Voorkeuren
Cookie instellingen
Aanmelden

Vorming i.s.m. Child Focus: help je leerlingen online kritisch te zijn

23 november 2024
Overzicht van apps op een smartphone
Internationaal onderzoek toont dat 3 op 4 Vlaamse jongeren onvoldoende kritisch is online. Ondersteun je leerlingen daarom nog beter in mediawijsheid en veilig online gedrag en volg een van de PBD-GO! vormingen hierover. In samenwerking met Child Focus.

Vlaamse leerlingen: sterke digitale vaardigheden, onvoldoende kritisch bewustzijn

Begin november kreeg Vlaanderen een mooi, eerste rapport over de computervaardigheden van leerlingen: we behoren tot de subtop wereldwijd (ICILS, 2023). Bijna 133.000 jongeren uit 34 landen vulden de ICILS-test in: een computervaardigheidstest die meet hoe goed je online informatie kan opzoeken, beoordelen en verwerken. Er klonk echter ook een duidelijk alarmsignaal: drie vierde van de Vlaamse jongeren geeft aan moeite te hebben om online kritisch te zijn. Dit haakt rechtstreeks in op SC4 (digitale competenties en mediawijsheid) en SC13 (leercompetenties met inbegrip van onderzoekscompetenties, innovatiedenken, creativiteit, probleemoplossend en kritisch denken, systeemdenken, informatieverwerking en samenwerken). We moeten hier dus verder en dringend mee aan de slag. 

Zorg voor veilig online gedrag en mediawijsheid in de verschillende onderwijsniveaus

Een van de meest gekende partners in het onderwijslandschap met betrekking tot veilig online gedrag is Child Focus. Samen met hen werkte het GO! een vormingsaanbod uit voor basisonderwijs, secundair onderwijs en buitengewoon onderwijs.

Veilig internet, preventietools en mediawijs beleid voor kinderen in het basisonderwijs:

Veilig internet, preventietools en mediawijs beleid voor jongeren in het secundair onderwijs:

Veilig internet en preventietools voor kinderen en jongeren in het buitengewoon onderwijs:

Iets voor jou?

De vormingen staan open voor elke onderwijsprofessional die werk wil maken van mediawijsheid en e-safety op school: leerkrachten, leidinggevenden, leerlingbegeleiders, ICT-coördinatoren...

Doelstellingen van deze vormingen

  • De pedagogische preventiegereedschappen van Child Focus kennen in de klas om online veiligheid aan te kaarten en thema’s zoals privacy, sexting en cyberpesten te behandelen.
  • Weten hoe je concreet met het pedagogisch-didactisch materiaal van Child Focus aan de slag kan.
  • Inzicht hebben in het gebruik van het internet door kinderen en jongeren: cijfers, cybertendensen, voordelen, risico’s. 

Extra aandachtspunten voor basis- en secundair onderwijs

Voor basis- en secundair onderwijs is aan de vorming een luik ‘mediawijs beleid op school’ toegevoegd. De beleidstool van Mediawijs helpt je school in het opstellen van een beleidsplan. Je verkent de mediawijze thema’s sexting en cyberpesten, bespreekt de kernwaarden van de school en ontdekt de eigen standpunten aan de hand van een casussenspel.

Extra aandachtspunten voor buitengewoon onderwijs

Bij de vorming voor buitengewoon onderwijs wordt extra tijd voorzien om stil te staan bij de materialen specifiek ontworpen voor de doelgroep zoals het online platform STAR +, de lesbundel ‘Praten over sexting in het buitengewoon onderwijs’ en iRespect.

Honger naar meer?

Ontdek het volledige professionaliseringsaanbod rond digitalisering via Opleiding en vorming.

Pagina delen

Heb je een vraag?

PBD-GO! Opleiding en vorming - 02 790 96 96
Eva Van Buggenhout

Of stuur je vraag via info@g-o.be

GO! nieuwsbrief

Ontvang nieuws en ondersteuning voor GO! professionals, ons opleidingsaanbod en zoveel meer.

Schrijf je in

Welkom op GO! pro

Niet aanmelden
Personaliseer je GO! pro-ervaring en kies je onderwijsniveau als kijkfilter voor nieuws en opleidingen.
of
Meld je aan met je GO! account en krijg nieuws en inhoud op jouw maat te zien.

Nog geen GO! account?

Jouw GO! account, sleutel tot een gepersonaliseerde GO! pro

Jouw GO! account is jouw persoonlijk toegangsticket tot het afgeschermde nieuws en inhoud op maat van jouw profiel. Jouw GO! account betekent niet dat je een g-o.be e-mailadres hebt of krijgt.
  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Nog even geduld. Momenteel heb je nog geen (recht op een) GO! account met toegang tot GO! pro. Van zodra de GO! contactendatabank beschikt over de contact- en functiegegevens van het (niet-)onderwijzend personeel in de scholen en instellingen, heb ook jij (recht op) een GO! account met toegang tot GO! pro.

Hoe krijg je een GO! account, wanneer je er recht op hebt?
De lokale gegevensbeheerder van je scholengroep of de personeelsdienst (enkel voor Huis GO! medewerkers) zorgt voor de registratie of aanpassing van je gegevens in de GO! contactendatabank. Vervolgens krijg je de juiste toegangsrechten en kun je aanmelden op GO! pro.