Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
De draad tussen leerkracht en leerling
Soms loopt het vanzelf: je voelt meteen een klik met een leerling, je begrijpt elkaar, en het leren verloopt vlot. Maar wat als die verbinding ontbreekt? Wat als gedrag moeilijk te begrijpen is? Je het gevoel hebt dat je alles probeerde en niets lijkt te werken?
De Draad is een krachtig model én een praktische methode om als leerkracht opnieuw verbinding te maken met leerlingen bij wie het niet vanzelf gaat.
Het vertrekpunt? Inzicht in de sociale en emotionele ontwikkeling van kinderen en jongeren. Want achter elk gedrag zit een verhaal – en vaak ook een kwetsbaar plekje in de draad die hen verbindt met hun omgeving.
Beeldvorming als sleutel binnen handelingsgericht werken
Een goede aanpak begint bij een goede beeldvorming. Binnen handelingsgericht werken is het essentieel om niet alleen te kijken naar het zichtbare gedrag, maar ook naar de onderliggende ontwikkelingsnoden. De Draad helpt je om gedrag te begrijpen in het licht van de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind. Je leert kijken met een andere bril: niet vanuit het etiket, maar vanuit de verbinding en maakt dan de link met mogelijkheden.
Door samen met collega’s en ouders te zoeken naar het kwetsbare plekje in de draad, ontstaat er een gedeeld begrip en een gedragen aanpak. Zo wordt handelingsgericht werken écht afgestemd op het kind, en niet andersom.
De Draad geeft je taal, houvast en perspectief om ook bij complexe leerlingen het verschil te maken. Niet door te forceren, maar door af te stemmen. Niet door te labelen, maar door te verbinden.
Wil je ermee aan de slag op jouw school? Mis dan deze tweedaagse niet!
Praktisch
donderdag 04 december 2025, van 9u30 tot 16u00
Ontwar de draad met je leerling
Huis van het GO!
Willebroekkaai 36, 1000 Brussel
Wegbeschrijving
vrijdag 23 januari 2026, van 9u30 tot 16u00
Ontwar de draad met je leerling
Huis van het GO!
Willebroekkaai 36, 1000 Brussel
Wegbeschrijving
Doelstellingen
Tijdens deze vorming leer je:
- Gedrag lezen door de bril van sociaal-emotionele ontwikkeling;
- Moeilijke situaties analyseren en begrijpen waar het ‘knelt’ in de verbinding;
- Nieuwe ingangen vinden om opnieuw contact te maken en samen te groeien;
- In dialoog gaan met ouders en collega’s vanuit een gedeeld kader
Extra informatie
Ongeduldig om meer te weten? Meer info, materialen en video’s vind je alvast op www.gerritvignero.be
Lesgevers
Vignero Gerrit
Als orthopedagoog ontwikkelde hij het model ‘de draad’ voor het beter afstemmen op kinderen en jongeren met moeilijk verstaanbaar gedrag, vanuit zijn werk in MPC Terbank. Hij is intussen docent aan UCLL en geeft vormingen in verschillende contexten. Zijn methodiek wordt toegepast in onderwijs, maar ook binnen psychiatrie, ouderenzorg en gezinsbegeleiding.
Van Dyck Karen
Karen Van Dyck is kinesiste, psychomotorisch therapeut (specialisatie ontwikkelingsstoornissen), auti- en gedragscoach, psychotherapeut in haar eigen praktijk ‘Gaandeweg’. Ze werkt bij het leersteuncentrum Expant en is gastspreker voor verschillende organisaties rond het werken met het lichaam, emoties en prikkels. Zijn ontwikkelde de toolkit ‘Mijn draadjes doen zien en zien doen’.
Hamaekers Anja
Anja Hamaekers heeft een loopbaan als opvoedster, sociaal verpleegkundige, Master in Educational Needs (Gedragsdeskundige) en als psychotherapeut in de Interactionele Vormgeving. Zij is actief in haar eigen praktijk voor psychotherapie en vervult daarnaast de rol van leerondersteuner en teamcoach binnen het leersteuncentrum Expant.

