Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
De GO! visietekst De rol van de GO! onderwijsprofessionals is een derde pijler van ons strategisch plan GO! 2030. Het spreekt voor zich dat de rol van de onderwijsprofessional samenhangt met ‘gepersonaliseerd samen leren’ en hoe we de school als concept bekijken.
De visietekst ‘De rol van de GO! onderwijsprofessionals' is ons antwoord op de stijgende complexiteit en veeleisende werkcontext waarmee elke leraar dagelijks te maken krijgt. Begrippen als roldifferentiatie, gedeeld leiderschap en de nadruk op teamwerking zijn in deze optiek te lezen. Daarnaast weerspiegelt de tekst het belang dat het GO! hecht aan de stapsgewijze groei naar autonomie bij lerenden. De klemtoon die we leggen op het werken aan zelfregulerende vaardigheden bij lerenden vraagt een grote professionaliteit (expertise) van onderwijsprofessionals en een duidelijke visie van schoolteams. De rol als regisseur van het leerproces en de coachende rol van de leraar vertrekken van een doordacht design van onderwijs. Daarin wisselen verschillende didactische aanpakken elkaar gericht af.
‘Samen leren samenleven’, het DNA van het GO!, is prominent aanwezig in de visieteksten. De uitdrukking ‘it takes a village to raise a child’ in de tekst verwijst daarnaar. We zijn samen verantwoordelijk voor de leerwinst, het stijgend leervermogen en de leermotivatie van leerlingen. We kijken daarvoor naar de competenties van elke onderwijsprofessional, naar de onderwijsprofessionals als team en naar het ecosysteem rond de school.
Bekijk de Infographic De rol van de GO! onderwijsprofessionals voor een schematische samenvatting van de visietekst.
Op GO! PEN en g-o.be vind je inspirerende praktijkvoorbeelden van de visie ‘De rol van de GO! onderwijsprofessional’.