Betrokkenheid en eigenaarschap van iedereen
Om effect te hebben is betrokkenheid en eigenaarschap van iedere actor cruciaal bij het realiseren van onderwijskwaliteit. Zowel het centrale niveau, de scholengroepen als de scholen, hebben hierin een sterke rol op te nemen. In de veelheid van acties en strategieën is het tevens belangrijk een duidelijke focus te kiezen en aan te houden, en voorop te stellen wat vanuit evidentie en ervaring cruciaal blijkt voor het bereiken van onderwijskwaliteit.
Vertrekpunt: de klas
Om tot een effectief ambitieplan te komen is het evident en essentieel te vertrekken vanuit de klas: wat willen we zien in de klas en wat moet er gebeuren om de mensen die het daar waarmaken optimaal te ondersteunen? We moeten wetenschappelijke inzichten en strategische doelen vertalen naar concreet geformuleerde acties die effectief zijn en toepasbaar in de scholen. Vanuit de klasrealiteit vertalen we onze ambities vervolgens naar concrete acties op schoolniveau, daarna regionaal en tot slot netbreed.
Vertrekkende vanuit wat we anders, beter en sterker willen zien in de klaspraktijk formuleren we een ambitieplan in 10 krachtlijnen.
Het strategisch plan
Krachtlijn 1 - Het strategisch plan GO! 2030 motiveert alle GO! professionals met een inspirerend discours van hoge verwachtingen tot een versterkte gezamenlijke inzet op kwaliteitsverbetering.
Krachtlijn 2 - Over alle niveaus heen volgen we de door het GO! gerealiseerde onderwijskwaliteit op via een vaste set van outputindicatoren.
Krachtlijn 3 - De opvolging van het strategisch plan GO! 2030 via procesindicatoren zorgt voor gezamenlijke doelgerichtheid en toenemende betrokkenheid van alle GO! professionals.
Het kernproces
Krachtlijn 4 - De (nieuwe) GO! leerplannen zijn door alle betrokkenen gekend en worden als belangrijkste leerdoelen voor doelgericht werken gehanteerd.
Krachtlijn 5 - Met het bieden van kwaliteitsvol onderwijs voor iedereen, beantwoordt elk schoolteam aan de verwachtingen inzake ‘brede basiszorg'.
Krachtlijn 6 - Samen met zijn partners optimaliseert elk schoolteam de ‘begeleiding volgens het zorgcontinuüm’.
De leermiddelen
Krachtlijn 7 - In het GO! werken alle leerkrachten met gevalideerde leermiddelen en streven we ernaar indien nodig zelf leermiddelen te ontwikkelen om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen.
Het hr-beleid
Krachtlijn 8 - Het GO! voert op alle niveaus een duurzaam hr-beleid.
Krachtlijn 9 - Over alle niveaus heen vormen teamwerking en onderwijskundig leiderschap de krachtlijnen voor het professionaliseringbeleid.
Krachtlijn 10 - Het GO! wil het ecosysteem met de lerarenopleidingen structureel en doelgericht uitbouwen om zo impact te genereren op de kwaliteit van de respectievelijke in- en uitstroom.
Concrete toepassing op school, in scholengroep en centrale diensten Huis GO!
De 10 krachtlijnen vertalen zich in een concrete toepassing op de verschillende niveaus in het GO!.
- Wat willen we zien op schoolniveau?
- Welke ondersteuning is daarvoor nodig?
- Wat nemen de scholengroepen hierin op?
- Wat nemen de centrale diensten hierin op?
Wat deze actoren concreet zullen opnemen vind je bij Downloads - Ambitieplan onderwijskwaliteit - concrete toepassing 10 ambities voor school, scholengroep en centrale diensten.
Schema

Inbedding van plan van aanpak
Het plan van aanpak staat naast noch boven het strategisch plan GO! 2030. Het plan van aanpak bevat immers acties die ofwel
- integraal deel uitmaken van de uitrol van het strategisch plan:
- Reframen van het strategisch plan GO! 2030.
- Opvolgen van outputindicatoren voor GO! onderwijskwaliteit (inclusief Vlaamse toetsen en doorlichtingen).
- Opvolging strategisch plan GO! 2030 via procesindicatoren.
- Duurzaam HR-beleid met PLG en onderwijskundig leiderschap als speerpunten binnen professionalisering.
- Structureel uitbouwen van samenwerking lerarenopleidingen (eco-systeem).
- deel uitmaken van de operationele doorvertaling van de strategische doelstellingen in de kernprocessen van elk van de bestuursniveaus:
- Succesvolle curriculumimplementatie en kennis van GO! leerplandoelen (gevalideerd doelenkader).
- Brede basiszorg = geen ‘zorg’ maar effectieve didactiek/GSL + krachtige leeromgeving/klasmanagement.
- Inclusie en begeleiding volgens het zorgcontinuüm.
- Validering leermiddelen SO.
Daarnaast expliciteert dit ambitieplan de respectievelijke bevoegdheden en wederzijdse afhankelijkheden in de uitrol van het strategisch plan en concretiseert het de respectievelijke verwachtingen, taken en rollen van de betrokken bestuursniveaus.
Het plan vult de traditionele kwaliteitsrapportering tussen deze niveaus expliciet aan met een professionele dialoog tussen peers op elk van de betrokken niveaus en introduceert zo een collectieve, participatieve en laterale verantwoording.