Het CLB zet zijn vraaggestuurde leerlingenbegeleiding op de vier begeleidingsdomeinen in teneinde de individuele leerling (en zijn context thuis en op school) met een zorgvraag perspectief te bieden op passende hulp en/of te versterken in probleemoplossend gedrag.
Het CLB doet dit aan de hand van de kernactiviteiten:
- onthaal en vraagverheldering
- handelingsgericht advies
- handelingsgerichte diagnostiek
- begeleiding
- draaischijffunctie
De betrokkenheid van het CLB in het proces van de vraaggestuurde leerlingenbegeleiding start met het ontvangen en onthalen van een vraag, gesteld door de leerling, diens ouder(s) of de school. Daarnaast worden ook door het CLB risicofactoren en signalen gecapteerd tijdens de aanbodgestuurde leerlingenbegeleiding en trieert het CLB daarbij in hoeverre er een bijkomend aanbod vanuit de vraaggestuurde leerlingenbegeleiding nodig is.
Hierbij staat de leerling steeds centraal en wordt steeds gezocht naar gepaste hulp en versterking van de eigen kracht in nauwe samenwerking met ouders, school en eventuele netwerkpartners.
Indien bijvoorbeeld binnen de vraaggestuurde leerlingenbegeleiding blijkt dat verschillende leerlingen binnen een school dezelfde nood ervaren, kan ‘versterken schoolteam’ ingezet worden. Door de brede basiszorg en verhoogde zorg te versterken kunnen kunnen noodzakelijke maatregelen voor individuele leerlingen geïnstalleerd worden als leerlingoverstijgende en klasdoorbrekende maatregelen.
