Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Kiezen voor verbinding en gedeelde verantwoordelijkheid
Als leraar herken je het vast meteen: leerlingen die grenzen aftasten, zich terugtrekken of weerstand bieden. Dat gedrag is zelden zomaar gedrag. Vaak schuilen er stress, onmacht, onzekerheid of bepaalde noden achter. Dit kan uitdagend en soms frustrerend zijn, maar net dan wordt duidelijk hoe belangrijk verbinding is. Daarom kiest het GO! voor een duidelijke focus op preventie: een aanpak die inzet op sterke relaties, heldere verwachtingen en voorspelbaarheid. Een preventieve aanpak zorgt voor een klimaat waarin conflicten minder vaak ontstaan én minder snel escaleren.
Rust en structuur in de klas creëer je niet door strenger te worden, wel door te investeren in een stevig fundament van verbinding, aanwezigheid en gedeelde verantwoordelijkheid.
Vormingen in de kijker
Om leerkrachten, opvoeders of hele schoolteams hierin te ondersteunen, organiseert de pedagogische begeleidingsdienst (PBD-GO!) twee vormingen: 'Ontwar de draad met je leerling' (1) en 'Aan de slag met Nieuwe Autoriteit' (2).
(1) Ontwar de draad met je leerling
Tijdens deze tweedaagse vorming leer je hoe een goede beeldvorming de basis vormt voor een sterke preventieve aanpak. Binnen handelingsgericht werken betekent dat: niet alleen kijken naar wat je ziet, maar ook naar de ontwikkelingsnoden vanuit de onderliggende context. Door de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen en jongeren beter te begrijpen, leer je het verhaal achter het gedrag van de leerling lezen en herken je het kwetsbare plekje dat om aandacht vraagt.
Gerrit Vinero, bedenker van deze aanpak, neemt je mee door De Draad, een krachtig kader én een praktische methodiek die je taal, houvast en perspectief biedt om ook bij complexe leerlingen het verschil te maken. Niet door te forceren, maar door af te stemmen. Niet door te oordelen, maar door te verbinden.
Schrijf je vandaag nog in voor de tweedaagse vorming op 4 december 2025 en 23 januari 2026.
(2) Aan de slag met de nieuwe autoriteit
Ontdek tijdens deze tweedaagse vorming hoe gezag en verbinding samen kunnen gaan en hoe je je als leraar of schoolteam krachtig kan verzetten tegen onacceptabel gedrag, zonder daarbij terecht te komen in spiralen van onmacht en in escalaties.
Deze aanpak en visie zijn een waardevol alternatief voor schoolteams die zich vastrijden in een sanctiebeleid dat niet werkt of waarin verdeeldheid tussen collega’s zorgt voor verlamming. In deze vorming leer je collega’s, ouders en andere betrokkene betrekken in geval van onmacht rond gedrag van leerlingen. De focus van deze opleiding ligt op toepassingen in je eigen klas- en schoolpraktijk. Ga voor een aanpak die écht werkt, nog voor het mis loopt.
Schrijf je vandaag nog in voor de tweedaagse vorming op 18 mei en 28 mei 2026.


