Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Digitalisering in Vlaams onderwijsbeleid
Het onderwijs bevindt zich de afgelopen jaren in een stroomversnelling op het vlak van digitale transformatie. De coronacrisis, die alle tekortkomingen op dat vlak pijnlijk blootlegde, wakkerde die razendsnelle evolutie verder aan. Vanuit die optiek is het niet verwonderlijk dat de Vlaamse overheid de digitalisering van het leerplichtonderwijs als een van de pijlers van het postcoronarelanceplan lanceerde, met eind 2020 de visietekst ‘Digisprong, van achterstand naar voorsprong’ en een forse investering van 375 miljoen euro. Later werd ook de mogelijkheid van afstandsonderwijs in het secundair onderwijs decretaal verankerd.
Vanaf 2025 wil de Vlaamse regering via het Digiplan werk maken van de verdere professionalisering van onderwijsprofessionals, kwaliteitsvolle digitale leermiddelen, een veilige en aangename leer- en werkomgeving en een optimale digitale infrastructuur.
Digiplan
In de conceptnota Digiplan worden volgende zaken voorzien:
- Digitale werkmiddelen voor het onderwijzend personeel (110 miljoen euro).
- Collectieve infrastructuur voor het basisonderwijs (70 miljoen euro).
- Een vrij te besteden enveloppe voor infrastructuur in het secundair onderwijs (90 miljoen euro), met bijkomende ondersteuning voor digitaal intensieve studierichtingen (10 miljoen euro).
De implementatie van wat in de conceptnota staat, gebeurt gefaseerd over drie schooljaren (tot en met schooljaar 2027-2028). De concrete modaliteiten voor de aanwending van de infrastructuurmiddelen zullen in de komende weken verder uitgewerkt worden.
De nota besteedt ook aandacht aan cybersecurity, planlastverlaging en voorziet een uitgebreide evaluatie van het Digiplan. Centraal staat het kritisch en verantwoord omgaan met digitalisering. Om dat te realiseren wordt ook sterk ingezet op de professionalisering van leraren en de basisvaardigheden van leerlingen, zoals mediawijsheid, ICT-vaardigheden en computationeel denken.
Het Kenniscentrum Digisprong houdt een lijst bij met antwoorden op veelgestelde vragen over het Digiplan.
Kenniscentrum Digisprong
De oprichting van het Kenniscentrum Digisprong vormde één van de vier speerpunten van de visienota Digisprong van de Vlaamse Regering.
Het Kenniscentrum Digisprong helpt schoolleiders, leraren en ICT-coördinatoren om educatieve technologieën te gebruiken. Thema's die daarbij aan bod komen zijn onder meer ICT-beleid, ICT-infrastructuur, professionalisering, digitale leermiddelen, veiligheid en privacy, e-inclusie, ... .
Het GO! maakt deel uit van de adviserende stuurgroep van het Kenniscentrum Digisprong.
Digitaal onderwijs als speerpunt in GO! Memorandum
Digitaal onderwijs is één van de speerpunten in het het GO! Memorandum 2024-2029 'Een kompas voor een sterk onderwijsbeleid'.
In het memorandum wordt digitalisering in het onderwijs als een belangrijke opdracht voor het onderwijsbeleid geduid. Volgende adviezen worden meegegeven:
- Ontwikkel een langetermijnvisie op de digitalisering van het onderwijs
- Voorzie in mogelijkheden tot verdere professionalisering op ICT-vlak
- Neem een ondersteunende rol op door een dialoog mogelijk te maken tussen de sector van de onderwijstechnologie, de onderwijsverstrekkers en het beleid, door ondersteuning aan te blijven bieden vanuit het Kenniscentrum Digisprong.
- Bevorder e-inclusie door aandacht te besteden aan de ongelijke toegang van leerlingen tot digitale infrastructuur en ongelijke randvoorwaarden.
- Garandeer recurrente investeringen in digitale infrastructuur en leermiddelen.