Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Hoe sta jij tegenover technologie en nieuwe trends?
Als het over technologie gaat in onderwijs (maar ook daarbuiten), kan je verschillende profielen onderscheiden. Je hebt de pioniers, die je meestal herkent aan hun allernieuwste smartwatch en hun hoofd in de cloud. Je hebt de liefhebbers, die de eerste maanden na de lancering van ChatGPT al wel eens stiekem gebruikten om een verslag te maken van dat onderzoeksrapport dat ze van hun directeur moesten lezen. En dan is er de grote meerderheid: geen fans van het eerste uur van technologie, maar eerder kat-uit-de-boomkijkers: laat die app of tool eerst maar eens bewijzen wat het kan en of het mijn leven beter maakt. Tot slot heb je een groep die de analoge wereld gewoon veel aangenamer vindt. En dat is allemaal prima: al die categorieën hebben een bestaansrecht. We hoeven niet allemaal pioniers te zijn, maar we hebben hen wel nodig. Net zoals de stem van de sceptici en alle meningen daartussen in.
Jij blijft als leraar de expert
Het fijne nieuws is: als het gaat over technologie in onderwijs, maakt het in feite niet uit tot welke categorie je behoort. De basis blijft immers effectieve didactiek en van dat belang zijn we allemaal overtuigd. Om het met andere woorden te zeggen: het doel gaat altijd voor op de tool. Jij blijft als leraar de expert in didactiek. Jij blijft aan zet om het doel voor jouw leerling(en) te bepalen. En dan pas zou je jezelf de vraag kunnen stellen: bestaat er een tool zodat mijn leerlingen dit doel sneller en efficiënter kunnen bereiken, waardoor leermotivatie, leervermogen en leerwinst gestimuleerd worden? Soms is het antwoord op die vraag ‘ja’ en soms is het ‘nee’ of ‘ja, maar...’. Inzicht hebben in de mogelijkheden én beperkingen van technologie voor effectieve didactiek is dan mooi meegenomen. En dat is waar de PBD-GO! jou in wil ondersteunen met een gloednieuw vormingsaanbod.
Vers van de pers: een vorming rond digitale didactiek i.s.m. Thomas More
De PBD-GO! en Mitte Schroeven van expertisecentrum ExCEL (Thomas More) slaan de handen in elkaar voor een unieke tweedaagse vorming waarin ze evidence-informed en vanuit de poolstervisie van het GO! aan de slag gaan met leraren. Samen onderzoek je hoe je ICT actief kan inzetten in je lessen, zodat je je leerlingen nog beter kan ondersteunen bij het behalen van hun leerdoelen. Verder sta je ook stil bij de didactische meerwaarde van digitale leermiddelen en hoe je die effectief kan integreren in je onderwijspraktijk. Er is verder ook aandacht voor evalueren en feedback geven. Het onlangs verschenen boek 'Wijze lessen en digitale didactiek' (Wouter Buelens, Mitte Schroeven, Tim Surma, Kristel Vanhoyweghen en Paul A. Kirschner) dient voor beide vormingsdagen als inspiratiebron.
Schrijf je snel in!
Er zijn twee reeksen:
- een reeks voor leraren uit het (buitengewoon) basisonderwijs in het najaar van 2024. Alle info vind je hier.
- een reeks voor leraren uit het (buitengewoon) secundair onderwijs in het voorjaar van 2025. Alle info vind je hier.
Beide reeksen staan ook open voor pedagogisch ICT-coördinatoren, beleidsteams en scholengroepen. De inschrijvingen zijn geopend, dus wees er snel bij! De plaatsen zijn bepekt.