Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Geef je les in het deeltijds kunstonderwijs? Of sta je als zorgcoördinator in voor leerlingenbegeleiding? Hieronder vind je een overzicht van het aanbod aan vormingen, evenementen en interessante tips en tricks.
Om al onze onderwijsprofessionals in het deeltijds kunstonderwijs (DKO) zo goed mogelijk te kunnen ondersteunen, werkt PBD-GO! samen met PBD OVSG voor het aanbod gericht aan leraren in het DKO.
In de kijker
- Save the date: ontmoetingsdag schoolsecretariaten DKO
- Vorming 'Eerlijke kansen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften tijdens jouw muziekles'
- Vorming 'Eerste hulp bij psychosociale moeilijkheden voor leerlingen in het deeltijds kunstonderwijs'
- Inspiratiedag 'Samenwerking deeltijds kunstonderwijs en amateurkunsten'
- Overzicht contactmomenten tot aan de krokusvakantie
Save the date: ontmoetingsdag schoolsecretariaten DKO
Kom op donderdag 20 maart samen tijdens een ontmoetingsdag voor alle secretariaatsmedewerkers van academies in Huis Madou in Brussel. Tijdens het formele gedeelte belichten diverse sprekers enkele actuele onderwerpen. Bij de lunch is er ruimte voor informele contacten.
De uitnodiging met programma en inschrijvingslink volgt binnenkort, maar houd alvast deze datum vrij.
Vorming 'Eerlijke kansen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften tijdens jouw muziekles'
Ben je een leraar muziek en heb je leerlingen met ADHD, ASS, dyslexie of DCD in je klas die je graag eerlijke kansen wilt geven? Schrijf je dan in voor deze smaakmaker die doorgaat op 28 maart 2025 van 9u30 tot 12u30 in huis Madou.
Aan de hand van inleefoefeningen, praktijkvoorbeelden en getuigenissen geven we je meer inzicht in de uitdagingen waar leerlingen met zorgnoden mee geconfronteerd worden. Je leert hoe je hen gericht kan ondersteunen tijdens de muziekles. We zetten in op een aanpak die zo goed mogelijk inspeelt op de noden van een diverse leerlingengroep.
Locatie: Huis Madou (Bischoffsheimlaan 1-8, 1000 Brussel)
Datum: 28 maart 2025
Inspiratiedag 'Samenwerking deeltijds kunstonderwijs en amateurkunsten'
Ontdek op dinsdag 25 februari 2025 via boeiende panelgesprekken hoe je lokale samenwerking met amateurkunstenverenigingen kan opstarten.
Laat je inspireren en versterk de impact van je werking door samenwerking te benutten als hefboom. Deze dag wordt gratis aangeboden en is bedoeld voor directies, coördinatoren, beleidsondersteuners in het deeltijdskunstonderwijs, onderwijsexperten en leerkrachten.
Programma:
- 9u30: ontvangst met koffie/thee
- 10u00-13u00:
- Inleiding en gesprek over het realiseren van lokale connecties: Hoe past je academie in dit weefsel
- Panelgesprekken:
- Geven en nemen: delen als verbinding. Hoe kan kennis, expertise, tools, opname- en referentiemateriaal uitgewisseld worden?
- Dansen op het randje. Hoe verhouden private opleiders, amateurkunsten en DKO zich in dit misschien divers en versplinterd speelveld?
- De brug tussen DKO en de amateurkunstensector. Welke succesfactoren zijn er nodig om de connectie te laten slagen?
Locatie: Danspunt - Sint-Salvatorstraat 18a, 9000 Gent
Meer info en inschrijven.
Overzicht contactmomenten
Hieronder vind je een handig overzicht van de gratis online contactmomenten die georganiseerd worden in het tweede semester tot aan de krokusvakantie. Alvast bedankt om deze kans tot expertisedeling ook bij jouw leraren te stimuleren!
Een contactmoment is geen vorming, maar een inspirerende online sessie waarbij we samen in gesprek gaan over een thema om te leren met en van elkaar. De pedagogisch begeleider modereert het gesprek en stimuleert de uitwisseling.
Contactmomenten BAK
Wanneer | Inschrijven |
---|---|
27 januari - 10u tot 11u30 | Differentiëren in de 1ste, 2de en 3de graad |
3 februari - 10u tot 11u30 | Differentiëren in de 3de en 4de graad |
24 februari - 10u tot 11u30 | Kunstbeschouwing met kinderen |
Contactmomenten muziek
Wanneer | Inschrijven |
---|---|
27 januari - 10u tot 11u | Klasmanagement en klasorganisatie |
27 januari - 10u tot 11u | Groepsgericht individueel lesgeven in de instrumentles |
28 januari - 10u tot 11u | Focus op onderzoeken in de lessen muziek, graad 2-3 |
4 februari - 10u tot 11u | Focus op creëren in de lessen muziek, graad 2-3 |
Contactmomenten dans
Wanneer | Inschrijven |
---|---|
4 februari - 10u tot 11u30 | 1ste en 2de graad dans |
10 februari - 10u tot 11u30 | 3de en 4de graad dans |
11 februari - 10u tot 11u30 | Coördinatoren dans |
Contactmomenten leerlingenbegeleiding
Wanneer | Inschrijven | Voor wie? |
---|---|---|
7 februari - 9u30 tot 10u30 | Beleid voeren rond het omgaan met niet-Nederlandstalige leerlingen en ouders | Zorgcoördinatoren |
13 februari - 9u30 tot 10u30 | Omgaan met kansarmoede in het DKO | Zorgcoördinatoren |
Kijkwijzer leerlingendossier: optimaliseer je aanpak
Ontdek de nieuwe Kijkwijzer voor het leerlingendossier op het DKO Kompas! Deze handige tool biedt praktische tips voor:
- gepast taalgebruik;
- het selecteren en bijhouden van leerlingengegevens;
- privacy en veiligheid, zodat gegevens altijd goed beschermd zijn.
Lees verder en ontdek hoe je je leerlingendossier efficiënt en veilig kunt opbouwen.
Toegang tot de kijkwijzer voor podiumkunsten
- Klik op de knop Leerlingenbegeleiding.
- Scroll naar onder in de lijst en klik op het laatste document om de 'Kijkwijzer Leerlingendossier DKO' te downloaden.
De richtlijnen en de procedures zijn voor alle domeinen gelijk.
The Erasmus Orchestra: Een Europese muzikale uitwisseling
Heb je al gehoord van het Erasmusorkest? Dit unieke orkest bestaat uit Erasmusstudenten van verschillende Europese conservatoria en biedt een geweldige kans voor muzikale uitwisseling op Europees niveau.
Ontdek alles over dit bijzondere orkest op hun website: Erasmus Orchestra Info
Ken je Erasmusstudenten? Moedig hen dan aan om zich snel kandidaat te stellen via hun conservatorium!
Contactmoment voor leraren muziek: Focus op creëren in tweede en derde graad
Tijdens dit online contactmoment voor de tweede en derde graad, gaan we in op het stimuleren van creativiteit bij leerlingen. Dit informele overleg biedt leraren de kans om te leren met en van elkaar, onder begeleiding van een pedagogisch begeleider.
Wat kun je verwachten?
- Uitwisseling van ervaringen: deel je ervaringen en praktijken met collega's.
- Leerlingen motiveren: hoe zet je leerlingen aan tot creativiteit
- Reflectie en dialoog: er is ruimte voor al je tips, vragen en bezorgdheden.
Contactmomenten:
- Dinsdag 4 februari 2025 van 10u00 tot 11u00
Expertisecentrum Levenslang Leren: Inspiratiedag en Festival
Op dinsdag 4 februari 2025 organiseert het Expertisecentrum Innovatieve Leerwegen, in samenwerking met het Departement Onderwijs en Vorming, de derde Inspiratiedag Levenslang Leren in het ICC Gent. Deze editie staat in het teken van talent als hefboom voor levenslang leren, zowel in de maatschappij als op de arbeidsmarkt. Het programma biedt een dynamische mix van plenaire sessies, verdiepende workshops en waardevolle netwerkmomenten. Inspirerende sprekers delen hun expertise en praktische inzichten.
Voor het Festival Levenslang Leren trekt de organisatie een hele week uit.
Na de Inspiratiedag gaat de aandacht naar lokale of regionale activiteiten die jullie organiseren. Dit kunnen workshops, netwerkmomenten, beurzen, tentoonstellingen of rondleidingen zijn.
Elke activiteit die bijdraagt aan het zichtbaar maken van de lerende samenleving in Vlaanderen is welkom.
Doe jij ook mee? Registreer dan hier je activiteit.
Meer details over het programma en de sprekers vind je binnenkort op de portaalwebsite en in en in de LinkedIn-community. Hou zeker ook de sociale media in de gaten!
THE TIMES - forum voor jonge componisten - Hermesensemble
In THE TIMES laten jonge componisten (10-20 jaar) hun composities uitvoeren door de professionele muzikanten van HERMESensemble. Tijdens de repetities experimenteren de deelnemers met klanken en ontwikkelen ze hun persoonlijke stijl en vakmanschap. Elke deelnemer krijgt individuele begeleiding van een coach. Het slotconcert in AMUZ (Antwerpen) wordt professioneel opgenomen, zodat de jonge componisten kunnen bouwen aan hun portfolio.
THE TIMES is een productie van HERMESensemble, AMUZ en De Veerman, in samenwerking met Musica Impulscentrum, Centre Henri Pousseur en Matrix. Met steun van de Vlaamse Gemeenschap en Sabam.
Charlie Dewulf daagt de academies uit
Voor de Dag van de Academies daagt ambassadeur Charlie Dewulf alle academies uit voor een groot spel: één tegen allen. Het doel is dat de academies zo veel mogelijk opdrachten uitvoeren. Als de academies ‘winnen’, doet Charlie een tegenprestatie.
De apotheose is op 22 februari 2025.
Bekijk hier Charlie's oproep en de lijst met 25 uitdagingen en duid via het inschrijfformulier aan welke uitdaging jij met je academie aangaat!
Doe mee aan onderzoek naar de invloed van muziekblootstelling op tinnitus
Twee studenten van de Universiteit Gent onderzoeken de mogelijke invloed van muziekblootstelling op het ontstaan van tinnitus en hyperacusis bij muzikanten. Ze zoeken nog deelnemers tussen 18 en 65 jaar oud, zowel professionele als amateurmusici.
Ook voor klassieke musici is dit een relevant onderzoek.
Interesse? Neem contact op met amber.lauwereyns@UGent.be of anais.behaeghel@UGent.be.
Grenswijs
Grensoverschrijdend gedrag komt voor op plaatsen waar mensen samenleven. Ook academies kunnen hiermee te maken krijgen. Voorbeelden van dergelijk gedrag zijn agressie, pesten en seksueel grensoverschrijdend gedrag.
Icoba, Pimento en Sensoa sloegen de handen in elkaar en ontwikkelden een website, genaamd ‘Grenswijs’, die tools aanreikt om een beleid op drie niveaus (reactie, preventie en kwaliteit) uit te werken rond psychische, emotionele en lichamelijke integriteit. Wil je je beleid op leerlingenbegeleiding in de academie verder uitbouwen en rond dit subthema aan de slag, neem dan een kijkje op Grenswijs.be.
Ontdek de nieuwste updates in het DKO-Kompas!
We actualiseren het DKO-Kompas voortdurend met frisse inzichten en inspirerende materialen. Recent zijn We actualiseren het DKO-Kompas voortdurend met frisse inzichten en inspirerende materialen. Recent zijn praktijkgerichte voorbeelden toegevoegd voor het domein Muziek. De voorbeelden zijn direct toepasbaar in de klaspraktijk en brengen creativiteit en technologie samen!
Nieuw toegevoegd:
DJ-technieken
Creëren
Onderzoeken en technologische media
Leerlingenbegeleiding
Nodig je je team uit om samen in het vernieuwde DKO-Kompas te duiken en zich te laten inspireren?