Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
De kracht van zelfregulerend leren
Zelfregulerend leren (ZRL) is méér dan zelfstandig werken. Het gaat om het vermogen van leerlingen om hun leerproces actief te plannen, te sturen, te monitoren en te evalueren. Onderzoek toont het duidelijk aan: ZRL is een van de meest effectieve manieren om leerprestaties te versterken.
In het strategisch plan GO! 2030 staan maximale leerwinst, leermotivatie en leervermogen voor elke leerling centraal. Zelfregulerend leren is een impactvolle bouwsteen om deze ambitie te bereiken. Deze bouwsteen krijgt dan ook een prominente plaats in de inschalingstool “GO! 2030 in beeld”, die scholen helpt hun groeipad richting 2030 in kaart te brengen. Daarnaast zien we dat leerlingen uit kansengroepen deze vaardigheden minder spontaan ontwikkelen, tenzij ze expliciet aangeleerd worden. Hier ligt dus een enorme hefboom voor gelijke onderwijskansen.
Maar hoe neem je zelfregulerend leren nu als leraar mee in je klaspraktijk?
Van theorie naar praktijk
Volgens het model van Zimmerman (2013) doorlopen leerlingen drie cyclische fasen: voorbereiding, uitvoering en reflectie. Ze gebruiken daarbij vaardigheden die essentieel zijn voor een leven lang leren, zoals doelen stellen, tijdsbeheer, zelfmonitoring en zelfevaluatie.
Onderzoek toont aan dat expliciete ondersteuning van zelfregulerend leren tot wel acht maanden leerwinst kan opleveren in het lager onderwijs en zeven maanden in het secundair onderwijs. De moeite waard dus.
In deze praktijkgerichte vorming ontdek je hoe je, vanuit je eigen aanpak, het verschil kan maken voor ál je leerlingen. Je krijgt inzicht in de theorie, maar vooral: je leert hoe je die vertaalt naar jouw klaspraktijk.
Deze vijfdaagse vorming, met drie vormingsdagen in Brussel en twee interactieve webinars, is gespreid over vier maanden en geeft je ruimte om te oefenen, te reflecteren en bij te sturen.
Schrijf je in en zet in op zelfregulerend leren
Willen jij en je school inzetten op duurzame leerwinst en eigenaarschap bij leerlingen? Schrijf je dan in voor deze vormingsreeks, die start op 12 februari 2026. Met deze stevige houvast zet je vol vertrouwen in op zelfregulerend leren.
Schrijf je in via deze link.


