Korte beschrijving
Toelating of erkenning FAVV (Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen) voor schoolrestaurants, eetzalen, verbruikszalen, didactische keukens, klein- en grootkeukens, gaarkeukens en alle plaatsen waar voedingsmiddelen worden verwerkt of verkocht.
Wetgeving
- Koninklijk besluit van 14 november 2003 (en Koninklijk besluit van 26 maart 2011 tot wijziging) betreffende autocontrole, meldingsplicht en traceerbaarheid in de voedselketen
- Ministerieel besluit van 22 januari 2004 betreffende de modaliteiten voorde meldingsplicht in de voedselketen
- Koninklijk besluit van 10 november 2005 betreffende heffingen. Dit besluit bepaalt de modaliteiten inzake de jaarlijkse heffing door het FAVV
- Koninklijk besluit van 16 januari 2006 tot vaststelling van de nadere regels van de erkenningen, toelatingen en voorafgaande registraties afgeleverd door het FAVV. Dit besluit beschrijft op welke wijze een bedrijf zich moet registreren bij het FAVV om levensmiddelen te mogen hanteren
- Verordening (EU) nr. 1169/2011 van het Europees Parlement en de Raad van 25 oktober 2011 betreffende de verstrekking van voedselinformatie aan consumenten
- Ministerieel besluit van 22 maart 2013 betreffende de versoepeling van de toepassingsmodaliteiten van de autocontrole en de traceerbaarheid in sommige inrichtingen in de voedselketen
- Koninklijk besluit van 13 juli 2014 betreffende levensmiddelenhygiëne. Betreft de juiste bewaring, hygiëne en behandeling van levensmiddelen
- Koninklijk besluit 17 juli 2014 tot vaststelling van de bepalingen inzake de mededeling van bepaalde stoffen en producten die allergieën of intoleranties veroorzaken voor niet voorverpakte levensmiddelen
Periodiciteit
- De aanvraag voor een registratie, toelating en/of erkenning moet gebeuren minstens drie maanden voor men begint met de activiteiten.
- Zodra de onderwijsinstelling nieuwe of bijkomende activiteiten uitvoert moet men hiervoor een registratie, toelating en/of erkenning aanvragen.
- Jaarlijks zal er een heffing aan het FAVV betaald moeten worden en dit op basis van de doorgestuurde gegevens.
Uitvoering
Aanvraagprocedure ten laste van de werkgever (algemeen directeur of zijn gemandateerde).