Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Vergroot de effectiviteit van je huidige aanpak en haal het maximale uit elke leerling
Zelfregulerend leren (ZRL) is geen extraatje, maar het hart van leren en krachtig lesgeven. Het gaat over de vaardigheden die leerlingen nodig hebben om hun leerproces zelfstandig, doelgericht én met motivatie aan te pakken. Denk aan plannen, monitoren, bijsturen en reflecteren — stuk voor stuk sleutels tot duurzaam leren.
Onderzoek bevestigt het keer op keer: ZRL is één van de meest effectieve en onderbouwde methoden om leerprestaties van je leerlingen te versterken.[1]
Elke leraar doet dit van ‘nature’ vaak al een beetje, maar toch
... zie je dat niet elke leerling er vanzelf in slaagt?
... vraag je je af of jouw aanpak voldoende effect heeft?
... wil je weten hoe je jouw ondersteuning nog krachtiger kan maken?
In deze praktijkgerichte opleiding ontdek je hoe je, vertrekkend vanuit je eigen aanpak, het verschil kan maken voor álle leerlingen. Je krijgt inzicht in de theorie, maar vooral: je leert hoe je die vertaalt naar jouw klaspraktijk.
Wat mag je verwachten?
Een traject in vijf stappen, gespreid over vier maanden, met ruimte om te oefenen, te reflecteren en bij te sturen.
Drie opleidingsdagen in Brussel, aangevuld met twee interactieve webinars met veel ruimte voor uitwisseling, feedback en leren van collega’s.
Het programma in vogelvlucht:
Dag 1 – Wat is ZRL en waarom is het zo belangrijk?
We verkennen de kern van zelfregulerend leren, duiken in het model van Zimmerman en linken theorie aan jouw praktijk.
Webinar 1 – Reflectie en verdieping
We koppelen inzichten aan je eigen klaspraktijk oefenen verder en beantwoorden vragen.
Dag 2 – Hoe herken en ondersteun je ZRL in de klas?
We maken ZRL zichtbaar, meetbaar en werkbaar. Je ontdekt welke aanpak het meeste impact heeft en hoe je kan ondersteunen.
Webinar 2 – Praktijkgericht oefenen en uitwisselen
We verdiepen de toepassing van ondersteuningsvormen in jouw context.
Dag 3 – Samenwerken rond ZRL
We bouwen verder aan duurzame implementatie: met collega’s, leerlingen, ouders én externen.
Zelfregulerend leren vraagt tijd, oefening en samenwerking.
Dit vormingstraject dompelt je onder in een stevig ZRL bad! Naast het kader, de inzichten krijg je hierbij ook een stap voor stap ondersteuning om er écht werk van te maken, met heel veel ruimte tot interactie, feedback en leren van elkaar. .
1Teaching and Learning Toolkit van de Education Endowment Foundation alsook leerpunt.be
Praktisch
donderdag 12 februari 2026, van 9u30 tot 16u00
Dag 1: het wat en waarom van zelfregulerend leren
Huis van het GO!
Willebroekkaai 36, 1000 Brussel
Wegbeschrijving
donderdag 05 maart 2026, van 9u00 tot 10u30
Dag 2 Webinar 1: koppelen van de theorie aan onze eigen praktijken, verder oefenen, Q&A
Webinar
donderdag 26 maart 2026, van 9u30 tot 16u00
Dag 3: ZRL: kijken naar en ondersteunen van zelfregulerend leren
Huis van het GO!
Willebroekkaai 36, 1000 Brussel
Wegbeschrijving
vrijdag 24 april 2026, van 9u00 tot 10u30
Dag 4: Webinar 2: koppelen van de theorie aan onze eigen praktijken, verder oefenen, Q&A
Webinar
maandag 04 mei 2026, van 9u30 tot 16u00
Dag 5: Samenwerken aan zelfregulerend leren
Huis van het GO!
Willebroekkaai 36, 1000 Brussel
Wegbeschrijving
Doelstellingen
- Deelnemers weten waarom zelfregulerend leren extra aandacht verdient;
- Deelnemers hebben zicht op de eigen motivatie om met ZRL aan de slag te gaan en hebben zelf strategieën om hun motivatie te reguleren;
- Deelnemers weten wat zelfregulerend leren inhoudt;
- Deelnemers weten hoe ze zelfregulerend leren zichtbaar kunnen maken in de eigen klas;
- Deelnemers kennen de principes van een effectieve ondersteuning van zelfregulerend leren;
- Deelnemers koppelen de theorie aan de praktijk via diverse voorbeelden aangeleverd door de trainer en gedeeld tussen de andere deelnemers;
- Deelnemers brengen hun huidige aanpak in kaart en krijgen concrete ideeën om de impact van hun ondersteuning nog te versterken;
- Deelnemers krijgen de kans hun eigen casussen in te brengen en feedback te vragen;
Extra informatie
In deze basisopleiding baseren we ons op de wetenschappelijke inzichten omtrent zelfregulerend leren. Voor een omvattende en toegankelijke inleiding tot het onderwerp, raden we het volgende boek aan:
Peeters, J. (2022). Zelfregulerend leren. Hoe? Zo! Tielt: LannooCampus.
Benieuwd naar de rol van zelfregulerend leren binnen GO! ? Dan zet deze video je alvast op weg.
Lesgever
Peeters Jeltsen
Na acht jaar als wetenschappelijk onderzoeker aan de VUB en vijf jaar als pedagogisch medewerker bij de PBD-GO! zet zij haar passie en expertise omtrent zelfregulerend leren, onderwijsinnovatie in als oprichter van At the Heart of Learning. Ze is auteur van het boek Zelfregulerend leren: Hoe? Zo!

