Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Door de focus op resultaatsgericht onderwijs voor onder meer lezen, schrijven en rekenen wordt vaak met veel aandacht gekeken naar het aanbod in de lagere klassen voor de verschillende leergebieden. Maar essentieel voor al deze leerdomeinen is de aanzet die wordt gegeven voor het leren van kinderen in de kleuterklas hierrond. Kleuterklassen zijn al langer geen vrijblijvende speelplaatsen meer, al staat het spelend leren van jonge kinderen vanzelfsprekend wel centraal.
Niettegenstaande het kleuteronderwijs steeds wordt meegenomen in alle aangeboden trajecten, willen we als PBD-GO! de visie en daaraan gekoppelde didactiek ook afzonderlijk opnemen in een begeleidingstraject door zijn specificiteit en groot belang.
Niet uit de lucht gegrepen
Door evidence-informed en evidence-based praktijken samen te brengen en als referentiekader te hanteren, worden een aantal cruciale aspecten uit het aanbod voor de kleuters op de eigen school onder de loep genomen.
Kleuterfoto als startpunt
Na het invullen en analyseren van een kwaliteitsscan van het aangeboden onderwijs voor de jongste lerenden op school, wordt gekeken waar er kansen tot remediëren en excelleren liggen voor de weerhouden aspecten.
Klaar? Actie!
Op basis van de vaststellingen uit de kwaliteitsscan kan er uit:
- Routines (systematisch werken)
- Thema's (thematisch werken)
- Zelfsturing van de kleuter
- Rijke speelleeromgeving
- Taalkrachtig aan de slag (al dan niet vertrekkend vanuit de resultaten van de KOALA-taalscreening)
- Socio-emotionele ontwikkeling van de kleuter
- Breed observeren en evalueren van kleuters
- Kracht van etnisch-culturele en talige diversiteit
worden gekozen om acties op touw te zetten op weg naar excellent kleuteronderwijs.
Verandertraject: Kleuteronderwijs
Bij aanvang van het traject wordt een focus gekozen binnen de doelstellingen uit het curriculum en zullen deze op maat van en in dialoog met de school geoperationaliseerd worden.
- Leerkrachten nemen de doelen uit de leerplannen als leidraad bij het plannen van de activiteiten in de klas.
- Leerkrachten zorgen voor horizontale en verticale samenhang.
- Leerkrachten voorzien een doelgericht en ontwikkelings-stimulerend basis, thematisch en systematisch aanbod.
- Het kleuterteam ontwikkelt samen met de directie en zorgcoördinator een concreet actieplan voor die aspecten van hun aanbod die ze kwalitatief willen versterken doorheen alle kleuterklassen.
Opbouw
We plannen de trajecten in via de jaarlijkse begeleidingsovereenkomst tussen PBD-GO! en je scholengroep.
Effecten
- Kleuters ontwikkelen zich tot zelfredzame en geëngageerde lerenden onder begeleiding van een deskundig kleuterteam.
- Het kleuterteam bewaakt voortdurend zelf de kwaliteit van zijn aanbod en stuurt bij daar waar nodig en excelleert daar waar het kan.
Verdere professionalisering
Via de PBD-GO! materialenbank, helpdesksessies en opleidingen en vormingen kunnen schoolteams, leden van kernteams kleuter of bevlogen kleuterleraren zich verder en specifieker professionaliseren.
Wie graag aan de slag wil als voortrekker voor de wiskunde activiteiten bij kleuters, kan zich hierin specialiseren met de vorming 'Wiskunde: expert-coach onderbouw (K1,K2;K3)'.
Schrijven zonder alfabet, Interactief voorlezen in de klas, Op weg naar lezen en Meertalige leerlingen in mijn klas: wat nu? zijn niet te missen vormingen voor die kleuterleraren die zich willen verdiepen in activiteiten rond Nederlands om hun kleuters een sterke start in hun schoolloopbaan te geven.
Maar ook deze vormingen zijn niet te missen:
- Een zindelijkheidsbeleid opzetten in mijn peuterklas
- Loose parts en ontdekdozen
- Ontwikkelingsgerichte feedback geven aan kleuters
- Langdurige thema’s, dag- en weekplan/contractwerk om kleuterinitiatief maximale kansen te geven
- Uitdagende en goed ingerichte basishoeken om het kleuterinitiatief te bevorderen
- Kagan: coöperatief leren met kleuters en het eerste leerjaar
- Kleuters laten groeien in executieve functies. Hoe? Zo!
Dit aanbod komt naar de school toe of wordt digitaal of in het huis van het GO! aangeboden.
Op de hoogte blijven van vormingen en helpdesksessies kan eenvoudig via onze GO! nieuwsbrief. Nog niet geabonneerd? Doe het snel hier.
Heb je vragen of ideeën over en rond vormingen? Bezorg ze aan sylvie.decommer@g-o.be.