Voorkeuren
Cookies
Aanmelden
Aanmelden met je GO! account

Zelfregulerend leren: de motor van leerwinst

16 november 2025
Leeringen Aandachtig Bezig
Hoe maak je leerlingen écht eigenaar van hun leerproces? En hoe werk je aan leerwinst voor al je leerlingen? Ontdek in deze vormingsreeks van de PBD-GO! hoe je als leraar en als school zelfregulerend leren als krachtige motor kan inzetten voor duurzame onderwijskwaliteit.

De kracht van zelfregulerend leren

Zelfregulerend leren (ZRL) is méér dan zelfstandig werken. Het gaat om het vermogen van leerlingen om hun leerproces actief te plannen, te sturen, te monitoren en te evalueren. Onderzoek toont het duidelijk aan: ZRL is een van de meest effectieve manieren om leerprestaties te versterken.

In het strategisch plan GO! 2030 staan maximale leerwinst, leermotivatie en leervermogen voor elke leerling centraal. Zelfregulerend leren is een impactvolle bouwsteen om deze ambitie te bereiken. Deze bouwsteen krijgt dan ook een prominente plaats in de inschalingstool “GO! 2030 in beeld”, die scholen helpt hun groeipad richting 2030 in kaart te brengen. Daarnaast zien we dat leerlingen uit kansengroepen deze vaardigheden minder spontaan ontwikkelen, tenzij ze expliciet aangeleerd worden. Hier ligt dus een enorme hefboom voor gelijke onderwijskansen.

Maar hoe neem je zelfregulerend leren nu als leraar mee in je klaspraktijk? 

Van theorie naar praktijk

Volgens het model van Zimmerman (2013) doorlopen leerlingen drie cyclische fasen: voorbereiding, uitvoering en reflectie. Ze gebruiken daarbij vaardigheden die essentieel zijn voor een leven lang leren, zoals doelen stellen, tijdsbeheer, zelfmonitoring en zelfevaluatie. 
 
Onderzoek toont aan dat expliciete ondersteuning van zelfregulerend leren tot wel acht maanden leerwinst kan opleveren in het lager onderwijs en zeven maanden in het secundair onderwijs. De moeite waard dus.
 
In deze praktijkgerichte vorming ontdek je hoe je, vanuit je eigen aanpak, het verschil kan maken voor ál je leerlingen. Je krijgt inzicht in de theorie, maar vooral: je leert hoe je die vertaalt naar jouw klaspraktijk
 
Deze vijfdaagse vorming, met drie vormingsdagen in Brussel en twee interactieve webinars, is gespreid over vier maanden en geeft je ruimte om te oefenen, te reflecteren en bij te sturen

Schrijf je in en zet in op zelfregulerend leren

Willen jij en je school inzetten op duurzame leerwinst en eigenaarschap bij leerlingen? Schrijf je dan in voor deze vormingsreeks, die start op 12 februari 2026. Met deze stevige houvast zet je vol vertrouwen in op zelfregulerend leren. 

Schrijf je in via deze link.

Pagina delen

Heb je een vraag?

PBD-GO! Opleiding en vorming - 02 790 96 96

of mail naar info@g-o.be

GO! nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van wat het GO! zoal doet? Dat kan! Schrijf je in om de GO! nieuwsbrief te ontvangen.

Schrijf je in

Welkom op
Go Pro

of
Niet aanmelden

Nog geen GO! account?

Jouw GO! account, sleutel tot een gepersonaliseerde GO! pro

Jouw GO! account is jouw persoonlijk toegangsticket tot het afgeschermde nieuws en inhoud op maat van jouw profiel. Jouw GO! account betekent niet dat je een g-o.be e-mailadres hebt of krijgt.
Hoe krijg je een GO! account, wanneer je er recht op hebt?
De lokale gegevensbeheerder van je scholengroep of de personeelsdienst (enkel voor Huis GO! medewerkers) zorgt voor de registratie of aanpassing van je gegevens in GO! gebruikersbeheer. Vervolgens krijg je de juiste toegangsrechten en kun je aanmelden op GO! pro.