Voorkeuren
Cookie instellingen
Aanmelden

Opleiding en vorming

Pagina delen

Geef je les in het deeltijds kunstonderwijs? Of sta je als zorgcoördinator in voor leerlingenbegeleiding? Hieronder vind je een overzicht van het aanbod aan vormingen, evenementen en interessante tips en tricks

Om al onze onderwijsprofessionals in het deeltijds kunstonderwijs (DKO) zo goed mogelijk te kunnen ondersteunen, werkt PBD-GO! samen met PBD OVSG voor het aanbod gericht aan leraren in het DKO.

Dag van de Academies, kunst in een PLAY-ful flow!

Zaterdag 22 februari barstte Vlaanderen en Brussel van de speelse en inspirerende activiteiten die het werk van onze academies in de kijker zetten.

Hartelijk bedankt voor de vele creatieve en verrassende projecten rond het thema PLAY die lokaal georganiseerd zijn voor de Dag van de Academies. Samen hebben de academies ons rijke deeltijds kunstonderwijs op een schitterende manier zichtbaar gemaakt!

www.dagvandeacademies.be

Verplaatsing inspiratiedag samenwerking Amateurkunsten en DKO in de lokale context

Met veel enthousiasme keken we uit naar onze inspiratie- en netwerkdag op 25 februari. Helaas dwongen de aangekondigde treinstakingen ons ertoe deze uit te stellen. Maar geen zorgen: uitstel is geen afstel!

We zijn blij te kunnen melden dat we een nieuwe datum hebben vastgelegd: dinsdag 27 mei van 10u tot 13u. Op deze dag verwelkomen we jullie opnieuw bij Danspunt voor inspirerende gesprekken en waardevolle uitwisseling.

Inschrijven kan hier.

Redelijke aanpassingen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften

Leerlingen met ADHD, ASS, faalangst… Hoe bied je hen de beste ondersteuning in de klas of het atelier?

We hebben een overzicht samengesteld met gerichte tips en aandachtspunten voor leraren, per domein en per specifieke onderwijsbehoefte. Dit overzicht bevat per onderwijsbehoefte:

  • mogelijke sterke kanten
  • mogelijke moeilijkheden
  • concrete tips voor in de klas of het atelier

Zo krijg je snel inzicht in hoe je elke leerling optimaal kunt begeleiden!

Lees hier meer

Netwerk DJ en muziekproductie: we pikken de draad opnieuw op!

Het Netwerk voor leerkrachten DJ en muziekproductie gaat dit schooljaar verder, maar in een vernieuwde vorm! De afgelopen twee jaar brachten we beide doelgroepen samen in gezamenlijke sessies. Dit jaar kiezen we voor een gerichtere aanpak en splitsen we de sessies op, zodat we nog beter kunnen inspelen op de specifieke noden van leerkrachten DJ en leerkrachten muziekproductie.

We nodigen alle leerkrachten die met DJ-ing of muziekproductie bezig zijn uit om deel te nemen aan onze online netwerkmeetings. Nieuwe geïnteresseerden kunnen nog aansluiten!

Dinsdag 18 maart (10:00 – 11:30) – Focus op DJ

Inschrijven voor de sessie DJ

Dinsdag 22 april (10:00 – 11:30) – Focus op muziekproductie

Inschrijven voor de sessie muziekproductie

We vragen je vriendelijk om deze uitnodiging door te sturen naar de betrokken leerkrachten.

Historisch Dansfestival in Veurne: 15-19 april 2025

Wat maakt een pavane statig en een gaillarde energiek? Hoe beweeg je op een menuet? Hoe voelt een sarabande? Dit festival biedt een unieke kans voor zowel dansers als muzikanten om historische dans en muziek in hun oorspronkelijke context te beleven.

Onder leiding van dansmeester Lieven Baert maak je kennis met dansen uit de Renaissance, Barok en Regency-periode gespeeld door Marrie Mooij (barokviool), Dirk Moelants (gamba), Jan Devlieger (klavecimbel) en het Bont Barokensemble van Early Music & beyond.

In een organisatie van Stad Veurne, de uitleendienst van de Provincie Oost-Vlaanderen en Vuurvogels vzw.

Meer informatie

Netwerkdag Kunstkuur in Brussel op 17 maart 2025

Op 17 maart 2025 zijn KunstKuur-leerkrachten uitgenodigd in het Hendrik Consciencegebouw (op wandelafstand van station Brussel-Noord) voor een netwerkmoment voor Kunstkuurprojecten, van 9u30 tot 14u00 uur. Zowel de leerkrachten uit het deeltijds kunstonderwijs als van de partnerschool zijn van harte welkom.

Dankjewel om hen deze uitnodiging te bezorgen.

Online contactmoment: omgaan met niet-Nederlandstalige leerlingen

We bieden leerkrachten de kans om ervaringen uit te wisselen over het lesgeven aan leerlingen van wie Nederlands niet de moedertaal is. Tijdens deze gratis online sessies bespreken we hoe je dit kunt aanpakken, welke uitdagingen en kansen er zijn, en delen we waardevolle tips met elkaar.

Wanneer Inschrijven
25 maart - 9u30 tot 11u Leerkrachten muziek
31 maart - 10u tot 11u30 Leerkrachten beeldende en audiovisuele kunsten (BAK)

Steun voor inclusieve projecten: Fonds Jacqueline Cigrang

Het Fonds Jacqueline Cigrang ondersteunt inclusieve initiatieven die het welzijn van kwetsbare kinderen (2,5 tot 12 jaar) bevorderen via buitenschoolse activiteiten en huiswerkbegeleiding.

Heb je zin om een samenwerkingsproject op te zetten tussen organisatoren van buitenschoolse activiteiten (vrijetijdsopvang, externe activiteiten, social-profitorganisaties) en scholen of academies?

Dien hier je dossier in voor 6 maart. 

Open up to Dance – inspiratieweekend voor kinderdansdocenten van Danspunt

Danspunt organiseert op 1 en 2 maart 2025 Open up to Dance, een workshopfestival boordevol inspiratie voor kinderdansdocenten.

Zaterdag 1 maart: Een “onder-onsje”: een experimentele zoektocht.

Zondag 2 maart: Workshops van topdocenten, waaronder:

  • Justine Reeve (danscompositie)
  • Zoë Demoustier (creatieproces met kinderen)
  • Maricelle Peeters (klassieke dansles voor kinderen)
  • Lowie Deseyne (focus op hiphop)

Meer info en inschrijven.

Online contactmoment voor aanvangsbegeleiders

Op maandag 10 maart van 9u30 tot 11u bieden we aanvangsbegeleiders de gelegenheid om ervaringen en tips uit te wisselen. Welke uitdagingen en kansen ervaar jij als aanvangsbegeleider bij de begeleiding van startende leerkrachten DKO? Waar loop je tegenaan?

Deelname is gratis, inschrijven kan via deze link.

Kenniscentrum Leerpunt: leidraad Hoge Verwachtingen

Leerpunt werd in 2022 opgericht met als doel de onderwijspraktijk te versterken via wetenschappelijke inzichten. Evidence-informed werken, praktijkvoorbeelden verzamelen en relevant onderwijsonderzoek samenbrengen zijn de belangrijkste doelen van het kenniscentrum. Leerpunt is voornamelijk gericht op leerplichtonderwijs, maar ook voor het deeltijds kunstonderwijs zijn hun bevindingen interessant.

Zo vind je er de 'leidraad Hoge verwachtingen', een praktische gids die concrete richtlijnen geeft over hoe je als leerkracht ervoor zorgt dat je de lat hoog legt én je leerlingen begeleidt in het proces om die lat te halen. Wat maakt dat je verwachtingen kunnen verschillen van leerling tot leerling? En welke impact heeft dit op het leerproces?

De link naar de leidraad vind je hier.

Save the date: ontmoetingsdag schoolsecretariaten DKO

Kom op donderdag 20 maart samen tijdens een ontmoetingsdag voor alle secretariaatsmedewerkers van academies in Huis Madou in Brussel. Tijdens het formele gedeelte belichten diverse sprekers enkele actuele onderwerpen. Bij de lunch is er ruimte voor informele contacten.

De uitnodiging met programma en inschrijvingslink volgt binnenkort, maar houd alvast deze datum vrij.

Vorming 'Eerlijke kansen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften tijdens jouw muziekles'

Ben je een leraar muziek en heb je leerlingen met ADHD, ASS, dyslexie of DCD in je klas die je graag eerlijke kansen wilt geven? Schrijf je dan in voor deze smaakmaker die doorgaat op 28 maart 2025 van 9u30 tot 12u30 in huis Madou.

Aan de hand van inleefoefeningen, praktijkvoorbeelden en getuigenissen geven we je meer inzicht in de uitdagingen waar leerlingen met zorgnoden mee geconfronteerd worden. Je leert hoe je hen gericht kan ondersteunen tijdens de muziekles. We zetten in op een aanpak die zo goed mogelijk inspeelt op de noden van een diverse leerlingengroep.

Locatie: Huis Madou (Bischoffsheimlaan 1-8, 1000 Brussel)

Datum: 28 maart 2025

Meer info en inschrijven.

Vorming 'Eerste hulp bij psychosociale moeilijkheden voor leerlingen in het deeltijds kunstonderwijs'

Als leraar in het DKO krijg je soms te maken met leerlingen die zich niet goed in hun vel voelen. Ze ervaren psychische of sociale moeilijkheden en hebben daardoor last van bijvoorbeeld huilbuien, suïcidale gedachten, automutilatie…

Hoe reageer je best wanneer een leerling jou in vertrouwen neemt? Via welke kanalen kan jij vertrouwelijk en anoniem ondersteuning geven? En hoe reageer je als een probleem zichtbaar wordt voor de rest van de klasgroep? Tijdens een interactief webinar geeft een begeleider van het CLB antwoord op al jouw vragen.

Locatie: online

Datum: donderdag 20 maart 2025

Meer info en inschrijven.

Kijkwijzer leerlingendossier: optimaliseer je aanpak

Ontdek de nieuwe Kijkwijzer voor het leerlingendossier op het DKO Kompas! Deze handige tool biedt praktische tips voor:

  • gepast taalgebruik;
  • het selecteren en bijhouden van leerlingengegevens;
  • privacy en veiligheid, zodat gegevens altijd goed beschermd zijn.

Lees verder en ontdek hoe je je leerlingendossier efficiënt en veilig kunt opbouwen.

Toegang tot de kijkwijzer voor podiumkunsten

  1. Klik op de knop Leerlingenbegeleiding.
  2. Scroll naar onder in de lijst en klik op het laatste document om de 'Kijkwijzer Leerlingendossier DKO' te downloaden.

De richtlijnen en de procedures zijn voor alle domeinen gelijk.

The Erasmus Orchestra: Een Europese muzikale uitwisseling

Heb je al gehoord van het Erasmusorkest? Dit unieke orkest bestaat uit Erasmusstudenten van verschillende Europese conservatoria en biedt een geweldige kans voor muzikale uitwisseling op Europees niveau.

Ontdek alles over dit bijzondere orkest op hun website: Erasmus Orchestra Info

Ken je Erasmusstudenten? Moedig hen dan aan om zich snel kandidaat te stellen via hun conservatorium!

Grenswijs

Grensoverschrijdend gedrag komt voor op plaatsen waar mensen samenleven. Ook academies kunnen hiermee te maken krijgen. Voorbeelden van dergelijk gedrag zijn agressie, pesten en seksueel grensoverschrijdend gedrag.

Icoba, Pimento en Sensoa sloegen de handen in elkaar en ontwikkelden een website, genaamd ‘Grenswijs’, die tools aanreikt om een beleid op drie niveaus (reactie, preventie en kwaliteit) uit te werken rond psychische, emotionele en lichamelijke integriteit. Wil je je beleid op leerlingenbegeleiding in de academie verder uitbouwen en rond dit subthema aan de slag, neem dan een kijkje op Grenswijs.be.

Ontdek de nieuwste updates in het DKO-Kompas!

We actualiseren het DKO-Kompas voortdurend met frisse inzichten en inspirerende materialen. Recent zijn We actualiseren het DKO-Kompas voortdurend met frisse inzichten en inspirerende materialen. Recent zijn praktijkgerichte voorbeelden toegevoegd voor het domein Muziek. De voorbeelden zijn direct toepasbaar in de klaspraktijk en brengen creativiteit en technologie samen!

Nieuw toegevoegd:

DJ-technieken

Creëren

Onderzoeken en technologische media

Leerlingenbegeleiding

Nodig je je team uit om samen in het vernieuwde DKO-Kompas te duiken en zich te laten inspireren?

Welkom op GO! pro

Niet aanmelden
Personaliseer je GO! pro-ervaring en kies je onderwijsniveau als kijkfilter voor nieuws en opleidingen.
of
Meld je aan met je GO! account en krijg nieuws en inhoud op jouw maat te zien.

Nog geen GO! account?

Jouw GO! account, sleutel tot een gepersonaliseerde GO! pro

Jouw GO! account is jouw persoonlijk toegangsticket tot het afgeschermde nieuws en inhoud op maat van jouw profiel. Jouw GO! account betekent niet dat je een g-o.be e-mailadres hebt of krijgt.
  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Nog even geduld. Momenteel heb je nog geen (recht op een) GO! account met toegang tot GO! pro. Van zodra de GO! contactendatabank beschikt over de contact- en functiegegevens van het (niet-)onderwijzend personeel in de scholen en instellingen, heb ook jij (recht op) een GO! account met toegang tot GO! pro.

Hoe krijg je een GO! account, wanneer je er recht op hebt?
De lokale gegevensbeheerder van je scholengroep of de personeelsdienst (enkel voor Huis GO! medewerkers) zorgt voor de registratie of aanpassing van je gegevens in de GO! contactendatabank. Vervolgens krijg je de juiste toegangsrechten en kun je aanmelden op GO! pro.