Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Digitalisering in Vlaams onderwijsbeleid
Het onderwijs bevindt zich de afgelopen jaren in een stroomversnelling op het vlak van digitale transformatie. De coronacrisis, die alle tekortkomingen op dat vlak pijnlijk blootlegde, wakkerde die razendsnelle evolutie verder aan. Vanuit die optiek is het niet verwonderlijk dat de Vlaamse overheid de digitalisering van het leerplichtonderwijs als een van de pijlers van het postcoronarelanceplan lanceerde, met eind 2020 de visietekst ‘Digisprong, van achterstand naar voorsprong’ en een forse investering van 375 miljoen euro. Later werd ook de mogelijkheid van afstandsonderwijs in het secundair onderwijs decretaal verankerd.
Kenniscentrum Digisprong
De oprichting van het Kenniscentrum Digisprong vormde één van de vier speerpunten van de visienota Digisprong van de Vlaamse Regering.
Het Kenniscentrum Digisprong helpt schoolleiders, leraren en ICT-coördinatoren om educatieve technologieën te gebruiken. Thema's die daarbij aan bod komen zijn onder meer ICT-beleid, ICT-infrastructuur, professionalisering, digitale leermiddelen, veiligheid en privacy, e-inclusie, ... .
Het GO! maakt deel uit van de adviserende stuurgroep van het Kenniscentrum Digisprong.
Digitaal onderwijs als speerpunt in GO! Memorandum
Digitaal onderwijs is één van de speerpunten in het het GO! Memorandum 2024-2029 'Een kompas voor een sterk onderwijsbeleid'.
In het memorandum wordt digitalisering in het onderwijs als een belangrijke opdracht voor het onderwijsbeleid geduid. Volgende adviezen worden meegegeven:
- Ontwikkel een langetermijnvisie op de digitalisering van het onderwijs
- Voorzie in mogelijkheden tot verdere professionalisering op ICT-vlak
- Neem een ondersteunende rol op door een dialoog mogelijk te maken tussen de sector van de onderwijstechnologie, de onderwijsverstrekkers en het beleid, door ondersteuning aan te blijven bieden vanuit het Kenniscentrum Digisprong.
- Bevorder e-inclusie door aandacht te besteden aan de ongelijke toegang van leerlingen tot digitale infrastructuur en ongelijke randvoorwaarden.
- Garandeer recurrente investeringen in digitale infrastructuur en leermiddelen.