Het GO! CLB zet zijn aanbodgestuurde leerlingenbegeleiding op de vier begeleidingsdomeinen in teneinde alle (kwetsbare) leerlingen (en hun context thuis en op school) te emanciperen en vroeg te begeleiden in het realiseren van hun rechten en kansen in onderwijs en zorg.
Het CLB doet dit onder andere aan de hand van volgende opdrachten:
- leerplichtopvolging
- onthaal anderstalige nieuwkomers
- begeleiding buitengewoon onderwijs
- keuzeprocessen onderwijsloopbaan
- trajecten in functie van verplichte adviezen
- systematische contacten (CLB-consulten)
- vaccinaties en profylactische maatregelen
- groepsgericht aanbod voor bepaalde doelgroepen (vb. Eerstelijnspsychologische Zorg (ELP))
Omwille van bepaalde kenmerken (leeftijd, afwezigheden, scharniermomenten, dreigende schorsing…) en de wetenschappelijke evidentie ervan om dan te screenen/handelen, ziet het CLB systematisch bepaalde leerlingen. Dit is een essentieel verschil met hoe leerlingen aangemeld worden via de vraaggestuurde leerlingenbegeleiding. Hoe ernstiger en complexer de vraag of de nood, hoe groter de kans dat het CLB ook kernactiviteiten binnen de vraaggestuurde leerlingenbegeleiding dient in te zetten.
Indien bijvoorbeeld tijdens een systematisch contactmoment blijkt dat een leerling een vraag of nood heeft, wordt waar nodig de vraaggestuurde leerlingenbegeleiding en/of de versterking van het schoolteam ingezet om een passend antwoord te bieden.
