Voorkeuren
Cookie instellingen
Aanmelden

Voorbereid op noodsituaties: update je intern noodplan

Pagina delen

Verplicht: een intern noodplan

Elke school moet volgens de welzijnswet over een actueel noodplan beschikken met voorzorgsmaatregelen voor mogelijke crisissen. Dit is een beleidsdocument en maakt deel uit van het preventieregister. Het beschrijft de maatregelen, procedures en instructies die de onderwijsinstelling heeft voorbereid om de gevolgen van eventuele noodsituaties zo goed mogelijk op te vangen, te beperken en te bestrijden.

De Gemeenschappelijke preventiedienst van het GO! biedt een uitgebreide leidraad bij het intern noodplan en actiekaarten per crisis.

In een noodplan verzamel je informatie over de school of instelling (contactgegevens, schooltijden, aanwezigheden) en kaarten van de school en de buurt (inplanting in de buurt, plattegrond van het terrein, grondplannen van de gebouwen). Deze informatie heb je bij de hand om de hulpdiensten te kunnen informeren. Daarnaast omvat het ook de samenstelling en rollen van jouw crisisteam, de locaties van het crisiscentrum en actiekaarten per crisis. Dit helpt je snel actie te ondernemen bij verschillende mogelijke crisissen.

De Onderwijsinspectie kan dit, los van een gewone doorlichting, controleren tijdens een ‘Doorlichting BVH’ (bewoonbaarheid, veiligheid en hygiëne). 

Updaten, oefenen en evalueren

Het noodplan moet up-to-date zijn en je moet het regelmatig inoefenen. Iedereen op school moet het noodplan kennen of weten te vinden, ook bij personeelswissels.

Je zorgt best voor een fysieke én een digitale vindplaats. Sla het crisisplan en alle bijhorende documenten samen op, zodat ze steeds bereikbaar zijn en zorg dat de juiste collega’s de nodige toegangen hebben. Sla ook de link naar deze pagina op tussen de favorieten in je browser. Zo heb je steeds handige templates en contactgegevens bij de hand. 

Neem de update van je intern noodplan en de bijhorende documenten op in je jaarplanning.

Dringend advies nodig?

De GO! persdienst staat klaar. In crisissituaties 7/7 bereikbaar op 02 790 95 35.

persdienst@g-o.be

Heb je een vraag?

Nathalie Jennes - 02 790 97 01
David Janssens - 02 790 95 25

Of stuur je vraag via info@g-o.be

GO! nieuwsbrief

Ontvang nieuws en ondersteuning voor GO! professionals, ons opleidingsaanbod en zoveel meer.

Schrijf je in

Welkom op GO! pro

Niet aanmelden
Personaliseer je GO! pro-ervaring en kies je onderwijsniveau als kijkfilter voor nieuws en opleidingen.
of
Meld je aan met je GO! account en krijg nieuws en inhoud op jouw maat te zien.

Nog geen GO! account?

Jouw GO! account, sleutel tot een gepersonaliseerde GO! pro

Jouw GO! account is jouw persoonlijk toegangsticket tot het afgeschermde nieuws en inhoud op maat van jouw profiel. Jouw GO! account betekent niet dat je een g-o.be e-mailadres hebt of krijgt.
  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Nog even geduld. Momenteel heb je nog geen (recht op een) GO! account met toegang tot GO! pro. Van zodra de GO! contactendatabank beschikt over de contact- en functiegegevens van het (niet-)onderwijzend personeel in de scholen en instellingen, heb ook jij (recht op) een GO! account met toegang tot GO! pro.

Hoe krijg je een GO! account, wanneer je er recht op hebt?
De lokale gegevensbeheerder van je scholengroep of de personeelsdienst (enkel voor Huis GO! medewerkers) zorgt voor de registratie of aanpassing van je gegevens in de GO! contactendatabank. Vervolgens krijg je de juiste toegangsrechten en kun je aanmelden op GO! pro.