Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

Werven van personeel

Voldoende vacatures, weinig (geschikte) kandidaten… herkenbaar? Hoe trek je op een nóg betere manier nieuw personeel aan? Hoe zorg je ervoor dat je vacatures echt werken? 

Het aanpakken van het lerarentekort is een complexe uitdaging die al jaren aansleept en ondertussen een echte war for talent is geworden. We moeten hier als net dan ook samen en eensgezind acties rond ondernemen.

Employer branding is een van de elementen waar we op inzetten om het lerarentekort aan te pakken. Het werkgeversimago speelt immers een rol gedurende de volledige loopbaan van de (toekomstige) GO! onderwijsprofessional – van stage tot einde. 

Toch is het belangrijk dat je niet uit het oog verliest  dat employer branding geen doel op zich is en op zichzelf ook geen afdoend antwoord kan bieden op de uitdaging van het lerarentekort. Het is een fundamenteel 'sluitstuk' om het geheel van acties kracht bij te zetten. 

De geschikte kandidaat bereiken en die ook binden aan jouw school of instelling kan best lastig zijn. In een zee van vacatures is het niet eenvoudig om als GO! school of instelling die 'ene' aan te trekken. Maar er zijn wel enkele eenvoudige vuistregels. 

 

Stel je vacature duidelijk én aantrekkelijk op.

Duizenden vacatures staan online. Bij het zoeken naar werk maken kandidaten niet enkel gebruik van zoekmachines maar bekijken ze ook vacaturesites. Wist je dat een sollicitant vacatureberichten vooral scant in plaats van uitvoerig te lezen? Het is daarom belangrijk om je vacature in de juiste scanvorm te schrijven: kort, concreet én aantrekkelijk .

Hoe een goed vacaturebericht eruit ziet lees je hier.

En je vindt nóg inspiratie om je vacatures in de toekomst in de kijker te zetten in deze nieuwe rubriek op GO! pro.

Spring eruit op VDAB.

Een eigen Mijn VDAB-ruimte kan veel betekenen voor een jobaanbieder. Het volledig én correct invullen van het VDAB-vacatureformulier is daarbij de sleutel tot meer zichtbaarheid tussen de duizenden vacatures. Bedenk een goede titel, vul de gewenste competenties volledig in, koppel je vacature aan het GO! account en je vacature scoort meteen hoger in de VDAB-algoritmes, waardoor ze ook door meer ogen gezien wordt! En waarom niet eens een emoji in je titel verwerken?

Hoe je optimaal gebruik kan maken van de (Mijn) VDAB  Lees de do's en don'ts.

De VDAB biedt nog andere ondersteuning aan in de vorm van instructievideo's. Het bekijken zeker waard! 

Maak werk van een visueel sterke jobpagina, als afzonderlijke pagina of als rubriek binnen je website.

Het bundelen van alle vacatures op één centrale, visueel sterke online landingspagina draagt zonder meer bij tot het aantrekken van nieuw personeel! Opvallen doe je met wervende beelden en enthousiasmerende tekst.

Zo doen zij het.

  • GO! scholengroep Impact uit Brugge toont op een afzonderlijke jobpagina hoe dat spontaan solliciteren in zijn werk kan gaan. De webpagina omvat de visie van de scholengroep. Zo weten kandidaten meteen hoe de scholengroep en zijn scholen en instellingen kijken naar leren, nu en in de toekomst.

  • GO! scholengroep Zuid-Oost-Vlaanderen hergebruikt op sociale media telkens dezelfde samenvattende infographic met vermelding van de link naar de landingspagina. Met de H van Herhaling.

  • De website van GO! scholengroep Huis 11 integreert een jobpagina mét registratiemodule voor spontane sollicitanten in het onderwijs. Zo leggen zij een eigen databank aan voor kandidaten met interesse.z

  • De jobrubriek van GO! scholengroep Westhoek bevat een rechtstreekse deeplink naar de op GO! scholengroep westhoek gefilterde vacatures op de VDAB website. Door gebruik te maken van een deeplink wordt een sollicitant meteen naar de voor zijn regio interessante vacatures geleid, win-win!

  • De website van GO! scholengroep Antwerpen linkt vanuit 'werken bij GO! Antwerpen' meteen door naar het juiste vacaturebericht én bijhorende taakomschrijving.

  • Ook GO! scholengroep Dender voorziet op de jobpagina telkens de functienaam op het logo van de jobaanbiedende school. In één oogopslag de vacatures per GO! school!

  • GO! scholengroep Gent kiest resoluut voor Facebook. Op hun afzonderlijke jobpagina kondigen ze jaarlijks hun jobbeurs aan én leiden ze de bezoeker meteen naar de Facebookpagina waar de vacatures per GO! school op verschijnen.

Schakel de professionele hulp in van de GO! huisstijlbegeleider.

Mooie wervingsinitiatieven uitwerken vraagt tijd. Tijd waaraan het jou als GO! professional misschien ontbreekt. De GO! huisstijlbegeleider neemt je dit werk graag uit handen. Wil je zonder zorgen een wervende affiche, advertentie of een andere informatiedrager laten maken met jouw schoollogo? Neem contact op met Sandra van Maurik: gohuisstijl@gmail.com - 0499 07 26 28. Sandra begeleidt je vlot door het hele proces. Je kan hierbij gebruik maken van de GO! campagnebeelden of kiezen voor een van de andere GO! sjablonen.