Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Basisprincipes
In de moderne onderwijspraktijk is een digitale leeromgeving of digitaal ecosysteem van onschatbare waarde geworden. Zo’n ecosysteem bestaat uit een set van digitale leermiddelen en e-content die samenwerken om het leerproces te ondersteunen en te verrijken.
Digitale leermiddelen en e-content kunnen ons ondersteunen in het realiseren van gepersonaliseerd samen leren.
Bij het realiseren van een optimale digitale leeromgeving zijn enkele cruciale bouwstenen van belang: het voorzien van een kernapplicatie in de vorm van een Learning Management Systeem, interoperabiliteit met data-uitwisseling.
Het project GO! Digital Store heeft als doel om stelselmatig scholen beter te ondersteunen om de optimale digitale leeromgeving te kunnen waarmaken.
LMS
Het LMS (Learning Management System) vormt de basis van het (digitale) leren. Digitale leeractiviteiten worden binnen een LMS samengebracht. Leeractiviteiten kunnen op verschillende manieren georganiseerd worden, bijvoorbeeld in lessen, leerpaden of modules. Door steeds te vertrekken vanuit het LMS, bieden we de leerling structuur en houvast om te groeien in autonomie.
Interoperabiliteit
Een lerende moet vlot kunnen schakelen tussen het LMS en andere tools of e-content die gebruikt worden in het leerproces. Vlot schakelen houdt niet in dat de lerende voortdurend binnen de LMS-omgeving moet blijven, maar wel dat hij vlot kan schakelen, bv. door met één enkel account in te loggen op verschillende tools, zonder telkens opnieuw aan te melden. Dit wordt ook wel een 'single-sign-on' (SSO) oplossing genoemd.
Data-uitwisseling
De leerkracht/docent en de lerende moet in staat zijn om zijn om het leerproces op te volgen. Daarom is het van belang dat alle leerdata die relevant zijn voor het leerproces, op een optimale wijze beschikbaar zijn. Ook wanneer de leerdata in verschillende tools worden gegeneerd. In een ideale situatie is alle nodige info terug te vinden in het LMS. Op die manier kan de leerling altijd op één centrale plaats zien waar hij of zij staat en kan ook de leerkracht een duidelijk overzicht krijgen van de voortgang van de leerling en op welke gebieden extra ondersteuning nodig is. Belangrijk is tevens dat alle data steeds bereikbaar zijn en een data-lockin vermeden wordt.