Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Een plan voor 2030
Begin 2020 maakte het GO! de staat van zijn pedagogisch project op en hield het tegen het licht van de verwachte evoluties in de toekomst. De centrale vraag hierbij was hoe we de uitdagingen van vandaag het hoofd kunnen bieden en kunnen omzetten naar kansen voor morgen. Ideeën werden gebundeld en de ambitie werd geformuleerd om van het GO! tegen 2030 'dé favoriete leergemeenschap, voor iedereen gepersonaliseerd, spiegel en bouwsteen van de samenleving' te maken. De zogenaamde ‘poolstervisie’.
Om daartoe te komen werd een strategisch plan opgemaakt onder de toepasselijke naam 'GO! 2030'. Het wil een antwoord bieden op de vraag hoe we de onderwijskwaliteit kunnen verbeteren, hoe we meer kunnen bereiken, op elk niveau en tot in elke uithoek van het net. In het GO! streven we voor elk van onze leerlingen en cursisten naar maximale leerwinst, leermotivatie en leervermogen zodat ze de ambitieuze onderwijsdoelen behalen, en klaar zijn voor een leven lang leren. Maar ook als wereldburgers ten volle kunnen en willen bijdragen aan de maatschappij.
Gepersonaliseerd samen leren, geworteld in effectieve didactiek
Die samenleving en dus ook onze scholen kennen vandaag immers een alsmaar toenemende heterogeniteit en hechten een groter belang aan inclusie. Dit zorgt voor een fundamentele nood aan meer differentiëren in de klas. Het strategisch plan GO! 2030 bezorgt de GO! onderwijsprofessionals de handvatten om met doelgerichte differentiatie aan de slag te gaan. De kern daarvan is het gepersonaliseerd samen leren (GSL). Dit zit geworteld in de effectieve didactiek, waarvan o.a. klassikale instructie een essentieel onderdeel uitmaakt. De expertrol van de leraar is hierbij van groot belang. Het manifest GO! 2030 legt bij wijze van elevator pitch bondig (op een A4-tje) uit hoe we dat zien en wat het betekent voor zowel het leerproces, de leeromgeving als de onderwijsprofessionals. Wie nood heeft aan wat meer onderbouwing, kan er de drie visieteksten en de bijbehorende leeswijzers nog eens op nalezen, die de theoretische basis vormen van GO! 2030. De teksten dateren van 2020, maar de afgelopen jaren hebben duidelijk gemaakt dat ze de juiste toon vatten en richtinggevend zijn voor een toekomstbestendige onderwijspraktijk. Deze denkkaders toetsen we voortdurend aan wetenschappelijke literatuur en onderzoek. Daarnaast leren we uit de ervaringen van scholen die ze in hun eigen context toepassen en die we hierin ondersteunen. Zo zorgen we voor verfijning en actualisering.
Van theorie naar praktijk – eerste hulp bij implementatie
De poolstervisie en denkkaders vertalen naar de praktijk vraagt om een doordachte aanpak, een onderzoekende houding en voldoende opvolging van de stappen die een team, school/onderwijsinstelling of leergemeenschap hierin zet. Om hen te helpen bij deze vertaalslag, hebben we ons strategisch plan geconcretiseerd in een omvattende infographic en een samenvattende tekst. Die maken duidelijk hoe de drie visies op elkaar inhaken en welke bouwstenen cruciaal zijn om dit binnen de eigen schoolcontext vorm te geven.
Wie zich daarbij graag laat inspireren, zich wil verdiepen in een aantal bouwstenen of anderen wil meenemen in dit verhaal, kan terecht op onze website. Daar kan je navigeren naar een GO! 2030-communicatietoolkit, met o.a. een geanimeerde powerpoint in de nieuwe GO! huisstijl (met spreeknotities) en linken naar kennisclips en inspirerende praktijkvoorbeelden. Voorts vind je er ook een GO! 2030-lexicon, dat de meest voorkomende begrippen op een eenvoudige manier duidt, en een FAQ-pagina, waarin veelgestelde vragen en kritische bedenkingen een antwoord krijgen. Op de pagina Professionalisering en verdieping wordt je de richting getoond naar didactische materialen op de GO! navigator en ander verdiepend of inspirerend materiaal i.v.m. GO! 2030. Wie vooral wil leren van de ervaringen van anderen, vindt op GO! PEN heel wat mooie praktijkvoorbeelden uit ons net rond bv. digitale bouwstenen, teamteaching, flexibele schoolorganisatie of gedeeld leiderschap.
Uitkijken naar ...
Intussen zijn we een viertal jaar verder en zijn al heel wat onderwijsinstellingen volop aan de slag om de poolstervisie in de praktijk te brengen. Vol gedrevenheid en ambitie, met vallen en opstaan, maar vooral met een groot hart voor diegenen om wie het uiteindelijk allemaal draait: de leerlingen en cursisten. Opdat het héle GO! deze koers richting 2030 verder kan aanhouden, zetten we nu alvast een aantal bakens voor de komende jaren uit. Zo zijn de PBD en POC volop bezig met de ontwikkeling van hun nieuw vijfjarig begeleidingsplan (5BP). Dit gaat vanaf het schooljaar ’25-’26 in voege en zal helemaal in het teken staan van GO! 2030. In het voorjaar van 2026 plannen we bovendien een congres voor directeurs en beleidsmedewerkers om inspiratie op te doen en samen te evalueren waar het GO! op dat moment staat. Of we al effecten zien van ons strategisch plan en waar we eventueel moeten bijsturen. Zo kunnen we met verenigde krachten en vol vertrouwen ons pad naar 2030 verder bewandelen. Want zo bereiken we meer!