Visieteksten
Hier vind je alle visieteksten van het GO! in chronologische volgorde. Wil je meer weten over ons strategisch plan GO! 2030, klik dan hier voor de visieteksten die rechtstreeks ons strategisch plan mee onderbouwen.
Standpunten
Nieuws
5/6/2023
Visie op GO! topsportonderwijs
In 2012 nam de Raad GO! een standpunt in over de toekomst van de GO! topsportscholen. Tien jaar later is zowel de wettelijke als organisatorische context veranderd. Daarnaast werd het nieuwe strategisch plan GO! 2030 gelanceerd in 2019 en werd er in maart 2023 een themaonderzoek van de inspectie over de topsportscholen gepubliceerd. Een actualisering van het raadsstandpunt was dan ook aangewezen.
7/4/2023
Visie op schoolkostenbeleid
In 2013 publiceerde het GO! al een visie op schoolkosten. Bijna tien jaar later dringt een herziening en actualisering van
deze visie zich op.
31/1/2023
Naar een andere indeling van het schooljaar?
Deze tekst is de neerslag van een denkoefening over hoe we de schoolwerking (en dus ook het schooljaar) anders kunnen organiseren in functie van een versterking van de leermotivatie, de leerwinst, het welbevinden, de gelijke onderwijskansen en de totale persoonlijkheidsontwikkeling. De mogelijkheden van een andere, meer flexibele organisatiestructuur worden erin verkend en de traditionele organisatie van het schooljaar wordt kritisch tegen het licht gehouden.
26/3/2021
De rol van de GO! onderwijsprofessionals
Het GO! kiest voor gepersonaliseerd samen leren als de wijze waarop het de onderwijskwaliteit wil versterken en de leerwinst en gelijke onderwijskansen wil vergroten. Deze keuze heeft uiteraard gevolgen voor de GO! onderwijsprofessionals. Zij zijn immers degenen die de motor van het gepersonaliseerd samen leren draaiende houden. Wij verhelderen daarom de rollen van de GO! onderwijsprofessionals in deze visietekst.
29/1/2021
School als concept
Het traditionele begrip van de school geeft niet langer alle antwoorden op de uitdagingen die scholen vandaag op zich af zien komen. We denken daarbij onder andere aan de almaar toenemende diversiteit, de nood en wens om leeromgevingen af te stemmen op individuele verschillen, de impact van digitalisering en de uitdaging om leermotivatie en leerwinst voor élke lerende te maximaliseren.
Daarom herdacht GO! de school “als concept”.
20/3/2020
Arbeidsmarktgericht Onderwijs
Het GO! wil de kloof tussen vraag en aanbod en tussen onderwijs en arbeidsmarkt mee helpen verkleinen. O.m. met een versterkt arbeidsmarktgerichte opleidingsaanbod. De keuze voor technisch en beroepsonderwijs moet een positieve keuze zijn van ouders en leerlingen. Daarom wil het GO! gelijkwaardige, kwaliteitsvolle en duurzame arbeidsmarktgerichte opleidingen realiseren die lerenden breed inzetbaar maken. Met extra aandacht voor het welbevinden van
leerlingen.
13/2/2020
Gepersonaliseerd samen leren
Zowel nationaal als internationaal schuiven onderwijsexperts gepersonaliseerd leren naar voor als na te streven ideaal om
een antwoord te bieden op een aantal uitdagingen binnen het onderwijs. Ook het GO! geeft gepersonaliseerd leren een
centrale plaats in het Strategisch Plan GO! 2030. De poolstervisie luidt dan ook: het GO! wordt dé favoriete leergemeenschap, voor iedereen gepersonaliseerd, spiegel en bouwsteen van de samenleving. Om deze brandende ambitie waar te maken, is een sterke en gedeelde visie omtrent de invulling van gepersonaliseerd leren binnen ons net onontbeerlijk. Deze visietekst verduidelijkt daarom de invulling die gepersonaliseerd leren krijgt in een context van ‘samen leren, samen leven’.
3/6/2017
Inspelen op de meertalige realiteit in het GO!
Een groeiend aantal lerenden heeft een andere moedertaal dan het Standaardnederlands. Maar dat hoeft geen probleem te zijn. Lerenden met een andere moedertaal hebben gewoon een andere beginsituatie. Een positieve attitude tegenover meertaligheid is niet enkel een must om te kunnen functioneren in een superdiverse maatschappij, maar overstijgt dit functionele nut.
28/12/2016
STEM
STEM staat voor 'Science, Technology, Engineering & Mathematics'. Het is een koepelbegrip met veel dimensies: het wordt gebruikt om te verwijzen naar inhouden, structuren (vakken, leergebieden, studierichtingen en domeinen) zowel als naar aspecten van didactiek en benadering van deze vakken en inhouden.
9/12/2016
Inclusief onderwijs
Inclusief onderwijs niet zomaar een randgegeven voor een beperkte groep leerlingen, het is een richtinggevend principe om over de kwaliteit van ons onderwijs na te denken en om een kwalitatieve onderwijsloopbaan voor elke leerling te realiseren. Het GO! wil mee bouwen aan een inclusieve samenleving en gaat uit van de verbondenheid tussen mensen om met verschillen om te gaan.
30/10/2015
Het deeltijds kunstonderwijs in de toekomst
Deze visietekst reikt een aantal hefbomen en te ondernemen acties aan waarmee het GO! zijn opdracht via het deeltijds kunstonderwijs zou kunnen waarmaken. Komen aan bod: een aangepaste financiering, een inhoudelijke modernisering van de einddoelen en evaluatiemethodieken en een actualisering van de opleidingsstructuur en het aanbod in het DKO.
30/7/2015
Het volwassenenonderwijs in de toekomst
Het volwassenenonderwijs is voor het GO! een onontbeerlijke schakel in het realiseren van zijn missie. De in de Beleidsnota Onderwijs 2014-2019 geuite beleidsintenties met betrekking tot het volwassenenonderwijs zetten het volwassenenonderwijs onder druk en scherpen de behoefte aan visiebepaling voor het volwassenenonderwijs van het GO! uitdrukkelijk aan.
3/7/2015
Onderwijsloopbaanbegeleiding
We zien onderwijsloopbaanbegeleiding als een proces dat zich afspeelt binnen het hele onderwijscurriculum, waaraan systematisch en geregeld aandacht wordt geschonken als een vast onderdeel van de leerlingbegeleiding.
3/7/2015
Werkplekleren
In deze visietekst wordt eerst uiteengezet hoe het begrip 'werkplekleren' in het GO! wordt ingevuld en welke opportuniteiten werkplekleren in beroepsgerichte opleidingen biedt. Vervolgens belichten we de opportuniteiten van een leerweg in beroepsgerichte opleidingen die 'leren op school' en 'leren op de werkvloer' als evenwaardige componenten omvat, het zogenaamde 'duaal leren'.
1/7/2015
Gewenst gedrag en sanctiebeleid in het secundair onderwijs
Het GO! wil expliciet de relatie leggen tussen het PPGO! en het sanctiebeleid in secundaire scholen. Deze visietekst introduceert daarom eerst enkele basisprincipes die een kader scheppen waarbinnen men een helder en positief sanctiebeleid vorm kan geven.
1/7/2015
Radicalisering
Het fenomeen 'radicalisering' is al enige tijd erg actueel in onze samenleving. Dit blijft niet zonder gevolgen in onze scholen. Met deze visietekst wil het GO! duidelijk maken hoe het tegen dit fenomeen aankijkt en op welke manier scholen hun verantwoordelijkheid hierin kunnen opnemen.
1/5/2014
Participatie van leerlingen in het GO!
Samen school maken mag geen holle slogan zijn. Het GO! wil dat er in elke school een waarachtig en participatief klas- en schoolklimaat heerst waar alle leerlingen inspraak kunnen hebben. Bij het tot stand komen van dit participatief klimaat wordt het hele schoolteam betrokken.
1/6/2013
Gelijke onderwijskansen
We willen scholen bewust maken van de realiteit waarin leerlingen met een lage sociaaleconomische achtergrond leven en van uitsluitingsmechanismen die in ons onderwijs sluipen. Op basis van deze inzichten formuleren we enkele aanbevelingen voor scholen om werk te kunnen maken van gelijke onderwijskansen (GOK).
1/1/2013
Naar een gelijkgerichte visie en aanpak van het talenbeleid binnen het GO!
Een talenbeleid wil onderwijsresultaten verbeteren en het leerrendement van alle leerders verhogen. Als gevolg daarvan verhoogt het de kansen, niet alleen in het onderwijs maar ook in het toekomstige leven, werkt het emancipatorisch en faciliteert het sociale mobiliteit.
1/9/2012
Cultuuronderwijs
Deze visietekst gaat uit van de definitie die prof. Barend van Heusden in zijn onderzoeksproject ‘Cultuur in de spiegel’ aan het begrip ‘cultuuronderwijs’ gegeven heeft. De visie biedt scholen van het GO! een leidraad - met enkele belangrijke kwaliteitsindicatoren - voor het ontwikkelen van kwaliteitsvol en effectief cultuuronderwijs in alle onderdelen en lagen van hun onderwijsaanbod.