Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Het GO! en de VDAB zijn partners voor een betere afstemming tussen onderwijs en arbeidsmarkt. De focus ligt op talent- en competentieontwikkeling en leer- en werkloopbanen.
Aanbod voor leerlingen, cursisten en leraren
De samenwerkingsactiviteiten richten zich zowel tot leerlingen, cursisten en leerkrachten:
- De uitbouw van de (onderwijs)loopbaan van leerlingen, cursisten
- Het ontwikkelen van sterke regionale partnerschappen tussen de scholen en de industrie
- Het nascholen van leerkrachten via de trainingssessies voor onderwijsprofessionals
- De VDAB ondersteunt bovendien de leerkrachten via een aanbod van lessenpakketten, beroepeninfo, oefenfirma's, trainingssessies,… Raadpleeg het ondersteuningsaanbod.
Tenslotte kan de leerkracht met zijn leerlingen gebruik maken van de VDAB-infrastructuur in de competentiecentra binnen de zgn. 10-dagen regeling. Hij moet binnen de voorziene periode zijn leerlingen inschrijven via de aanmeldpagina van de verschillende RTC's.
VDAB stelde hiervoor een stappenplan op. Ondertussen kunnen leerkrachten ook over de provinciegrenzen heen naar een VDAB-centrum kan gaan, wanneer daar een interessant aanbod is. Maar ook dit moet via je eigen RTC aangevraagd worden.
Aan de slag met VDAB-tools
Het Webinar 'Aan de slag met VDAB-tools' kun je raadplegen in YouTube. Leerlingen hebben nood aan een geïnformeerde kijk op de impact van hun studie op een latere jobkeuze. De VDAB heeft diverse tools ontwikkeld om leerlingen daarbij te ondersteunen.
Deze tools kunnen ingezet worden bij alle leerlingen en cursisten: leerlingen in studierichtingen met dubbele finaliteit en arbeidsmarktgerichte finaliteit, cursisten in het volwassenenonderwijs en leerlingen uit de doorstroomfinaliteit, die op langere termijn eveneens op de arbeidsmarkt zullen instromen.
De aangereikte tools kunnen diverse actoren in het onderwijs ondersteunen in de concretisering van hun opdracht: leerkrachten, leerlingenbegeleiders, trajectbegeleiders, TA's en TAC's, CLB-medewerkers,… Wat het (bu)so betreft ziet het team een duidelijke link met het decreet leerlingbegeleiding en de vernieuwde eindtermen.
Onderaan bij documenten staat de presentatie.
Beroepen in cijfers
De VDAB stelt de tool Beroepen in cijfers ter beschikking. Het is een zeer handig instrument voor wie graag meer arbeidsmarktinformatie verwerft over een specifiek beroep. Een interactieve kaart verstrekt en vergelijkt daarenboven de gegevens voor heel Vlaanderen.
Prijszetting infrastructuur VDAB
VDAB volgt een kader. Een overzicht van de VDAB-voorwaarden bij het gratis of tegen reductie ter beschikking stellen van leslokalen en leerateliers.
Prijszetting leslokalen: gratis
- Er is plaats (of VDAB kan plaats maken)
- Voor algemene arbeidsmarktgerelateerde opleidingen opgenomen in het Vlaams Sectoraal en/of Provinciaal Sectoraal Opleidingsplan (VSOP en/of PSOP). Voorbeelden zijn: taaltrajecten 1.1 & 1.2, VOSPA, sollicitatietraining, …
- De partner toont aan dat er een meerwaarde is voor VDAB door bijvoorbeeld talige doelen rond werk te verwerken in de NT2- lessen door wisselwerking met beroepsopleiding in competentiecentra
Prijszetting leslokalen: met korting 40%
- Er is plaats (of VDAB kan plaats maken)
- Voor arbeidsmarktgerelateerde opleidingen
Prijszetting leerateliers: gratis
- Er is plaats (of VDAB kan plaats maken)
- Voor VDAB-erkende opleidingen die voorzien zijn in het VSOP of
PSOP - 100% van de deelnemers zijn VDAB-klanten waarbij de opleiding past in het traject naar werk
Prijszetting leerateliers: tegen gereduceerde prijs
Reductieprijs: prijs gebaseerd op de marginale kost oftewel de extra kost of meerkost voor het gebruik tegenover leegstand
- Voor niet-commerciële opleidingen
- Er is plaats (of VDAB kan plaats maken)
- Voor arbeidsmarktgerichte opleidingen
- Dit is exclusief verbruiksmaterialen en kosten voor bijkomende overhead of supplementaire dienstverlening
CVO kunnen ...
Indien VDAB de vraag stelt voor zijn eigen klanten
- gratis gebruik maken van VDAB leslokalen en leeratelier
Indien de onderwijspartner de vraag stelt aan VDAB terecht bij VDAB
- voor leslokalen tegen een gereduceerde kost (-40%)
- voor leerateliers tegen een marginale kost (= meerkost ten opzichte van leegstand)
Verhuur en gebruiksovereenkomsten voor onderwijs
Raadpleeg bij Downloads het document Verhuur en gebruiksovereenkomsten voor Onderwijspartners