Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Het bepalen van fictieve personages gebaseerd op karakteristieken van bestaande leerlingen, ouders, leerkrachten, enzovoort wekken de resultaten van je gebruikersonderzoek tot leven. Doorheen je ontwikkelproces zijn deze personages een blijvende herinnering en toetssteen voor de vernieuwing of verbetering die je ontwikkelt.
Het is de bedoeling dat je een aantal (bvb. drie) specifieke persona's maakt die telkens een al dan niet uitdagende eindgebruiker met specifieke karakteristieken voorstelt.
De link met de klantenreis of customer journey-tool is dat je de persona's denkbeeldig door je huidige situatie kan laten gaan in een emotionele curve. Zo identificeer je pijnpunten.
Aan het einde van je traject kan je de persona opnieuw, weliswaar door de stappen van de nieuwe oplossing, laten wandelen en daarbij een emotionele curve tekenen. Als het goed zit, kan je aannemen dat je pijnpunten weggewerkt werden en je een betere gebruikservaring hebt ontwikkeld.
Voor GO! sandbox is werken met persona's essentieel en een absolute must voor elk goed ontwikkelproces.
Waarom?
De persona's zullen je helpen bij het begrijpen van de behoeften, motivatie en frustraties van lerende of onderwijsprofessional. Hoe meer je aan de slag gaat met de persona's, hoe meer je op weg bent om een goede gebruikerservaring voor de doelgroep te ontwerpen. Werken met persona's stimuleert ook een gelijkgerichte en compacte taal in je ontwikkelteam. Een eenvoudige verwijzing naar bijvoorbeeld Frankie, een persona van een leerkracht die binnen drie jaar met pensioen gaat, brengt meteen begrip op om een bepaald element van je vernieuwing anders te bekijken.
Aanpak
1. Start met een uitgebreid gebruikersonderzoek om gegevens te verzamelen.
2. Begin met het opschrijven van de naam en leeftijd van de persona.
3. Voeg andere belangrijke karakteristieken toe zoals persoonlijkheid en interesses.
4. Gebruik de dimensies om de persona te scoren op bepaalde karakteristieken (tweede pagina van de persona-tool).
- 'Ongesorteerde dimensies' zijn van belang zijn bij het vormen van de persona, bijvoorbeeld:
- de vrije tijd die een persona heeft
- hoe snel de persona om hulp zou vragen
- In 'geselecteerde dimensies' scoor je deze voor de persona;
- In hoofddimensies kan je de belangrijkste twee dimensies van je case opnemen, bijvoorbeeld: 'zelfsturende vaardigheden' versus 'doorzettingsvermogen'.
5. Schrijf de achtergrond en motivatie van de persona op.
6. Het onderdeel 'doorloop' sluit aan bij de customer journey-tool. Het geeft weer hoe jouw specifieke persona de stappen in de huidige situatie ervaart in een emotionele curve.
Materiaal
- Template Persona dimensies
- Template Persona
- Post-its
- Schrijfgerief
- Whiteboard/groot blad papier/flipchart/… om customer journey op te plakken of een online 'plaats' zoals Miro