Voorkeuren
Cookie instellingen
Aanmelden
Aanmelden met je GO! account

Studiedagen MILES-project

Inschrijving Miles-studiedagen ‘De uitdagende kanten van (sociale) media: Tools voor leerkrachten’

Op deze studiedagen willen we huidige en toekomstige leerkrachten voorbereiden om de groeiende complexiteit van maatschappelijke uitdagingen die de online omgeving met zich meebrengt aan te pakken. We verdiepen ons in thema’s zoals nepnieuws, pre-bunking, propaganda en kritisch denken en gaan ook SAMEN aan de slag om praktische tools te ontwikkelen voor in de klas. 

Na inschrijving krijg je meteen toegang tot het Miles-platform, waar je al aan de slag kan gaan met de thema’s van de studiedagen. Na de studiedagen ontvang je alle besproken tools en voorbeelden om te gebruiken in de klas. 


Door je in te schrijven bevestig
je dat je naar beide studiedagen komt.

Door je in te schrijven ga je ermee akkoord dat er video-opnames en foto’s worden gemaakt op de studiedagen.


Inschrijven kan tot 30 september 2025!

Praktisch

1
woensdag 08 oktober 2025, van 9u00 tot 17u00
Namiddag: Workshop 1

GO! atheneum Antwerpen
Franklin Rooseveltplaats 11 2060 Antwerpen
Wegbeschrijving

2
woensdag 08 oktober 2025, van 9u00 tot 17u00
Namiddag: Workshop 2
3
vrijdag 05 december 2025, van 9u00 tot 16u00
Studiedag 2

GO! atheneum Antwerpen
Franklin Rooseveltplaats 11 2060 Antwerpen
Wegbeschrijving

Schrijf je individueel in
Individuele prijs: 0

Doelstellingen

  • Verdieping in de thematiek
    Tijdens de voormiddag van de studiedagen verdiepen we ons in de centrale thema’s via inspirerende keynotes van experts.
  • Ontwikkeling van praktische tools
    In de namiddag werken we in workshops aan de ontwikkeling van concrete, klasgerichte tools die direct inzetbaar zijn.
  • Testen, evalueren en samenwerken met partners
    Op de tweede studiedag ronden we de tools af, testen we hun effectiviteit in de praktijk en maken we kennis met partners die verdere ondersteuning bieden.

Extra informatie

Workshops studiedag 8 oktober

In de namiddag kan je interactieve co-creatieworkshops volgen waarin we aan de slag gaan met tools voor in de klas. Je kan twee workshops kiezen uit 6 verschillende thema’s.

  • Complotdenken in de klas door Joseph El Bacha van Textgain: "Corona is een hoax." "Leerkrachten zijn deel van het linkse systeem." Herkenbaar? Complotdenken dringt steeds vaker de klas binnen. Maar hoe ga je daar als leerkracht mee om zonder het gesprek te verliezen?
    In deze interactieve workshop leer je:
    a. Hoe complotdenken werkt en waarom jongeren erin geloven
    b. Hoe je gesprekstechnieken inzet om dialoog open te houden
    c. Wat je zeker niet moet doen als je een complot opmerkt
    We oefenen met realistische casussen uit de klaspraktijk en geven tools mee die je meteen kan inzetten. Deze workshop is een must voor elke leerkracht die zich wel eens verrast voelt door complotverhalen in de klas.
  • Hoe verleidt propaganda kiezers? door Sophie Gyselinck van ADVN: Zwarte Zondag in 1991 was de dag waarop het Vlaams Blok (nu Belang) een verkiezingsoverwinning boekte. Met populistische en uitgekiende campagnes kon de partij drie keer meer kiezers verleiden. Heb je je ooit al eens afgevraagd welke strategieën de partij hiervoor gebruikte? Als je de propaganda van het Vlaams Blok naderbij bekijkt, kom je tot enkele merkwaardige vaststellingen.
    In een interactieve workshop met origineel erfgoedmateriaal gaan we op zoek naar propagandatechnieken die worden gehanteerd door politieke partijen in binnen- en buitenland. De workshop leert politieke propaganda kritisch te benaderen.
  • Cognitieve vooroordelen aanpakken door Loes Meeussen van Thomas More en KU Leuven
    We denken dat we rationele wezens zijn, maar toch maakt ons denken soms rare sprongen. En daar speelt (sociale) media ook graag op in… In deze workshop leer je veel gemaakte denkfouten te spotten en gaan we aan de slag met concrete voorbeelden die je ook in de klas kan gebruiken.
  • Zien is niet altijd geloven! Ontdek de rol van beelden in tijden van desinformatie. door Louis Demeulenaere van Mediawijs
    Beelden zeggen soms meer dan duizend woorden… maar vertellen ze ook altijd de waarheid? In deze interactieve sessie duiken we in de wereld van visuele desinformatie. We onderzoeken hoe foto's en video's kunnen worden ingezet om een boodschap kracht bij te zetten, of om doelbewust te misleiden. Ook kijken we naar de rol van generatieve AI: hoe maakt deze technologie het makkelijker om valse beelden te creëren? En wat betekent dat voor ons vermogen om feit van fictie te onderscheiden?
    Gelukkig sta je er niet alleen voor. Tijdens de workshops maak je kennis met het VISAVIS-platform, een praktische tool waarmee je snel checkt of een afbeelding AI-gegenereerd is of een video uit z’n context werd gehaald. Verwacht inzichten, voorbeelden en hands-on oefeningen.
  • Nepnieuws ontmaskerd: aan de slag met jongeren in het secundair onderwijs door Margot Vervloessem van StampMedia. In een tijd van informatie-overload en desinformatie wordt het steeds moeilijker om echt nieuws van nepnieuws te onderscheiden. In deze interactieve workshop duiken we samen dieper in de wereld van fake news. Je krijgt praktische handvaten, tools en tips aangereikt om het thema op een toegankelijke manier bespreekbaar te maken in de klas. We zetten in op uitwisseling van ervaringen en geven je concrete werkvormen mee om samen met jongeren kritisch te leren kijken naar nieuws en informatie
  • Pre-bunking in de praktijk door Joppe Nuyts van Textgain:
    Wat als je desinformatie kon ontkrachten vóór die schade aanricht? Dat is precies wat pre-bunking doet: jongeren voorbereiden op misleidende technieken nog vóór ze ermee geconfronteerd worden. In deze hands-on workshop leer je:
    a. Wat pre-bunking is en waarom het werkt in de klas
    b. Hoe je korte video’s, lesmateriaal en voorbeelden inzet
    c. Hoe je kritische denkvaardigheden spelenderwijs versterkt
    We gaan samen aan de slag met concrete tools die passen binnen jouw lespraktijk. Je verlaat deze sessie met een rugzak vol inspiratie én direct inzetbare activiteiten om je leerlingen digitaal weerbaarder te maken.

Pagina delen

GO! nieuwsbrief

Ontvang nieuws en ondersteuning voor GO! professionals, ons opleidingsaanbod en zoveel meer.

Schrijf je in

Welkom op GO! pro

Niet aanmelden
Personaliseer je GO! pro-ervaring en kies je onderwijsniveau als kijkfilter voor nieuws en opleidingen.
of
Meld je aan met je GO! account en krijg nieuws en inhoud op jouw maat te zien.

Nog geen GO! account?

Jouw GO! account, sleutel tot een gepersonaliseerde GO! pro

Jouw GO! account is jouw persoonlijk toegangsticket tot het afgeschermde nieuws en inhoud op maat van jouw profiel. Jouw GO! account betekent niet dat je een g-o.be e-mailadres hebt of krijgt.
  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Nog even geduld. Momenteel heb je nog geen (recht op een) GO! account met toegang tot GO! pro. Van zodra de GO! contactendatabank beschikt over de contact- en functiegegevens van het (niet-)onderwijzend personeel in de scholen en instellingen, heb ook jij (recht op) een GO! account met toegang tot GO! pro.

Hoe krijg je een GO! account, wanneer je er recht op hebt?
De lokale gegevensbeheerder van je scholengroep of de personeelsdienst (enkel voor Huis GO! medewerkers) zorgt voor de registratie of aanpassing van je gegevens in de GO! contactendatabank. Vervolgens krijg je de juiste toegangsrechten en kun je aanmelden op GO! pro.