Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
De huidige maatschappij en arbeidsmarkt evolueren razendsnel: nieuwe technologieën, materialen, organisatorische processen, vaardigheden, talenten, jobs en ontelbare innovaties. Onderwijs heeft hierin een cruciale rol te spelen en moet zijn leerproces hierop afstemmen. Om dit mogelijk te maken, ontplooien opleidingen zich meer en meer in een synergie met ondernemingen. Ultieme doel is altijd dat leerlingen en cursisten de vereiste competenties en ervaringen kunnen ontwikkelen in een realistische en stimulerende context. Het concept school wordt daartoe opengetrokken over de schoolmuren heen. Het leerproces van de leerling of cursist strekt zich uit van de schoolbanken tot een hybride leeromgeving of de praktijkvloer zelf. Leren krijgt een andere dynamiek. Lerarenprofielen, rollen en ondersteuningsnoden wijzigen op het volledige continuüm van het werkplekleren.
Via een theoretisch kader en aan de hand van interactieve vragen werden er paden getoond naar een context, een ecosysteem waarin een intense samenwerking tussen onderwijs en de actoren op de arbeidsmarkt centraal staat. De focus werd gelegd op het belang en de rollen van bruggenbouwers en hybride leeromgevingen.
In deze workshop komt een aantal goede praktijkvoorbeelden uit het (buitengewoon) secundair onderwijs en het volwassenenonderwijs aan bod.