Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

in het buitengewoon secundair onderwijs

​Duaal leren is een leerweg waarbij leerlingen zowel competenties verwerven op de schoolbank als op een werkplek. Deze competentieverwerving op de werkplek is de essentie van een duaal traject en maakt zo het onderscheid met een stage waar leerlingen voor een beperktere tijd worden ingeschakeld in een werkproces met het oog op het toepassen van competenties die ze op school hebben geleerd. Het decreet betreffende duaal leren in opleidingsvorm 3 en 4 maakt duaal leren mogelijk in scholen voor buitengewoon secundair onderwijs van opleidingsvorm 3 en 4. In OV3 wordt het mogelijk gemaakt dat leerlingen al vanaf de kwalificatiefase een substantieel deel van de opleiding op de werkplek volgen, waardoor hun arbeidsmarktintegratie sneller kan verlopen dan in het huidige BuSO. Naar analogie met duaal leren in het gewoon voltijds onderwijs zal dit ook in OV4 mogelijk zijn.

De ambitie voor duaal leren in BuSO is gelijk aan die voor het duaal leren in het gewoon secundair onderwijs: een aantrekkelijk, geïntegreerd stelsel van duaal leren, dat beleidsmatig en maatschappelijk als gelijkwaardig wordt beschouwd met alle andere vormen van secundair onderwijs en dat perspectief biedt voor jongeren én ondernemers, en dat tegelijkertijd afgestemd is op de doelgroep van het BuSO. Duaal leren is een volwaardige leerweg, gelijkwaardig aan het niet-duale buitengewoon onderwijs, met bijhorende studiebekrachtiging. Een duaal traject streeft dus in het algemeen het behalen van een onderwijskwalificatie na. De jongere die zijn kwalificatie behaalt, moet in staat zijn vlot door te stromen naar de arbeidsmarkt zoals andere jongeren in het buitengewoon secundair onderwijs.

Op 21 november 2018 werd het decreet betreffende duaal leren in het buitengewoon secundair onderwijs van opleidingsvorm 3 en 4 goedgekeurd door de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement. Dit is een belangrijke mijlpaal aangezien daarmee een einde komt aan het wetgevend traject en de organieke verankering van duaal leren op 1 september 2019 een feit wordt. Duaal leren, en meer specifiek het aantal opleidingen, zal de komende schooljaren stapsgewijs verder worden uitgebreid.


Programmatieprocedure

Duaal leren is organiek verankerd in het (gewoon en buitengewoon) secundair onderwijs.  Scholen en cdo kunnen overgaan tot de programmatie van één of meerdere duale structuuronderdelen die aan overheidsgoedkeuring zijn onderworpen. Meer informatie over de programmatie van een duaal structuuronderdeel is hier raadpleegbaar. De collega's secundair onderwijs van het team leerplichtonderwijs bieden uitgebreide ondersteuning bij het opstellen van een programmatieaanvraag.

Regelgeving

Omzendbrief duaal leren en de aanloopfase
(https://data-onderwijs.vlaanderen.be/edulex/document.aspx?docid=15286)

Interessante links

https://www.duaalleren.vlaanderen/
https://www.vlaanderen.be/lerenden-uit-het-onderwijs-opleiden-op-de-werkplek
https://www.vlaanderen.be/begeleiden-bij-duaal-en-alternerend-leren
https://www.vlaanderen.be/begeleiden-bij-duaal-en-alternerend-leren/ondersteuningsaanbod-voor-trajectbegeleiders-in-alternerend-leren
https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/duaal-leren
https://www.kwalificatiesencurriculum.be/duaal-leren
https://data-onderwijs.vlaanderen.be/edulex/document.aspx?docid=15286

Vragen

Voor algemene vragen:: Ellen Van den Stock (ellen.van.den.stock@g-o.be)
Voor inhoudelijke vragen over de standaardtrajecten, contacteer: