Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Ondersteuningsstrategie
Als pedagogische begeleidingsdienst (PBD-GO!) zetten we in op een gedifferentieerde ondersteuningsstrategie waarmee we een maximaal bereik kunnen realiseren, zonder de effectiviteit van onze geïntegreerde verandertrajecten en professionalisering los te laten.

We ondersteunen met onze uitgebreide online materialenbank en helpdesk waar mogelijk én komen tot op de klasvloer waar nodig.
Met opleiding en vorming scherpen we de competenties van de individuele GO! onderwijsprofessional verder aan. Dat kan een optimale voorbereiding zijn voor deelname aan een verandertraject of gewoon als doel op zich.
Als PBD-GO! stimuleren we bovendien actief professionele leergemeenschappen (PLG) in de GO! scholengroepen en -gemeenschappen om het lokale onderwijskundig beleid duurzaam te versterken.
We lichten elk onderdeel van onze ondersteuningsstrategie hieronder verder toe.
Materialenbank
Via de materialenbank bieden we als PBD-GO! ondersteuning via zorgvuldig ontwikkelde materialen. Deze omvatten onder andere documenten, cahiers, kennisclips, filmpjes, wegwijzers en implementatiepaden. Ze worden digitaal ter beschikking gesteld via GO! Navigator en de virtuele ruimtes in Smartschool.
Aan de slag met de materialenbank:
- Als schoolteam of individuele onderwijsprofessional ga je zelfstandig aan de slag met deze materialen;
- Voor sommige onderdelen is een route of stappenplan voorzien dat een mogelijke aanpak op schoolniveau aanreikt. Schoolteams plannen hiervoor zelf de nodige tijd in en selecteren de inhoud die past bij hun traject. De beginsituatieanalyse via een zelfscan helpt om de inhoud te contextualiseren.
- Als onderwijsprofessional individueel aan de slag? Dan vind je hier materialen ter ondersteuning van onder meer het realiseren van het curriculum in de klas en je didactische aanpak.
Heb je een vraag over deze materialen? Dan kan je terecht bij onze helpdesk.
Helpdesk
Elke GO! professional kan bij de helpdesk van PBD-GO! terecht om vragen te stellen over inhouden, didactiek, materialen, strategieën en leerpaden uit de materialenbank.
De helpdesk bestaat uit:
- een ‘stel-je-vraag'-module in GO! Navigator waar elke onderwijsprofessional een inhoudelijke vraag kan stellen;
- een Q&A in GO! Navigator waar de vragen uit de ‘stel-je-vraag’-module of online helpdessessies achteraf worden verzameld;
- interactieve thematische online helpdesksessies via MS Teams. Let op: voor deze sessies dien je vooraf in te schrijven.
Opleiding en vorming
PBD-GO! organiseert een uitgebreid professionaliseringsaanbod waarvoor je als individuele onderwijsprofessional kan inschrijven.
- kortlopende thematische vormingen waarin je je competenties verdiept en verbreedt of kennis maakt met innovatieve ideeën;
- langer lopende opleidingen waarin je je volledig inwerkt in een ambt, functie of competentie;
- vormingen op aanvraag op locatie voor je team.
Onze vormingen organiseren we regelmatig in makelaarschap met zorgvuldig gescreende externe lesgevers. Hierbij streven we naar een maximale complementariteit tussen de professionaliseringsinitiatieven en de verandertrajecten in ons aanbod. Bij de langer lopende opleidingen treden we meestal zelf op als lesgever. Beide activiteiten vinden hoofdzakelijk plaats in het Huis van het GO! of online.
Het aanbod wordt continu geactualiseerd, zo kunnen we inspelen op recente ontwikkelingen en noden. Je kan het aanbod steeds raadplegen via 'Opleiding en vorming' of per onderwijsniveau via de pagina’s ‘Pedagogische begeleiding’.
Professionele leergemeenschappen
De kern van een professionele leergemeenschap (PLG) is een vaste groep onderwijsprofessionals die individueel én vooral collectief op een kritisch-reflectieve manier de eigen praktijk onderzoekt, met als doel die te verbeteren. Zo'n groep komt regelmatig samen gedurende een langere periode. Het thema van een PLG wordt vooraf bepaald en is gekoppeld aan het strategisch plan van het GO!.
Scholengroepen of -gemeenschappen die zich ontwikkelen tot PLG, onderscheiden zich vaak door kwaliteitsvol onderwijs in de betrokken onderwijsinstellingen. Dat is logisch: in een PLG leren teamleden actief en systematisch met en van elkaar om het leren van hun leerlingen te versterken. Onderwijsprofessionals doen dit vanuit een kritisch-onderzoekende houding en nemen samen verantwoordelijkheid voor de onderwijskwaliteit. Ook het bovenschoolse niveau speelt hierin een versterkende rol.
PBD-GO! ondersteunt scholen en scholengroepen bij hun groei naar een PLG. We focussen daarbij op het versterken van het beleidsvoerend vermogen via opleidingen en onze begeleiders brengen inhoudelijke expertise aan in PLG’s, zonder zelf in te staan voor de procesbegeleiding. Dankzij deze duidelijke rolverdelingen kunnen we meer scholen ondersteunen.
Als de doelgroep binnen een scholengemeenschap te klein is om een PLG te vormen, organiseert PBD-GO! in een beperkt aantal gevallen zelf een Vlaanderenbrede PLG. Deze PLG’s werken met individuele inschrijvingen.
Verandertrajecten
Een verandertraject (VT) is een langer ontwikkelproces op het niveau van de school, scholengemeenschap of -groep. Verandertrajecten worden geïntegreerd ingezet met onze opleidingen, vormingen en de materialenbank. Zo verhogen we de efficiëntie van deze meest intensieve begeleidingsvorm. De einddoelstellingen worden vooraf duidelijk afgesproken. De weg die we samen afleggen om de doelstellingen te bereiken, is omwille van de grote contextgerichtheid en complexiteit niet eenduidig te bepalen. De bijsturing van tussentijdse doelstellingen en bijhorende aanpak is dan ook eigen aan VT's.
Bij een verandertraject komt een pedagogisch begeleider bij jou op school waarnemen en ondersteunen. Daarbij kan je rekenen op onze grote parate kennis van en inzichten in organisatieontwikkeling, organisatieprocessen en veranderstrategieën. Deze is inzetbaar volgens de noden die zich voordoen. Daarbij schakelen we contextgericht tussen verschillende veranderstrategieën, en gaan we bewust om met weerstanden of onzekerheden.
Wat de vraaggestuurde werking betreft, nemen we de begeleiding van een onderwijsinstelling na een ongunstige doorlichting ook op met een VT-aanpak.
VT's plannen we jaarlijks in via de begeleidingsovereenkomsten tussen PBD-GO! en je scholengroep.