Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Een maatschappij in verandering verdient onderwijs dat zorgvuldig omgaat met de evoluties die daar een bepalende rol in spelen. Het GO! doet dat met respect voor de kennis die al eerder haar waarde heeft bewezen en vanuit een duurzame, toekomstgerichte visie. Onderwijskundig, psychologisch, (ortho)pedagogisch en sociologisch onderzoek zijn hierbij richtinggevend. Digitalisering en een groeiende hoeveelheid data helpen om zowel de gekende recepten als nieuwe inzichten op doordachte wijze in te passen in onderwijs dat inzet op zo groot mogelijke leerwinst, leervermogen en leermotivatie bij leerlingen.
Drie visieteksten en een poolstervisie
Het GO! vat in zijn poolstervisie samen hoe het dat onderwijs wil realiseren met de blik op 2030: "We vormen dé favoriete leergemeenschap, voor iedereen gepersonaliseerd, spiegel en bouwsteen van de samenleving”. We streven ernaar om de leergemeenschap bij uitstek te zijn waarin elke lerende zich herkent en de nodige competenties kan verwerven om mee te bouwen aan onze samenleving. In 2020 – voor corona – schreven we drie visieteksten die cruciale aspecten van deze poolstervisie theoretisch uitdiepen: 1) het leerproces (‘Gepersonaliseerd samen leren’), 2) de leeromgeving (‘School als concept’) en 3) de onderwijsprofessional (‘De rol van de GO! onderwijsprofessionals’).
Visieteksten toetsen aan ervaring en wetenschappelijke literatuur en onderzoek
De afgelopen jaren hebben duidelijk gemaakt dat deze visieteksten de juiste toon vatten en richtinggevend zijn voor een toekomstbestendige onderwijspraktijk. Deze denkkaders toetsen we voortdurend aan wetenschappelijke literatuur en onderzoek. Daarnaast leren we uit de ervaringen van scholen die ze in hun eigen context toepassen en die we hierin ondersteunen. Zo zorgen we voor verfijning en actualisering. Samen vormen we een grote, professionele leergemeenschap.
Het GO! legt de lat hoog voor zichzelf. Evenzeer voeren we graag elk debat dat kan leiden tot verdere verfijning van onze visies. Op de themapagina’s van de visieteksten geven we een aantal wenken mee om de aangereikte kaders op de juiste manier te interpreteren.