Arbeidsreglementen zijn ingevolge de wet van 18 december 2002 verplicht voor alle werknemers van het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap.
Het arbeidsreglement legt de algemene arbeidsvoorwaarden (wederzijdse rechten en plichten) vast en verschaft informatie over de werking en de organisatie van het werk in de scholengroep/voorziening.
Een werkgever moet kunnen aantonen dat de werknemer een kopie heeft gekregen van het arbeidsreglement, anders is de inhoud ervan niet tegenstelbaar. Vandaag de dag gebeurt de kennisgeving van het arbeidsreglement en van wijzigingen aan het arbeidsreglement aan de personeelsleden in regel elektronisch.
Het meest actuele model (versie 2025-10-01) en ook de bijlagen staan ter beschikking van de directeurs en de personeelsverantwoordelijken van de voorziening. Het model dient als leidraad voor het opstellen van het specifieke arbeidsreglement voor personeel van de voorziening.
Er werd centraal voor alle voorzieningen een model van AR contractueel personeel (COP) onderhandeld in 2023 (Archief).
Dit model van AR werd in oktober 2025 aangepast (o.a. rookverbod en psychosociale risico's).
Opgelet: een aantal punten moeten steeds nog op lokaal niveau ingevuld en onderhandeld worden.
Er is ook een model van arbeidsreglement voor vast benoemde (VB) personeelsleden van de voorziening ter beschikking gesteld (zie downloads).