) benaderingen steeds belangrijker in GeoAI. Daarom richt hij zich momenteel op onderzoek in zowel kennisgebaseerde als datagestuurde GeoAI. Als directeur van het GeoAI onderzoekscentrum (https://geoai.ugent.be/) verkent hij, samen met zijn collega’s de mogelijkheden om beide te combineren in hybride GeoAI. Hij heeft zijn onderzoek toegepast in een verschillende domeinen, waaronder diergedrag, criminologie, crowd-analyse, gezondheidszorg, mobiliteitsonderzoek, navigatie en sportanalyse.