De school en het CLB (en andere betrokken actoren waaronder het leersteuncentrum (LSC), de pedagogische begeleidingsdienst (PBD)…) vertrekken vanuit een gezamenlijk beleid op leerlingenbegeleiding dat is afgestemd op de noden van de leerlingenpopulatie en de context. Hierbij worden het zorgcontinuüm en de vier domeinen binnen leerlingenbegeleiding als kaders gehanteerd.
De GO! CLB’s hebben als doel om de gezondheid, groei en ontwikkeling van alle leerlingen te bevorderen, hun welbevinden te verhogen, vroegtijdig schoolverlaten te voorkomen en gelijke kansen te creëren.
Om dit doel te bereiken zetten de centra drie kernprocessen in, op de vier begeleidingsdomeinen:
- aanbodgestuurde leerlingenbegeleiding
- versterking van het schoolteam
- vraaggestuurde leerlingenbegeleiding
Binnen elk kernproces onderscheiden we verschillende kernactiviteiten of opdrachten. Daarover lees je meer in de andere tegels.
Leerlingenbegeleiding door CLB is een aaneenschakeling en verwevenheid van verschillende kernactiviteiten, opdrachten en werkingsprincipes die inhaken op elkaar, elkaar aanvullen of verrijken. Subsidiair aan ouders en context (bijvoorbeeld vertrouwenspersoon, familie…), school en/of andere relevante actoren biedt het CLB een adequaat antwoord op de onderwijs- en opvoedingsbehoeften van de leerling.
