Voorkeuren
Cookie instellingen
Aanmelden
Aanmelden met je GO! account

MILES-project

Pagina delen

Banner Voor Website Miles Studiedagen

Het MILES-project pakt problemen van nepnieuws en kritisch denken in de onderwijssector aan. Het doel is om leerkrachten, leerlingen en ouders te ondersteunen bij het ontwikkelen van (sociale) media- en informatiegeletterdheid (MIL), hen kennis te laten maken met het concept van pre-bunking en hun data- en digitale geletterdheid te versterken.

Het project wordt geleid door 11 partners uit 10 EU-landen en ontwikkelt innovatieve benaderingen voor leerkrachten, leerlingen en hun ouders.

Studiedagen MILES najaar 2025

Er zijn twee studiedagen in het najaar 2025:

  • 8 oktober 2025
  • 5 december 2025

De studiedagen bereiden leerkrachten voor om de groeiende complexiteit van maatschappelijke uitdagingen die de online omgeving met zich meebrengt aan te pakken. We verdiepen de deelnemers in thema’s zoals nepnieuws, pre-bunking, propaganda en kritisch denken en gaan ook samen aan de slag om praktische tools te ontwikkelen voor in de klas.

Wat te verwachten? 

Je krijgt toegang tot het Miles-platform vooraleer je deelneemt. Op het patform maak je jezelf wegwijs binnen de belangrijkste thema’s van de studiedag. Op de studiedagen zelf verdiepen we ons tijdens de voormiddag verder in deze thema’s aan de hand van enkele key notes. In de namiddag gaan we praktisch aan de slag om concrete tools te ontwikkelen voor in de klas.

Er is keuze uit verschillende workshops. De studiedag in december dient om onze tools af te werken en hun effectiviteit te testen. Maak ook kennis met verschillende partners die rond de thematiek werken en je verder kunnen ondersteunen. 

--> Klik hier om in te schrijven <--

Programma studiedag 8 oktober 2025

Voormiddag: Keynotes door verschillende topexperts

  • Wat kunnen cijfers ons vertellen over het (sociale) mediagebruik van jongeren door Louis Demeulenaere van Mediawijs.
  • 'De impact van desinformatie op onze maatschappij' door Luc van Bakel van VRT.
  • 'De klas als frontlijn in de strijd tegen desinformatie, fake news, complottheorieën en online radicalisering in 2025 - 2026' door Olivier Cauberghs.

Namiddag: Interactieve co-creatieworkshops waarin we aan de slag gaan met tools voor in de klas.

Je volgt twee workshops en kiest uit 6 thema’s: 

1. Complotdenken in de klas door Joseph El Bacha

"Corona is een hoax." "Leerkrachten zijn deel van het linkse systeem." Herkenbaar? Complotdenken dringt steeds vaker de klas binnen. Maar hoe ga je daar als leerkracht mee om zonder het gesprek te verliezen?

In deze interactieve workshop leer je:

  • Hoe complotdenken werkt en waarom jongeren erin geloven
  • Hoe je gesprekstechnieken inzet om dialoog open te houden
  • Wat je zeker niet moet doen als je een complot opmerkt

We oefenen met realistische casussen uit de klaspraktijk en geven tools mee die je meteen kan inzetten. Deze workshop is een must voor elke leerkracht die zich wel eens verrast voelt door complotverhalen in de klas.

2. Hoe verleidt propaganda kiezers? door Sophie Gyselinck van ADVN

Zwarte Zondag in 1991 was de dag waarop het Vlaams Blok (nu Belang) een verkiezingsoverwinning boekte. Met populistische en uitgekiende campagnes kon de partij drie keer meer kiezers verleiden. Heb je je ooit al eens afgevraagd welke strategieën de partij hiervoor gebruikte? Als je de propaganda van het Vlaams Blok naderbij bekijkt, kom je tot enkele merkwaardige vaststellingen.
In een interactieve workshop met origineel erfgoedmateriaal gaan we op zoek naar propagandatechnieken die worden gehanteerd door politieke partijen in binnen- en buitenland. De workshop leert politieke propaganda kritisch te benaderen.

3. Cognitieve vooroordelen aanpakken door Loes Meeussen van Thomas More en KU Leuven

We denken dat we rationele wezens zijn, maar toch maakt ons denken soms rare sprongen. En daar speelt (sociale) media ook graag op in… In deze workshop leer je veel gemaakte denkfouten te spotten en gaan we aan de slag met concrete voorbeelden die je ook in de klas kan gebruiken. 

4. Zien is niet altijd geloven! Ontdek de rol van beelden in tijden van desinformatie door Louis Demeulenaere van Mediawijs

Beelden zeggen soms meer dan duizend woorden… maar vertellen ze ook altijd de waarheid? In deze interactieve sessie duiken we in de wereld van visuele desinformatie. We onderzoeken hoe foto's en video's kunnen worden ingezet om een boodschap kracht bij te zetten, of om doelbewust te misleiden. Ook kijken we naar de rol van generatieve AI: hoe maakt deze technologie het makkelijker om valse beelden te creëren? En wat betekent dat voor ons vermogen om feit van fictie te onderscheiden? Gelukkig sta je er niet alleen voor. Tijdens de workshops maak je kennis met het VISAVIS-platform, een praktische tool waarmee je snel checkt of een afbeelding AI-gegenereerd is of een video uit z’n context werd gehaald. Verwacht inzichten, voorbeelden en hands-on oefeningen.

5. Nepnieuws ontmaskerd: aan de slag met jongeren in het secundair onderwijs door Margot Vervloessem van StampMedia

In een tijd van informatie-overload en desinformatie wordt het steeds moeilijker om echt nieuws van nepnieuws te onderscheiden. In deze interactieve workshop duiken we samen dieper in de wereld van fake news. Je krijgt praktische handvaten, tools en tips aangereikt om het thema op een toegankelijke manier bespreekbaar te maken in de klas. We zetten in op uitwisseling van ervaringen en geven je concrete werkvormen mee om samen met jongeren kritisch te leren kijken naar nieuws en informatie.

6. Pre-bunking in de praktijk door Joppe Nuyts

Wat als je desinformatie kon ontkrachten vóór die schade aanricht? Dat is precies wat pre-bunking doet: jongeren voorbereiden op misleidende technieken nog vóór ze ermee geconfronteerd worden. In deze hands-on workshop leer je:

  • Wat pre-bunking is en waarom het werkt in de klas
  • Hoe je korte video’s, lesmateriaal en voorbeelden inzet
  • Hoe je kritische denkvaardigheden spelenderwijs versterkt.

We gaan samen aan de slag met concrete tools die passen binnen jouw lespraktijk. Je verlaat deze sessie met een rugzak vol inspiratie én direct inzetbare activiteiten om je leerlingen digitaal weerbaarder te maken.

Programma studiedag 5 december 2025

Voormiddag: Keynotes door topexperts

Namiddag: Bouw verder op de tools waar je mee aan de slag ging tijdens de eerste workshops. 

Standenmarkt: Maak kennis met organisaties die je kunnen ondersteunen in de klas.

Praktisch en inschrijven

Prijs: gratis
Datum: 8 oktober en 5 december 2025
Locatie: GO! atheneum Antwerpen, Franklin Rooseveltplaats 11, 2060 Antwerpen

Je ontvangt een attest van deelname. 

Plaatsen zijn beperkt. Schrijf snel in. Inschrijven kan tot 30 september.

Schrijf in voor de MILES-nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

Webinar: de verborgen betekenis van emoji - Olivier Cauberghs

Gelieve de marketing cookies te accepteren om dit inhoudsitem te kunnen bekijken.

Olivier Cauberghs gaf het webinar 'De verborgen betekenis van emoji' binnen de context van het Miles-project.

In de nasleep van de populaire Netflix-serie 'Adolescence' zien we een toename van posts die waarschuwen over de manosphere en het gebruik van emoji. Hoewel goedbedoeld, worden emoji uit een Engelse context gedeeld zonder de vertaalslag te maken naar een Nederlandse of Belgische situatie. Door het ontbreken van deze contextualisatie wordt het herkennen, ontcijferen en interpreteren van deze verborgen boodschappen een zeer grote uitdaging. Het webinair zoomt hierop in.

EU Logo
mileslogo
GO! Wij Bereiken Meer

Heb je een vraag?

GO! nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van wat het GO! zoal doet? Dat kan! Schrijf je in om de GO! nieuwsbrief te ontvangen.

Schrijf je in

Welkom op GO! pro

Niet aanmelden
Personaliseer je GO! pro ervaring en kies je onderwijsniveau als kijkfilter voor nieuws en opleidingen.
of
Meld je aan met je GO! account en krijg nieuws en inhoud op jouw maat te zien.

Nog geen GO! account?

Jouw GO! account, sleutel tot een gepersonaliseerde GO! pro

Jouw GO! account is jouw persoonlijk toegangsticket tot het afgeschermde nieuws en inhoud op maat van jouw profiel. Jouw GO! account betekent niet dat je een g-o.be e-mailadres hebt of krijgt.
  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Nog even geduld. Momenteel heb je nog geen (recht op een) GO! account met toegang tot GO! pro. Van zodra de GO! contactendatabank beschikt over de contact- en functiegegevens van het (niet-)onderwijzend personeel in de scholen en instellingen, heb ook jij (recht op) een GO! account met toegang tot GO! pro.

Hoe krijg je een GO! account, wanneer je er recht op hebt?
De lokale gegevensbeheerder van je scholengroep of de personeelsdienst (enkel voor Huis GO! medewerkers) zorgt voor de registratie of aanpassing van je gegevens in de GO! contactendatabank. Vervolgens krijg je de juiste toegangsrechten en kun je aanmelden op GO! pro.