Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Studiedagen MILES 8 oktober en 5 december 2025
Deze studiedagen bereiden leerkrachten voor om de groeiende complexiteit van maatschappelijke uitdagingen die de online omgeving met zich meebrengt aan te pakken. We verdiepen de deelnemers in thema’s zoals nepnieuws, pre-bunking, propaganda en kritisch denken en gaan ook samen aan de slag om praktische tools te ontwikkelen voor in de klas.
De studiedagen worden georganiseerd door het GO! (Karin Heremans) in samenwerking met MILES, een project van de Europese Unie.
Op deze pagina vind je alle info over de studiedag.

Het GO! biedt de volgende vormingen op vraag aan.
Vorming: basisvorming Preventie van radicalisering (GO!)
Het GO! organiseerde een online basisvorming ter preventie van radicalisering en polarisering. Je kan ze hier herbekijken.
Presentatie bij de vorming Preventie van radicalisering en polarisering
Vorming: Sleutelfiguren polarisatie, maatschappelijke spanningen & problematische radicalisering
De actualiteit, de geopolitieke context, de situatie in het Midden Oosten, de aanslepende oorlog tussen Rusland en Oekraïne, … laten zich blijvend voelen in onze scholen. Ook het recente rapport van de staatsveiligheid signaleert een bezorgdheid rond het problematisch gedrag van sommige jongeren en de impact hiervan op ons schoolklimaat. We brengen de GO! sleutelfiguren en andere geïnteresseerden opnieuw samen. Daarnaast wordt er een korte introductie gegeven bij de vernieuwende methode Parallel Histories om de geschiedenis van conflicten te bestuderen – conflicten die controversieel zijn en nog steeds relevant. Leerlingen krijgen de kans om authentieke bronnen te analyseren, alternatieve interpretaties te bespreken en hun eigen mening te vormen. Ze leren debatteren, zelfs met leerlingen uit andere landen. Deze vaardigheden helpen hen niet alleen bij het bestuderen van geschiedenis, cultuurwetenschappen en vreemde talen, maar bereiden hen ook voor op een actieve rol in een pluralistische democratie. Ontdek Parallel Histories en verbreed de horizon van jouw leerlingen.
Vorming: Samenwerking school & CLB (GO!)
Online vorming over de samenwerking tussen school en CLB op het vlak van radicalisering door Karin Heremans en Sofie Van den Bussche, referentiepersonen radicalisering in het GO!.
In deze vorming worden een aantal kernprocessen van het CLB concreet gemaakt, wordt er ingezoomd op de samenwerking tussen school en CLB, wordt de Radicx-tool om aan brede beeldvorming te doen op vlak van radicalisering toegelicht en de rol van CLB en school bij een LIVC-R besproken.
Vorming: The CCA method
The CCA method is een door RAN erkende good-practice. Deze methode werd ontwikkeld door het GO! Atheneum Antwerpen in nauwe samenwerking met Islamexpert Cherif El Farri. De opname van de sessie bekijk je hierboven in de YouTube-film.
De volgende drie narratieven worden achtereenvolgens gebruikt en aan mekaar gekoppeld.
- Connective Narrative: een methode met de focus op gedeelde waarden en verbinding maken met studenten en leerlingen in een warm en verbindend schoolklimaat. De uitdaging bestaat er in voor leerkrachten om hun verbindende communicatieve vaardigheden naar leerlingen toe te ontwikkelen en te trainen. (zie RAN-collectie – Identity and communication)
- Counter-Narrative: een methode om een inhoudelijk problematisch (radicaal) standpunt te weerleggen via een contextuele en/of historische analyse op basis van de Socratische methodologie.
- Alternative Narrative: na het verbinden en het counteren worden alternatieve trajecten aangeboden bvb. een sterk participatief beleid waarbij leerlingen actief deelnemen aan leerlingenraden, maatschappelijke activiteiten zelf organiseren, burgerschapsprojecten en/ of kunstprojecten op school worden georganiseerd. (zie ook RAN-collectie)
Onder Downloads vind je een powerpoint van de CCA method.
Een aantal casussen hierrond vinden jullie in de www.euroguide-toolkit.eu.
Vorming: herkennen van en omgaan met polarisatie door Karin Heremans en Maarten Van Alstein
We bevinden ons in turbulente tijden. Verschillende narratieven polariseren onze samenleving. Meningen worden steeds extremer en de ander is vaak niet langer een gesprekspartner maar een tegenstander. Onze samenleving wordt hoe langer hoe meer opgedeeld in kampen. Tijdens deze vorming leren we je schadelijke polarisatie te herkennen en hoe hier mee om te gaan. We zoemen tevens in op de wisselwerking tussen conflict en polarisatie. We maken kennis met het polarisatiemodel van de Nederlandse filosoof Bart Brandsma en vullen dit aan met gesprekstechnieken om controverses en moeilijke thema’s bespreekbaar te maken in de klas. Deze methodiek is even eenvoudig als doeltreffend en wordt in verschillende Europese landen reeds gebruikt. Deze vorming wordt gegeven door Karin Heremans, RAN Ambassadeur en GO! Beleidsverantwoordelijke polarisering -radicalisering en Maarten Van Alstein, senior onderzoeker Vlaams Vredesinstituut.